Seat Leon 1.9 TDI Sport-up (2007)

autoreview

Seat Leon 1.9 TDI Sport-up (2007)

Signalement

UitvoeringLeon 1.9 TDI Sport-up
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst166.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 156.000 km

In september 2006 startte ik bij mijn toenmalige werkgever en was ik ook in de gelegenheid om een leaseauto uit te zoeken. Al voor 1 september al de autodealers afgestruind op zoek naar mijn volgende auto. De Seatdealer snel links laten liggen omdat ik de Leon een lelijk interieur vond hebben met te weinig bergruimte en te harde stoelen...

1 september kreeg ik de sleutels van mijn voorloopauto in de hand gedrukt, en jawel: een Seat Leon 1.9 TDI Reference... Hmm, dat rijdt toch wel prettig. Toch nog wat proefritjes gemaakt in een Focus, Mazda3, 147, Astra. Niets kon echter tippen aan mijn Leon. Dus uiteindelijk toch maar een Leon besteld, een 1.9 TDI Sport-Up met bluetooth carkit en middenarmsteun als opties.

Nu zijn we bijna 120.000 km verder en rijden in de Leon blijft een groot feest, alhoewel er ondertussen toch wel een paar minpunten naar voren zijn gekomen. Gelukkig worden deze grotendeels gecompenseerd door de geweldige wegligging en de lol die ik daardoor achter het stuur heb!

10-12-2008: Winterbanden zijn er onlangs weer onder gekomen, dus kan weer iets veiliger de winter door. Helaas is mijn dealer (Auto Janse in Deventer) failliet gegaan, dus ik moet op zoek naar een andere dealer voor onderhoud.

04-02-2009: De auto blijft maar gaan, na zo'n 110.000 km in 2 jaar. Alleen de herrie tijdens het rijden op de snelweg begint nu echt vervelend te worden, ik kan er maar niet aan wennen. Nog 1,5 jaar met deze leasert, en dan kan ik gelukkig weer iets anders uitzoeken...

17-04-2009: Bijna toe aan de 120.000 km beurt. Geen problemen momenteel (stationair loopt de auto weer regelmatig) op het kraken op slecht wegdek na. Ik heb het maar geaccepteerd.

10-09-2009: 120.000 km beurt is inmiddels al in mei uitgevoerd, over een maand gaat de Leon alweer voor de 135.000 km beurt. Inmiddels al voorzichtig aan het orienteren op een nieuwe leasert, deze hoeft nog maar 10,5 maand mee. Leon heeft me nog geen een keer in de steek gelaten, vorige maand mee naar Berlijn en Zuid-Frankrijk geweest zonder problemen. Behalve de bandenherrie op de snelweg...

30-12-2009: 135.000 km en 150.000 km beurt zijn inmiddels ook uitgevoerd. De Leon staat inmiddels weer op zijn winterbanden, altijd een vervelend moment als dat gebeurt, want daarna kun je de leuke bochten toch wat minder snel ronden. Verder blijft de Leon maar gaan en heeft me nog steeds niet in de steek gelaten.

PROBLEMEN

  • 156.000 km

- op snelwegkruissnelheid (130 kmh) is de auto verre van stil. Hoofdreden waarom mijn volgende auto geen Leon zal worden. Volgens de dealer is dit normaal
- eerste setje banden was gecupt, droeg ook niet echt bij aan het geluidscomfort
- slot van de achterklep is stukgegaan
- buitenspiegels piepen af en toe flink bij inklappen.
- bonkend/knakkend geluid bij het sportief bochten nemen. Al drie keer gemeld bij de dealer, maar volgens de dealer is er niks aan de hand...

01-11-2008: Inmiddels is mijn auto bij de dealer geweest en is het probleem verholpen; het complete stuurhuis is vervangen! Was een ingrijpende operatie die 1,5 dag heeft geduurd, omdat de stuurbekrachtiging na afloop weigerde om te functioneren....

Al met al erg goed geholpen door de dealer, en mijn Leon stuurt weer als nieuw!

10-12-2008: Auto functioneert nog steeds uitstekend! Nog 4000 km en dan weer een beurt, ben benieuwd wat eruit naar voren komt.

04-02-2009: Uit de beurt is niks bijzonders naar voren gekomen. Jammer, want ik had de dealer toch echt aangegeven dat de auto kraakt op slecht wegdek, dat de auto stationair flink schudt en tijdens het rijden af en toe inhoudt. Vervelendste punt blijft echter de herrie op kruissnelheid, mijn volgende auto wordt echt geen Leon meer.

17-04-2009: Bijna de 120.000 km beurt. Momenteel 0,0 problemen. Herrie op de snelweg blijft echt vervelend, op vakantie in Thailand een oude aftandse Nissan gehuurd, deze was vele malen stiller dan mijn Leon. Ook is het bijzonder vervelend dat er na het faillisement van mijn dealer (Auto Janse) ik geen Seat-dealer meer in de buurt heb. Ben wel gecharmeerd van de Exeo als opvolger volgend jaar, maar zonder dealer in mijn woonplaats zie ik daar toch maar van af.

10-07-2009: Bij de 120.000km beurt is de linkerbuitenspiegel vervangen omdat deze bleef kraken en piepen bij het inklappen. Inmiddels zijn de voorbanden (Conti Sportcontact) aan vervanging toe, maar dat mag ook wel na 70.000 km. Bij het oliepeilen erachter gekomen dat het isolatiemateriaal onder de motorkap aan het vergaan is door vochtproblemen en inmiddels op het motorblok hangt. Schijnt een standaard probleem te zijn wat PON niet wil erkennen, ben benieuwd wat mijn dealer ervan gaat zeggen.

19-07-2009: Inmiddels is de claxon ermee opgehouden. Ook een puntje voor de 135.000km beurt.

30-12-2009: Claxon is inmiddels al enkele maanden geleden vervangen, net als het isolatiemateriaal onder de motorkap. Motor blijft af en toe rond de 2000 toeren even inhouden, als hij even over een dood punt heen moet. Dealer kan het echter niet vinden, aangezien ik nog maar vier maanden met deze auto hoef, maak ik me er niet al te druk over.

Total-loss....

  • 166.500 km

Dankzij een onoplettende Cadillac rijder van de snelweg gedrukt en in een hekwerk met prikkeldraad geëindigd. Economisch total-loss, auto is inmiddels geëxporteerd. Verzekeringsmaatschappijen bakkeleien nog steeds over de schade-afwikkeling...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.