Seat Leon 1.9 TDI Sport-up (2005)

Seat Leon
Seat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat Leon - interieurSeat Leon - interieur

UitvoeringLeon 1.9 TDI Sport-up
Bouwjaar2005

Vorige week de nieuwe auto opgehaald en geniet er iedere keer van als ik er weer in rijd. Ben erg te spreken over de wegligging, als is het sportonderstel wel even wennen. Je voelt elk hobbeltje, maar verwacht dat dit vanzelf went en dat het profijt van de wegligging zeker gaat uitkomen.

Ik heb er een armsteun in laten zetten en dat is zeker een aanrader voor iedereen. Ik miste hem direct (in de golf zat hij ook) en nu zit hij super. Ruimte is overal top al moet je stoelen dan niet helemaal naar achteren doen, dan wordt de beenruimte achterin wel erg klein, maar daarintegen heeft de persoon voor dan een zee van ruimte. Opbergruimte is wel beperkt, wel is het opbergvak onder de bestuurdersstoel erg makkelijk voor items als ijskrabbers en doekjes. Ook in de kofferbak is weinig ruimte voor spullen die je soms nodig hebt (verbandsdoos, startkabels, enz.). Met enige moeite heb ik e.e.a. wel kunnen wegwerken in de ruimte onder de ’achterbakmat’.

Ik was niet te spreken over het fabrieksaf geluid, dus ook absoluut niet meebesteld. Alle 8 speakers zijn reeds bekabeld, dus aansluiten zou geen enorme uitdaging hoeven te zijn. Dit is voor de woofers inderdaad waar. Met enkele ringen voor de Leon kunnen deze er zo ingeplaatst worden. De tweeters is een groter probleem. In de deur is hier eigenlijk geen ruimte voor: Achter het roostertje bij de deurklink zit niets. en op andere plaatsen is eigenlijk geen ruimte om het fatsoenlijk weg te werken. Seat plaatst de tweeters door het complete setje (incl. deurklink dus) te vervangen. Daarnaast is de deurconstructie echt niet gemakkelijk te openen, dus mijn advies is ook om deze gewoon dicht te laten zitten en de tweeters ergens anders te plaatsen. Mijn tweeters liggen bijvoorbeeld in het hoekje bij de voorruit.

De motor maakt in stadsverkeer wel een echt hoorbaar diesel geluid, maar is absoluut niet overheersend. Genoeg power in alle gebieden. Buiten de bebouwde kom is het een lekker ronkend geluid en op de snelweg hoor je alleen de weg en evt. wat wind.

Jammer vind ik dat de spiegels niet automatisch inklappen als je de auto verlaat. Dit moet altijd met de hand door het knopje om te draaien.

Zoals al te lezen was, ben ik er dus erg te spreken en ga ik met volle moed de komende 4 jaar tegemoet.

Bij de rit terug na het afleveren hoorde ik een enorm geruis, na een nadere inspectie bleek dat het raam niet geheel goed sloot (stond zeg maar scheef) terug bij de garage was dit binnen 15 minuten gefixd en heerlijk weer terug gereden naar huis

PRIVATE LEASE Seat Leon