Seat Leon 1.9 TDI Sport-up (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.9 TDI Sport-up |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 233.233 km |
KM-stand laatst | 227.195 km |
De eerste ervaringen
- 227.195 km
I.v.m. verhuizen werd het noodzakelijk om een auto aan te schaffen voor woon-werk verkeer. Via via kwam mijn Seat Leon uit 2007 op mijn pad met een gezonde levens ervaring van 22300km op de teller.
UITVOERING:
Seat Leon 1.9 TDI Sport-up
Stylance uitvoering:
- Climate control
- Elektrische ramen en spiegels (verwarmbaar en inklapbaar)
- RNS 300 radio/navigatie MP3 speler met 8 speakers
- Sportstoelen
- Cruisecontrol
- Middenarmsteun
- 17'' Velgen
- Getinte achterruiten
DE EERSTE METERS:
De auto was in het bezit van een goede vriend van mij en ik reed regelmatig mee. Op het moment dat ik een auto zocht, moest hij van zijn auto af, zo ben ik aan deze auto gekomen. Met nog rationele gedachten (toen de auto niet van mij was) viel me op dat de auto erg ruim was. Met gemak kun je met 4 volwassenen in de auto zitten. Zaken die me minder positief opvielen was het dashboard dat bij bepaalde toerentallen het toch al niet zo subtiele motor geluid versterkte met flinke resonanties. Daarnaast dat sommige knopjes in het dashboard niet mooi aansluiten.
HET RIJDEN:
Nadat ik de auto gekocht had en voor het eerst begon te rijden viel gelijk op hoe licht de auto stuurt. In vergelijking met een VW Polo Bluemotion bijvoorbeeld stuurt de polo opvallend zwaarder. Het lichte sturen bevalt me prima en nodigt uit om af toe net iets harder een bochtje te nemen. Wanneer je wat harder door de bocht gaat valt ook gelijk op hoe weinig de koets beweegt, hij blijft altijd vlak. De keerzijde daaraan is, is dat in woonwijken je het idee hebt in een bolderkar over de drempels te gaan.
De 1.9TDI voldoet prima voor de auto naar mijn mening. Hij is snel zat en relatief zuinig, hierover later meer. De motor maakt wel erg veel herrie maar het klinkt aangenamer dan het geratel van de 1.2TDi uit de bluemotion. De turbo laat ook erg nadrukkelijk van zich horen, ik weet niet of dit ooit zo bedoeld was maar vermakelijk is het wel. In kleine straatjes tussen gebouwen in gaat het raam een stukje open en bij licht gas hoor je sterk gesis, bij gas los hoor je een harde blow-off valve hijgen en ik zit lachend als een klein kind te stuiteren in mijn bolderkar.
Dagelijks rij ik over een 80 km/h weg en een klein stuk op de snelweg waar je 100 km/h mag. Het rijdt altijd lekker door en rij dus weinig file. Gemiddeld na zo'n rit geeft de boordcomputer 4.6L/100km aan. Het overall gemiddelde verbruik op de boordcomputer staat op 5.2L/100km. Gemiddeld heb ik een actieradius van 950km a 1000km, dan is vaak net de melding aan dat ik moet gaan tanken.
IN DE AUTO:
In de auto merk je wel dat er al veel mee is gereden. Een puntje van ergernis is een slijtage plek op het stuurwiel. Graag wil ik opnieuw het stuurwiel laten bekleden maar weet niet hoe de resultaten hiervan zijn. Ziet het er bijvoorbeeld erg aftermarket uit? Als iemand ervaring hiermee heeft hoor ik het graag!
De auto was uitgerust met een RNS300 radio/navigatie systeem, met de nadruk op was. Het RNS300 beviel mij voor geen meter; de pijlnavigatie is erg onduidelijk. Daarnaast moest je de bestemming stilstaand invoeren want tijdens het rijden wordt het navigatiesysteem onbruikbaar door de melding: systeem bij stilstand bedienen.
Na een maand heb ik het systeem vervangen voor een RNS310, simpel plug&play en alles werkt nu perfect. Zelfs de stuurwiel bediening functioneert nog! Nu ik in volle teugen kan genieten van mijn eigen playlist valt echter wel op dat het geluid van de audio installatie niet echt geweldig is. De diepe bass tonen schieten te kort wanneer het geluid wat harder gaat.
Nog een positief punt aan het interieur zijn de stoelen van de auto. je wordt echt goed vastgeklemd en je zit echt 'in' de stoel in plaats van er 'op'. Ik heb nooit op de standaard Leon stoel gezeten maar ik denk dat de sportstoelen een grote meerwaarde hebben.
DE BETROUWBAARHEID:
Over dit onderdeel kan ik nog niet zoveel zeggen. De betrouwbaarheid is natuurlijk van veel (voornamelijk privé) bestuurders de grootste zorg. Na aankoop heb ik mijn auto laten keuren en daaruit kwam een aankomend probleem naar boven: de uitlaat. Eenmaal onder de auto liet de monteur zien dat de uitlaat al flink aan het roesten was. Hij zei dat waarschijnlijk binnen 1 a 2 jaar de uitlaat gaat doorroesten en dus lek raakt. Als naast het reguliere onderhoud het enkel blijft bij het vervangen van de uitlaat voor komende 2 jaar, ben ik tevreden.
CONCLUSIE:
Na ongeveer 4000Km gereden te hebben valt het volgende op:
Positief:
- Vermogen/prestaties motor
- Stoelen
- Actieradius (verbruik)
- Ruimte
Negatief:
- Motorgeluid
- Bandengeluid
- Interieur resonanties/kraakjes
- Geluidskwaliteit audio systeem
Ik zit erover na te denken om Retrofit xenon projectie lampen te gaan installeren(mini h1 twin kit). Echter weet ik nog niet of ik het de extra investering echt waard vind. Mocht iemand ervaringen hebben met deze installatie hoor ik het graag!
-- to be continued --
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren