Seat Leon 2.0 TDI 170pk FR (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 2.0 TDI 170pk FR |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Halverwege mei bracht ik een bezoek bij de plaatselijke Seatdealer om een kijkje te nemen naar de
nieuwe Seat Leon. Vanwege de vele kilometers die ik jaarlijks rijd ging mijn voorkeur uit naar de
diesel-uitvoering. Een proefritje was snel gemaakt en mijn vriendin en ik waren overtuigd; het werd
een Leon Sport-up 2.0 TDI met maar liefst 140pk aan boord, niet verkeerd voor een dieseltje.
Een paar weken later las ik op internet dat Seat met een nog sportiever model zou komen, namelijk
de FR. FR staat voor Formula Racing, dus dat beloofde wat,dacht ik. Omdat er ook een diesel
uitvoering van de FR zou komen met maar liefst 170pk sprak me dit nog iets meer aan dan de
Sport-up versie die we in bestelling hadden staan. Gelukkig was de dealer bereidwillig om de
huidige bestelling te annuleren en dit te veranderen in een FR. Opmerkelijk vond ik dat de meerprijs
voor de FR TDI t.o.v. de Sport-up 2.0 TDI maar 800 euro bedroeg. Voor dat bedrag kreeg je
namelijk wel ESP, standaard radio met AUX-aansluiting, ander interieur zoals o.a.leren sportstuur,
zwart-grijze sportstoelen en witte tellers met FR logo’s, dikkere spoilers en een verchroomde
dubbele uitlaat. Daardoor verwacht ik dat het animo voor de Sport-up in de twee-liter diesel
uitvoering wel zal afnemen.
Inmiddels heb ik een dikke maand de FR in bezit en ben ik nog steeds onder de indruk van het
enorme koppel onderin en de sublieme wegligging. De auto stuurt direct en licht, maar niet te licht
(het schijnt overigens dat de stuurbekrachtiging zwaarder of lichter gezet kan worden.) De bochten
zijn makkelijk en zeer snel te nemen. Bij nat wegdek grijpt de ESP niet al te snel in, zoals dat bij
Mercedes nogal eens het geval is, maar hij laat je wel merken dat hij je nauwlettend in de gaten
houdt. Een veilig idee natuurlijk, al zul je altijd goed moeten beseffen dat je met de aanwezigheid
van ESP niet zomaar met iedere snelheid een bocht kunt insturen. Het schakelen gaat kort en soepel
en al bij zo’n 1200 toeren voel je de turbo al opkomen. De eerste versnelling is kort en vooral de
eerste dagen dat ik hem reed kreeg ik het idee dat hij maar moeilijk op gang kwam bij stilstand.
Gelukkig kun je dit compenseren door ietsje meer toeren te maken bij het wegrijden om ’m zo snel
mogelijk in zijn twee te kunnen zetten. Vanaf dat moment merk je wat voor vermogen dit blok
heeft. In zijn drie lijkt de kracht zelfs nog heftiger dan in z’n twee. Zelfs in de zesde versnelling voel
je de auto optrekken als het gas ingedrukt wordt. Een geweldige ervaring. Je schakelt wel wat meer
als in een benzine uitvoering, maar ik ervaar dat niet als zijnde hinderlijk. Het verbruik ligt zo rond
de 1:15 maar ik verwacht dat dat nog wel iets zuiniger wordt. Heb er nog niet echt lange afstanden
mee gereden en er staan er op dit moment pas 2600 kilometer op de teller.
Het interieur ziet er degelijk en netjes uit. De stoelen (op de kleur na exact dezelfde als in de Sport
en Sport-up versie) geven goede steun en zijn helemaal aan te passen door de bestuurder. Zelfs de
hoogte is instelbaar. De ruimte achterin is ruim voldoende en geeft voldoende beenruimte. Qua
comfort zal hij waarschijnlijk niet iedereen aanspreken, de auto voelt over het algemeen stug aan.
Persoonlijk vind ik dit wel prettig en het past nou eenmaal bij het karakter van dit model. De banden
zijn op sommige wegen wel wat luidruchtig wat niet altijd prettig is. Op de snelweg heb ik gelukkig
nergens last van.
De bedienings-instrumenten zijn makkelijk te bedienen en ook overzichtelijk. De meeste
functies ,waar je bij Audi en VW nog even flink in de buidel moet tasten, zit er bij de FR standaard
op. De optionele bluetooth functie is een regelrechte aanrader. Je staat dan via een
bluetoothverbinding op je mobiele telefoon in contact met de auto zodat je handsfree kunt bellen.
Ook heb je een groter scherm tot je beschikking tussen de tellers zodat er meer informatie te zien
valt en je zelfs door je telefoonnummers in je adresboek kunt bladeren. Telefoongesprekken zijn
duidelijk te volgen en ook aan de andere kant van de lijn duidelijk te verstaan.Ook zijn er allerlei
zaken via de boordcomputer instelbaar zoals b.v. de coming-home functie (lampen die een tijdje
blijven branden na het uitstappen). De FR beschikt standaard o.a. over een gescheiden climate-
control, de elektrisch bedienbare ramen en spiegels sluiten en klappen in via de afstandsbediening,
radio met mp3-ondersteuning en 8 speakers, cruise-control enz. Er zit nog een handige
opbergruimte onder de bestuurdersstoel wat op zich geen overbodige luxe is omdat het
handschoenenkastje aan de krappe kant is.
PROBLEMEN
Heb nog geen problemen meegemaakt met de auto alleen had de auto de eerste dag al flink wat
hagelschade opgelopen. Je komt er dan wel achter dat het plaatwerk allemaal een stuk dunner is dan
vroeger. Aan de andere kant is de mogelijkheid om het makkelijk te kunnen uitdeuken weer
toegenomen natuurlijk. Ondanks dit is de schade onzichtbaar hersteld zonder spuitwerk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.