Seat Leon 1.9 TDI Stylance (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.9 TDI Stylance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb bij mijn zoektocht naar een leaseauto in de compacte middenklasse proefgereden in een Golf, Octavia, C4 en Focus, maar de Leon won het wat mij betreft van al zijn concurrenten.
Ten eerste het ontwerp: sportief en sierlijk gelijnd met mooie (hoewel zelden unieke) vondsten, zoals de ruitenwissers in de A-stijl en verborgen deurklink
van de achterdeur. Ook de achterlichten, die uit leds lijken te bestaan, vallen op. De robijnrode
kleur staat hem erg goed. Het dashboard oogt, in tegenstelling tot wat veel mensen op fora lijken te
beweren, absoluut niet goedkoop. Het gebruikte plastic is zacht en geprofileerd. Het plastic van de middenconsole, dat volgens mij bij elke auto hard is, is mooi van kleur. De fabrieksradio maakt het beeld wel echt af en is alleen daarom al de investering waard. De
deurbekleding valt wel op in negatieve zin, omdat hij nogal hard is en dus geen prettige rustplaats
voor je linkerelleboog. Het beperkte zicht ten gevolge van de A-stijlen en laaghangende binnenspiegel went snel. Het beperkte zicht naar achteren is lastiger.
De 1.9 TDI is vlot in elke versnelling en, behalve bij hard optrekken, mooi stil. Het verbruik ligt rond
de 1:16,5 bij een behoorlijk vlotte rijstijl. De
rijeigenschappen zijn fantastisch. Ik was bang dat de vering wat te hard zou zijn (ten tijde van mijn
proefrit was alleen de variant met sportonderstel beschikbaar), maar dit is totaal niet het geval: een
perfecte mix tussen comfort en communicatie. De stoelen zitten heerlijk en zijn in alle richtingen
verstelbaar, inclusief een lendensteun.
In de Stylance uitvoering ontbreekt het eigenlijk aan niets, maar ik heb de uitrusting toch nog
aangevuld met regensensor (instelbaar, dus werkt perfect! Bovendien als extra een zelfdimmende
achteruitkijkspiegel en automatische verlichting), middenarmsteun en Radio/MP3/Bluetooth-installatie met stuurbediening en 8 speakers. Het geluid is meer dan redelijk, de gebruiksvriendelijkheid uitstekend. Telefoneren kan terwijl de telefoon nog in je zak zit, met de knoppen op het stuur of spraakgestuurd.
Qua praktisch gebruiksgemak vallen een paar dingen op in negatieve zin: een piepklein dashboardkastje zonder verlichting (hoe bedenk je het...), weinig aflegruimte, onhandig geplaatste bekerhouders en geen stootstrips
aan de deuren. Ben benieuwd hoe lang dat goed gaat.
Update bij 19.000 km:
Dat gaat inderdaad niet zo heel erg lang goed... Er zitten inmiddels al 3 (kleine) deukjes in de deur
met dank aan mijn mede parkeervakgebruikers. Maar ja... als je wel stootstrips hebt zitten ze toch altijd net op de verkeerde hoogte.
Na 19.000 km rijd ik nog steeds met vreselijk veel plezier in mijn Leon. De motor is sterk, het design blijft aanspreken, de kleur is schitterend, de wegligging is fantastisch. Elke ochtend krijg ik weer dat wow-gevoel als ik naar de auto toeloop. Ik ben wel blij dat ik op het laatste moment niet voor zwart gekozen heb, want dat is inmiddels wel een heel erge standaardkleur voor de Leon.
De positieve kanten wegen ruimschoots op tegen de negatieve, die er uiteraard ook zijn. Zie
hieronder.
PROBLEMEN
Geen!
Update bij 19.000 km:
De auto heeft inmiddels zijn eerste beurt gehad. Daar is niets boeiends uitgekomen. Wel heb ik
regelmatig last van (kleine) rammels. Niet vreselijk ernstig, maar het doet wat afbreuk aan het
kwaliteitsgevoel van de auto. Met name de rechterachterspeaker resoneert bij lage tonen, zelfs als de
bas op 0 staat. Dit schijnt echt een nieuwe Leon kwaal te zijn en de dealer heeft het, ondanks twee
pogingen, nog niet op kunnen lossen.
Een ander vreemd kwaaltje is wat moeilijker te omschrijven: bij +_ 2000 rpm gebeurt het regelmatig
dat bij het rustig opnieuw oppakken van het gas de motor het gevoel geeft alsof hij even kantelt. Dit
voel je als een klein schokje. Na veel beraadslagen en uitgebreid testen van de motorsteunen en de
motor zelf is de conclusie dat dit een normaal gevolg is van de (door VAG) gebruikte dubbele
vliegwiel-technologie bij de koppeling. Het is in ieder geval niet ernstig...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.