Seat Leon 1.6 Sportstyle (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.6 Sportstyle |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 65 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Seat Leon II 1.6 op LPG.
Het uitzoeken van een nieuwe leasebak met de huidige belasting regels, viel niet mee. Op zich geeft mijn bedrijf een redelijk leasebedrag vrij (675). Uiteindelijk was mijn keuze gevallen op een nieuwe Polo 1.9. Ziet er redelijk beschaafd uit en rijdt heel degelijk. Totdat ik geattendeerd werd op rijden op lpg. Van ons bedrijf mocht het. Alleen maar voordelen, ook voor het bedrijf ivm brandstofkosten. Over de gastank betaal je dus geen belasting en een benzine motor is al gauw 2000 euro goedkoper in cataloguswaarde dan een diesel. Mijn zoektocht kon opnieuw beginnen. Al snel werd mij duidelijk dat pk’s, zoals in overvloed bij mijn vorige Leon 1.9 TDI (150pk)niet mijn belangrijkste voorwaarde was. Dus koos ik voor de 1.6 benzine motor (102pk) met Gasfx gastank. Als je sterke diesel gewend bent, is dit natuurlijk even wennen. Tot 80 km gaat optrekken nog best vlot, daarboven is het gewoon meekomen met de rest vh verkeer. Bij 120 km/uur draai je 3800 toeren in z’n 5, dat geeft nog best rustig gevoel.
Deze Seat onderscheidt zich voornamelijk door zijn wegligging. Elke bocht is een klein feestje. Daarnaast is de uitvoering Sportstyle zo compleet dat je het gevoel hebt dat je in de allerduurste uitvoering rijdt. Ik weet bijna zeker dat er geen automerk met een vergelijkbare auto in haar klasse is die kan tippen aan deze Leon. Niet qua rijgedrag, luxe of kwaliteit/prijs verhouding.
De nadelen: Zicht voorruit. Doordat de achteruitkijkspiegel relatief laag hangt, zie je niet alles, zoals je gewend bent, door de voorruit. Ik heb mijn stoel op de laagste stand en ik ben 186 cm. Inmiddels ben ik er na 200 al aan gewend.
Tot zover, ik zal zsm een update geven als ik wat meer km’s heb gemaakt.
Update 28-05-07: 1100 km gereden.
Wat stuurt dit ding lekker zeg! Ik was toch echt iets gewend met de vorige Seat Leon I, maar bochten maken met deze Leon II gaat nog strakker. (Overigens zit er op deze sportstyle uitvoering wel traction control maar geen esp)Of ik nu op gas rij of op benzine ik merk weinig verschil in prestaties, ben zelfs geneigd om te denken dat ie op gas iets sneller is. Actieradius met ik nog wat beter onderzoeken, ik heb een beetje lopen spelen met benzine en dan overschakelen op gas. De sportstoelen zitten als gegoten, de audio met mp3 is erg fijn(ipv 30 cd’s nu nog maar 3)de aux functie moet ik nog uitproberen, maar ik heb nog geen i-pod. Inmiddels ook de eerste regen gehad, en het was me nog niet zo opgevallen maar de wissers bewegen van buiten naar binnen en ze werken erg goed en dat zeg ik niet snel van een wisser.
Zelfs de 1.6 motor maakt in de hoge toeren een voorzichtig sportief grommetje.
Update 25-07-07: 4500 km gereden.
Blijft een genot. Zelf met deze 1.6 heb ik jammergenoeg al de nodige kleine snelheidsovertredingen gemaakt. Maar dat zegt misschien meer over mijn enthousiasme over de wegligging. 400 km gemiddeld met een gastank van 45 liter(80%).
Update 12-10-07: 14000 km gereden.
Gastankinhoud is 55 liter waarvan 80% gevuld, dus 44 liter. Hier rijd ik gemiddeld bijna 400 km mee. Aan het relatieve beperkte vermogen ben ik goed gewend. Tot 80 km trekt die nog best aardig.
PROBLEMEN
Bij 14000km: Seat is volkswagen. De Leon is de Golf. Alleen goedkoper. Dus waar komt dat verschil tot uiting. Misschien de afwerking? Of de lak, die is niet super goed.
Bij 1100km: No problemo’s so far, maar ik blijf natuurlijk wel kritisch.
Bij 4500km: Niets.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.