Seat Leon 2.0 FSI Stylance (2006)

autoreview

Seat Leon
Seat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat Leon - interieurSeat Leon - interieur

Signalement

UitvoeringLeon 2.0 FSI Stylance
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst32.600 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 32.600 km

Na 26 jaar trouwe Opel klant te zijn geweest werd het nu tijd voor wat anders. Als eerste mocht ik een proefrit in de sport up maken. Een heerlijke auto met heerlijke sportstoelen. Wat mij tegenviel was het stugge onderstel.
Dus volgde er een proefrit in de Stylance. Dit onderstel is een goede mix tussen comfort en sportief. Ik heb alles gedaan om de stoelen van de sport up
in de stylance te krijgen,maar helaas. Wel heb ik de velgen van de sport up eronder laten zetten,wat wel mogelijk was. de bijbestelde armsteun werd geleverd
in in de kleuren van het sport up interieur ipv de stylance. De af fabriek radio-cd staat ook erg goed, al valt het geluid iets tegen, maar nog altijd acceptabel.
De bijbestelde alluminium look in de deuren maakt het echt af.

Motor:
De 2.0 fsi heeft 150 pk. Dit is een zeer soepele motor die bij lage toeren goed oppakt. Hierbij heeft de uitlaat een mooie donkere roffel. Op de snelweg is hij mooi stil. De zes bak schakelt perfect.

Interieur:
Ziet er goed uit. De binnenspiegel zat hinderlijk in de weg, maar ben hier al aardig aan gewend. De stoelen vind ik van mindere kwaliteit. In tegenstelling wat anderen ervan vinden vallen ze mij tegen. Na 10 minuten heb ik het gevoel dat de zitting begint door te zakken, met als gevolg dat de staalkabel die in het midden van de stoel van voor naar achter loopt een centimeter in je bilnaad gaat zitten. Verder zijn er weinig opbergvakken in de auto.

Exterieur:
Mooi sportief gevormde auto. Leuk die handgrepen boven in de achterste portieren. De kleur zwart staat het mooist bij deze auto. Er bevinden zich geen stootranden aan de zijkant van de auto, dus hou ik hier
rekening mee tijdens parkeren. Ruime parkeervakken opzoeken.
Het zicht bij achteruit rijden is slecht. Maar dit is bij de meeste auto's tegenwoordig zo.
De lak is gevoelig voor steenslag en krasjes. Dit was bij Opel beter.

PROBLEMEN

  • 32.600 km

-De gordel sensor in de stoel van de bijrijder is vervangen, deze ging af als er niemand op zat (was bekent bij Seat). De slechte zit van de stoelen (niet bekend bij Seat). Moest wat meer onderuit gaan zitten, maar dit helpt ook niet (weeg 81 kilo). Bij andere dealer in een nieuwe stylance gezeten vind ik die wel beter zitten. Dus weer op naar de dealer.
Wie heeft er nog meer klachten over deze stoelen?

update 02-12-2006:

Nu 7000 km op de teller. Voor mijn gevoel gaat de auto steeds lekkerder rijden.
De bestuurdersstoel zit nog steeds niet goed. Er wordt binnenkort een nieuwe
stoelvulling ingezet. Als dit niet zou helpen haalt de dealer desnoods een stoel uit
een nieuwe Leon. (grote klasse). Met de climate control kan ik nog niet zo
goed overweg. In de ECON stand komt er altijd een licht vochtige waas op de ramen.
Even de blazer van de voorruit aanzetten en het is weg. Maar volgens mij moet dit
niet nodig zijn.


update 05-01-2007:

De stoelvulling is vervangen en de stoel zit nu perfekt.
De oude vulling was een stuk dunner dan de nieuwe.

update 08-06-2007
Nu 10600 km op de teller
Kleine beurt gehad. Linker voorportier gesmeerd. Deukje linker achter portier
verwijderd. Sinds de laatste 2000km last van tandenpoetsen bij terugschakelen
van 3 naar 2. Dealer heeft uitgebreide proefrit gemaakt maar kan niets vinden.
Het was goed dat ik dit had gemeld mocht er hieruit schade ontstaan.
Verder zeer tevreden over de auto.
Kleine beurt euro 130,00
Deukje portier herstellen Euro 55,00


update 22-07-2007

Nu 14300 op de teller.
We hebben net een ritje Zuid- Frankrijk achter de rug van 3000 km.
Heerlijk hoe soepel de motor omgaat met snelheids wisselingen op
de snelweg. Nog steeds last van tanden poetsen van 3 naar 2.
Nu schakel ik over in de bocht bij een zo laag mogelijk toerental.
Nu gaat het wel goed maar zo hoort het niet.

update 20-07-2008

Nu 18500 op de teller.
Bij de 13000 kilometer last van tanden poetsen van 1 naar 2.
Dit gebeurt alleen bij warme motor en niet altijd.
Nu schakel ik bij een zo laag mogelijk toerental over.
De dealer heeft de koppeling doorgeblazen en een cilinder
eruit gehaald. Hij dacht aan een luchtbel bij warme motor.
Helaas het tandenpoetsen blijft. Een defekt aan de versnellingbak
leek hem onwaarschijnlijk omdat je er dan altijd last van moet hebben.
De dealer blijft zoeken omdat ik in de garantie periode ook al had aangegeven
dat van zijn 3 naar 2 ook met tandenpoetsen gepaard ging. Als hij zeker weet
dat het de versnellingsbak is dan komt er een nieuwe in.
Aan mijn rijstijl ligt het niet omdat mijn vrouw er ook last van heeft.
Kleine beurt gehad euro 135,00.

Update 28-08-2008
Nu 21500 op de teller
Lekkere rit naar Zuid-Frankrijk gehad.
De versnellingsbak niet laten tanden poetsen door het toerental van
1 naar 2 zoveel mogelijk te laten terug zakken net zoals van de
3 naar de 2. De dealer is met Seat bezig geweest om de versnellings-
bak buiten garantietijd kostenloos te kunnen repareren. Dit gaat nu
8 september gebeuren. Het schijnt de synchromesring te zijn die de
tandwielen bij overschakelen op de zelfde snelheid houdt.
Hopelijk ben ik er dan van af omdat een beetje sportief rijden niet
mogelijk is. Ik laat van me horen als de reparatie achter de rug is.

update 16-09-2008
Nu 22500 op de teller
Ben de auto 4 dagen kwijt geweest voor de reparatie van de
versnellingsbak.
Het slechte schakelen zou de oorzaak zijn van een kapotte
synchromeshring.
Bij het open halen van de bak bleek dat de ring nog goed was.
Toch hebben ze 2 ringen en een tandwiel waar krassen
op zaten vervangen. Ik kon de auto gelijk goed uitproberen
omdat ik een rit van 800 km voor de boeg had.
Gelukkig geen problemen meer gehad.
Blijft vreemd dat ze de boel vervangen terwijl alles goed lijkt.



update 04-06-2010
Nu 32600 km op de teller
De auto heeft een grote beurt gehad + 4 nieuwe Pirelli Cinturato 7
banden. De achterbanden maakten een ontzettende herrie . Het bleek
dat ze gecupt waren. Nu moet ik ook zeggen dat de Pirelli's beter
rijden dan de oude Bridgestone banden. Verder geen problemen gehad
sinds vorige update. De auto bevalt me nog steeds zeer goed.
Totale kosten grote beurt + 4 banden 820,00 euro.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.