Seat Leon 2.0 TDI 170pk FR (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 2.0 TDI 170pk FR |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In een vergelijking tussen een aantal kandidaat dieselauto’s heb ik de FR gekozen op grond van prijs, uiterlijk en de VAG-basis van ontwerp en techniek.
Een alternatief is de VW GT, maar die is beduidend duurder en minder sportief.
De FR moet twee soorten bazen dienen. De ene wil sportief rijden, de andere comfortabel en zuinig vanwege lange afstanden.
Een auto kan moeilijk beide verwachtingen waarmaken, want ze staan diametraal tegenover elkaar. Toch is de FR bij het rijden vrij zuinig. Meestal is op langere afstanden 1 op 16 haalbaar bij een wat ingehouden rijstijl.
Bij het ontwerp is verder duidelijk ingezet op sportiviteit, ten koste van comfort.
Vering en demping zijn zonder meer hard, wat nog versterkt wordt door het gemonteerde 18 inch lichtmetaal.
Desondanks is er weinig tot niets te horen van rammels of geluiden. De afwerking is dan ook goed.
Het voordeel van de straffe vering is natuurlijk het sportieve weggedrag.
Testen van de FR in bladen roemen de wegligging en dat is enkel te beamen.
De auto is nauwelijks van zijn koers af te krijgen. Een bocht hard aansnijden, gas bijgeven, remmen in de bocht, het is nauwelijks van invloed op de stabiliteit en regelmatig komt de gedachte op dat het nog wel harder had gekund.
Het is heel vertrouwenwekkend en voor sommigen wellicht wat te saai.
De remmen zijn bijterig en happen gretig toe. Soms lastig als het de bedoeling was om rustig te remmen, maar als het erom gaat, nauwelijks te verslaan.
Zowel comfort als sportiviteit zijn wel goed verenigd in de stoelen. Veel mogelijkheden om in te stellen, stevig, met een goede steun.
De rest van het interieur heeft alle zaken die je verwacht van een moderne auto en de ruimte is zonder meer behoorlijk. Ook achterin kunnen passageiers goed zitten, terwijl de kofferruimte toereikend is.
De motor is de bekende 2 liter diesel van Volkswagen, hier getuned naar 170pk en 350nm. Bekend van diesels is het hoge koppel, maar dat gaat hier wel gepaard met een plotse overval op de banden. Bij 1400 toereen gebeurt er weinig, daarboven vindt het ineens en heftig plaats. Soepelheid is dit niet, kracht wel.
Voordeel van deze diesel is dat de kracht onderin er weliswaar ineens inkomt, maar bovenin niet plotseling afbreekt. De toerenteller zit er niet zomaar. Het is gemakkelijk om het rode gebied in te rijden, dus voorzichtigheid is op zijn plaats.
Het rijden op de limiet wordt door het karakter van de motor niet gemakkelijker. Fijntjes gas bijgeven als het net nog wat harder kan, is niet mogelijk of vraagt een zeer gevoelige rechtervoet. Hier is het chassis dat vergevingsgezind is, van voordeel.
Over het geluid hoeven we het niet te hebben. Komende van een prodrive Wrx met een boxerroffel, is wat er nu vanonder de motorkap geproduceerd wordt niet te vergelijken. Dat moet je ook niet verwachten. Het is en blijft een diesel.
Het enige echte minpunt dat genoemd kan worden met betrekking tot de aandrijving, is de 6e versnelling.
Het voelt alsof er een 5-bak is genomen en dat de 6e er achteraf aan is gezet.
Schakelen moet rustig en met beleid gebeuren: ontkoppelen, pook met nadruk helemaal naar rechts en dan pas naar achteren. De andere kant, naar de 5, gaat goed, maar dit had duidelijk beter gekund.
Voor de koop heb ik lang getwijfeld over de keuze tussen een benzine FR of een diesel. Het is waarschijnlijk dat voor het echte sportieve werk de benzineversie beter voldoet. Vooral met de DSG-bak is die auto om te rijden echt subliem, maar met bezineprijzen van 1 euro 40 en hoge kilometrages, gaat de lol daar uiteindelijk ook wel vanaf.
De auto is aan te raden voor de sportieve rijder die veel kilometers draait en dit wil doen in een net wat andere auto dan de rest.
Overigens was het de bedoeling om de auto nog even wat meer anders te maken door vanaf de koop chiptuning toe te passen. Dit zou kunnen via de importeur en zou 200pk en 400nm opleveren. Vlak voor de aflevering kreeg ik te horen dat het wel kon, maar dat de garantie op de versnellingsbak zou komen te vervallen.
Een heel vreemde actie van de importeur, waar ik niet ingetrapt ben.
Ik ben wel heel benieuwd naar wat dat opgeleverd zou hebben.
Zijn er misschien rijders die ervaring hiermee hebben?
PROBLEMEN
Seatembleem in het stuur en rooster onder de bumper waren beschadigd bij aflevering.
Dit is door de dealer verholpen.
Verder geen bijzonderheden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.