Seat Leon 1.9 TDI Stylance (2006)

autoreview

Seat Leon 1.9 TDI Stylance (2006)

Signalement

UitvoeringLeon 1.9 TDI Stylance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst267.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaring

Inmiddels is de auto ruim 2,5 jaar in ons bezit na volle tevredenheid. In het begin hebben we een probleem gehad met de bc. Hierop was naar ale waarschijnlijkheid de verkeerde software geïnstaleerd zodat de auto inhield als je gas wilde geven van bijvoorbeeld 80-120 km/p-u. Dit was irritant en is door de dealer wel opgelost maar het ging niet van harte. Dit was voor mij ook een reden om naar een andere dealer te gaan die voor mij al het onderhoud verricht.
Onlangs is de multiriem en de distributieriem vervangen (115.000 km)samen met een grote beurt. Ook is er een gloeibougie en zijn de 0-ringen van de intercooler vervangen. Ik vind dit persoonlijk vrij snel ondanks dat de auto alleen maar snelwegkilometers maakt.

Problemen

Inhouden tijdens gas geven / Update Flash 1.1

Problemen bij 209.000 km

De turbo geeft een fout melding. De schoepen zijn vastgelopen doordat de turbo niet vaak echt gebruikt word, doordat ik rustig rij. Hierdoor is er veel roetopslag en loopt het allemaal te stroef. Hierdoor springt de auto op noodloop. Binnenwerk laten vervangen en de Seat loopt weer als een zonnetje.

Laatste update

  • 267.000 km

Hierbij weer eens een update:

Deze Seat Leon heeft in Mei 2009 in "Autoweek" gestaan. Wij hebben toen der tijd de gelegenheid gehad van Autoweek, om de VW Tiguan een week te testen. Dat was een hele leuke ervaring.

Na 140.000 km is het tweemassavliegwiel vervangen door een vaste koppeling met drukgroep. Door het schommelen tijdens stationar toerental bleek er een veer van het vliegwiel defect te zijn. De importeur was niet thuis en bij de dealer kosten deze reparatie € 1600.-. Daarom ben ik vanaf dat moment naar de plaatselijke garage gegaan en hebben zij dit vervangen voor € 600.-.
Sindsdien is de auto bij hun in onderhoud, naar volle tevredenheid.

Inmiddels heeft de auto ruim 193.000 km gereden met een gemiddeld verbruik van 1: 18,3. Dit zijn alleen maar snelwegkilometers op de CC met een gemiddelde snelheid van 110 km p/u.
Tevens zijn er 18" velgen gemonteerd anders kwamen we nog zuiniger uit.

Update Mei 2011:

Auto heeft inmiddels de 222.000 km gepasseerd en is in "klokje Rond" geweest van Autoweek. Een hele leuke ervaring en de auto eens van alle kanten kunnen bekijken.

Ook besloten om nog enkele km's erbij te zetten want de inruilwaarde op een nieuwe Leon is niet om over naar huis te schrijven. Gemiddeld € 4000-7000 op een nieuwe auto van gemiddeld € 25.000,-.

Update November 2011:

De Seat Leon heeft inmiddels de 240.000 km bereikt en rijdt nog als een zonnetje. Zaterdag gaan de winterwielen eronder en gaan de zomerwielen op stal. Tot dusveer geen enkel probleem gehad.

Update Maart 2012:

Eigenlijk niets te melden.
De Leon doet uitstekend zijn best en bij rustig rijgedrag op de snelweg bij 110 km p/u op de cc zit ik op een gemiddeld verbruik van 1:18,8 wat ik nog steeds heel netjes vind.
Olieverbruik heeft deze Leon nog niet, ook niet bij deze kilometerstand.

Auto is inmiddels op papier ingeruild op een nieuwe Renault Megane III 1.5 DCI 110 pk (start/stop) die waarschijnlijk in Juli 2012 geleverd word. Reden van verkoop is de hoge inruil die ik terug kreeg bij Renault, en de belastingvrije (grote) 4-cyl. diesel.

Op dat moment zal de Leon de stand bereikt hebben van +/- 275.000 km. Een mooi aantal om eens iets nieuws uit te gaan proberen.
Hier zal later ook een review voor komen.

Laatste Update:

Uiteindelijk was de Renault Megane eerder bij de dealer en hebben we bij 267.000 km afscheid genomen van de Seat Leon. Wat was dat een heerlijke reisauto. Nu vraag je jezelf af of ik er goed aan gedaan heb om de auto in te ruilen ?
Ik denk het wel als je 45.000 km per jaar rijdt. Ik kreeg een heel goed bod bij de Renault-dealer en heb toen de knoop doorgehakt. Inmiddels rijden alweer 1 maand naar volle tevredenheid in de nieuwe Megane (zie review) en zal deze ook proberen up to date te houden.

Of er in de toekomst weer een Seat op de oprit komt te staan ?

Ik weet het wel zeker.

Problemen tot 267.000 km:

update Flash 1.1 ivm stotteren van de motor.
Tweemassavliegwiel vervangen, veer gebroken.
Schoepenwiel van de turbo vervangen.

Laatste update:

Zo, ik heb alles eens even langs elkaar gelegd en eens uitgerekend wat de Leon mij in deze 6 fijne jaren heeft gekost.
De auto is altijd netjes behandeld door mij en door de garage (Vagtechniek Nuenen bedankt) en er is geen beurt overgeslagen. Daarnaast werd alles vervangen wat vervangen diende te worden volgens de garage.
Bij het onderhoud vielen 2 zaken op en dat zijn:

2 massavliegwiel met drukgroep (bij 140.000 km)
Reparatie turbo (bij 211.000 km)

Verder heeft de Leon hoofdzakelijk ( 90% ) snelweg gereden met een gemiddelde snelheid van 110 op de cc. In de vakantie's reden we ook 110 op de cc, maar dan met de sleurhut achter de auto, vol gepakt en gezakt door Europa. Solo of met sleurhut achter aan de trekhaak, hij bleef geweldig rijden. Ook het heerlijke bochtenwerk in de Duitse bergen zijn als gesneden koek voor deze auto. Ik heb iig erg genoten de laatste 6 jaar.

Onderstaande cijfers zijn de kosten van 0-266624 km:

Onderhoud: € 5592
Banden: € 884
Verzekering: € 3312 (all-risk)
Belasting: € 7488
Brandstof: € 21173 (gemiddeld 1:17 en € 1.35 per liter)
Afschrijving: € 18500
============================

Totaal: € 56949 / 266624 km = € 0.21 ct per/ km

Al met al een hele mooie afschrijving.

Hieronder nog een paar linkjes van de auto:

http://www.spritmonitor.de/en/detail/493266.html

http://www.youtube.com/watch?v=MdndL...ature=youtu.be

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.