Seat Leon 1.9 TDI Sportstyle (2007)

autoreview

Seat Leon 1.9 TDI Sportstyle (2007)

Signalement

UitvoeringLeon 1.9 TDI Sportstyle
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst60.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na het lezen van veel verslagen, het bekijken van honderden foto’s en het rijden van diversen testritjes kwam ik uit op 2 auto’s die geschikt waren voor mijn leasebedrag.

De Fiat Bravo en de Seat Leon. Toch vond ik de Leon er sportiever uitzien als de Bravo, al was het interieur van Bravo beter afgewerkt. Na veel wikken en wegen kwam de Leon er voor mij toch beter uit en ging ik voor de Sportstyle in Candywhite met een sportief spoilersetje erop.

Het volledige plaatje:
Seat Leon 1.9 TDI DRF 105 PK Sport
Candywhite
Sportstyle-pakket
Seat Spoilerset ( Sideskirts / Dakspoiler )
Uitlaatsierstuk

Weggedrag.
Heerlijk, de auto ligt strak in de bochten en reageert goed. Nou heb ik niet veel ervaring met het rijgedrag van auto’s maar in bochten waar de Clio / Swift ging glijden met een kilometertje of 50 blijft de Leon strak liggen met makkelijk 70/80. Lekker blijven plakken dus.

Motor.
De 1.9 105 PK is voor mij momenteel nog voldoende. Toch waren wat extra’s PK’s echt niet verkeerd geweest. Het is goed mogelijk om de auto te tunen naar 130 PK maar omdat het een lease auto is begin ik hier niet aan. Zeker tot de 80 kph wilt de auto lekker vlot weg en tussen de 130 kph en 150 kph doet de turbo zijn werk goed. In het verleden reed ik altijd benzine dus misschien moet ik nog wennen aan het niet zo ver doortrekken van de toeren. Maar verder, prima moter maar niet echt sportief in vergelijk van het weggedrag.

Exterieur.
Tja Candywhite, ik heb er veel reacties op gehad en vooral veel bekijks. Je ziet de auto (bijna) niet rijden in deze kleur. Zwart staat de Leon misschien wel het beste maar dagelijks kom ik in het verkeer deze kleur helaas zo een 10 keer tegen, bij de dealer bleek dat Candywhite net de week dat ik de offerte vroeg beschikbaar was voor meer modellen. Waaronder de Sportstyle.
De Sportstyle heeft donkere getinte achterramen en met de wittekleur en het Spoilersetje is het voor het zicht een echt racemonster. Misschien hadden de velgen een maatje groter gemoeten maar het lease bedrag liet dit niet meer toe. Het uitlaatsierstuk is bijna verplicht op de Leon, voor de 90 euro meer heb je een uitlaat onder de auto zitten i.d.p.v het kleine naar beneden hangende pijpje. Neem je een Leon, dan neem je een Uitlaatsierstuk.

Interieur.
De Sportstoelen zitten heerlijk en zien er strak uit de soft touch op het dashboard staat de auto goed. Het is niet zo mooi als de Fiat Bravo maar als de Bravo een 10 zou krijgen voor het interieur krijgt de Leon van mij een mooie 8. Trouwens het geluid wat in de sportstyle zit is echt top.

PROBLEMEN

Momenteel +30.000 KM op de teller

- Stuurbediening was defect. Hierdoor werkte de claxon en de knoppen op het stuur niet meer. Aangegeven bij de Dealer, dit zou vaker bij de Leon II voorkomen. Is weer netjes door de Dealer verholpen.

Verder nog geen problemen.

Na 60.000 KM....

  • 60.000 km

Na zoveel Kilometers nog een kleine update. Ik krijg met regelmaat "klachten" van bijrijders die de vering te strak vinden staan, vooral achterin is dit het geval. Kleine hobbels voelen ze in hun rug. Nou was ik zelf niet anders gewent maar naar het rijden in een nieuwe Clio voel je wel degelijk het verschil.

Je voelt met de Leon elk steentje en elke hobbel. Met de Clio merk je dit niet wat het rijden een stuk aangenamer maakt. De Leon voelt wel weer sportiever maar bij mijn volgende auto hoeft er geen sport onderstel meer onder.

Verder is het bekijks nog steeds hetzelfde maar merk je wel dat de witte Leons steeds meer op de weg komen. De trend is blijkbaar gezet.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.