Seat Leon 1.6 Sport (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.6 Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 60.000 km |
KM-stand laatst | 102.000 km |
De eerste 4000km
- 65.000 km
Na de auto eind april opgehaald te hebben in 2 maanden tijd ongeveer 4000 km op de teller gezet. Genoeg dus om een review te schrijven.
Uiterlijk:
Prachtige auto! Mooier dan een 307 of een Golf. Met name de achterkant is prachtig.
Interieur:
Mooie sportstoelen met de rode bekleding, dashbord is goed verzorgt, degelijke materialen, sportief instrumentarium.
Weinig tot niets over te klagen of het moet de gebrekkige opbergruimte zijn. Dashbordkastje is erg klein, vakken in de deur zijn ok. Maar ook in de kofferbak kan je niet met goed fatsoen een verbandkistje vastmaken. Jammer!
Rijgedrag:
De 1.6 heeft voldoende vermogen om heerlijk mee te rijden. Een sportieve motor die zich prima laat bedienen door de fijne 5 bak. Wel even wennen dat je bij 85 km per uur in zijn 2 al vol in de toerenbegrenzer hangt! Ok, niet iedereen zal dat eruit halen... Optrekken gaat soepel door tot ongeveer 150. Daarna trekt de motor nog goed door tot 175 en vervolgens is het kruipen tot de ... ;-)
Het valt niet mee in om in de stad zuinig te rijden met deze auto. Ook al rijdt je gewoon normaal, ok..snap dat sommige mensen me niet geloven na bovenstaande!, dan zit je op ongeveer 1 op 10. Op 80 km wegen is de auto wel lekker zuinig, maar gecombineerd verbruik ik 8,0 tot 8,5 liter per 100 km. Ofwel ongeveer 1 op 12.
Rijdt je 100 op de snelweg dan zal je daaronder zitten, rijdt je 120 dan kom je ongeveer aan de 8 /100 en bij hogere snelheden (135-140) zit je al snel op 9-9,5 per 100 km.
De sport beschikt over een sportonderstel en dat is zeer goed te merken. Helaas heeft Seat het onderstel iets TE hard geveerd. Op de snelweg zijn kuilen en oneffenheden nu niet bepaald lekker om te nemen. Ook op slechter wegdek is het veel stuiteren. Jammer! Want 90% van de tijd heb je in Nederland een perfect onderstel, dat heerlijk strak op de weg ligt en perfect reageert op de stuurbewegingen.
De auto is stabiel onder het remmen, breekt niet snel uit en is makkelijk te berijden ook als je richting de limiet gaat.
Enige minpunt is dat de besturing net de finesse mist. Naar mijn mening kan het stuurgedrag iets directer zodat je als bestuurder 100% voelt wat er met de auto gebeurd. Dat minpuntje zit hem in de stuurbekrachtiging.
Conclusie:
Mooie middenklasser, sportief zoals je van Seat mag verwachten.
Gemiddeld verbruik 1 op 12 bij veel snelwegen
1.6 motor is prima
Sportonderstel is goed, alleen houdt het niet van slecht wegdek en is het net te hard geveerd
Besturing is prima, alleen stuurbekrachtiging maakt dat soms het gevoel ontbreekt.
Zelf zou ik zeker nog een Leon kopen. Mooiste middenklasser die op de markt is. Wel zou ik gaan voor een 1.8 TSI motor of voor een snelle diesel.
Deel II
- 69.000 km
Het is weer tijd voor een nieuwe review na zo`n 7000 km te hebben gereden met deze auto.
zoals ik in de eerste review al opmerkte is de auto wat te hard geveerd. Dit went wel na 7000 km, maar comfort is soms wat ver te zoeken. Op de Belgische snelwegen, die vaak minder zijn, merk je direct dat je een stuk aan comfort inlevert.
De stoelen daar moet je van houden. Ik vind het zelf moeilijk om er een fijne zit in te krijgen. Met name de onderrug is vaak pijnlijk na ritten langer dan 2 uur. Ook mijn passagiers klagen hierover.
Op de achterbank zijn irritante hoofdsteunen bevestigd. Zal prima werken, maar de passagiers daar moeten die perse omhoog zetten willen deze dingen niet irritant in de nek priemen.
De auto maakt als hij koud is een rauw geluid. Dacht eerst aan een lekke uitlaat, maar dit hoort schijnbaar bij het type motor en het merk Seat.
Tot op heden geen enkel probleem met de auto gehad. Als ik dan perse wat moet zeiken: 1 kapotte koplamp en 1 lekke band, maar dat hoort bij autorijden. Beide signaleringssystemen werken overigens perfect.
Tot zover de mindere kantjes van de auto.
Ik geniet nog altijd van de auto. Het design blijft me erg aanspreken, kwestie van smaak natuurlijk.
Het rijgedrag vind ik zeer behoorlijk. De auto doet niet echt onder voor de zo geroemde Ford Focus. De remmen zijn goed, de wegligging is bij nat en droog weer goed en ook op hoge snelheid blijft de auto zeer stabiel.
Wat me het meeste opvalt is hoe de auto stabiel blijft bij een onvoorziene situatie. Plotseling uitwijken, vol in de remmen etc. Alles blijft keurig onder controle.
Puntje wat wel verbetert kan worden is het gevoel dat de stuurbekrachtiging afgeeft aan de bestuurder. Je mist soms de direct feedback, het stuurt allemaal heel licht en soepel maar misschien wel wat te elektronisch.
Brandstofverbruik ligt op 8,3 liter per 100 km. Een krappe 1 op 12.
Daarbij moet ik zeggen dat ik niet bepaald als een oud wijf rijdt en op de snelweg ook 140-150 rijdt (voor zover dat kan in Nederland...)
Deel III
- 71.000 km
De zomerperiode ook prima doorgekomen met de Leon.
Airco werkt prima en is goed af te stellen. Zelfs bij 35 graden buitentemperatuur was het goed toeven.
Nu in de nazomer mis ik toch duidelijk de climate controle die ik in de Peugeot wel had. Airco aan is vaak te fris en zonder Airco is het weer net wat te warm.
Verder weinig nieuws te melden. Heb de auto nu bijna een half jaar en ben zeer tevreden. Gedachte om een diesel te kopen omdat ik 25000 km per jaar rijdt komt wel regelmatig naar boven, zeker gezien de brandstofprijs van 1,40 per liter en het verbruik van 1 op 12.
12000 km dr op zitten
- 74.000 km
De auto nu een half jaar in bezit en 12.000 km gereden. Probleemloze kilometers!
Nog altijd zeer tevreden over de auto. De looks blijven super, de mooie blauwe sportieve kleur is onderscheidend van de andere zwarte Leons.
Beleef iedere dag plezier aan deze auto en heb geen seconde spijt gehad van de aankoop ervan. Sterker nog: Als ik om welke reden dan ook nu een andere auto moest kiezen zou het weer een Leon zijn!
Weggedrag van de auto is zeer goed te noemen. Slechts zelden onderstuur en overstuur kom je al helemaal niet tegen. Remgedrag is uitstekend en de remkracht wordt goed opgebouwd en bij noodsituaties sta je in no-time stabiel stil.
Enige punt van kritiek is er op de Traction Control. Deze is niet altijd afdoende en reageert te traag en bokkerig. Een goed werkende TC grijpt direct in en voorkomt het doorslippen van de wielen. De TC in de Leon grijpt te laat in.
Na 12.0000 km kan ik wel stellen dat ik de auto van buiten ken. Het sportieve rijgedrag is erg prettig, het onderstel prima en het bochtengedrag i.c.m. het onderstel en de prima banden goed te noemen.
Verbruik blijft tussen de 8 en 8,3 liter per 100 km liggen. Veelal rij ik op de snelweg.
De auto zou bij 77000 een kleine beurt moeten hebben, maar aangezien dat pas 7 maanden na zijn afleveringsbeurt is zal de volgende beurt pas bij de eerste apk zijn.
30.000km verder
- 91.000 km
Zo, de tijd vliegt voorbij en het is weer eens tijd voor een update.
Auto heeft een grote 90.000 km beurt gehad waarbij de distributieriem vervangen is. Tevens tijd voor nieuwe voorbandjes, remblokken voor en een andere pomp erin op advies van de garage.
Behandeling van de airco op eigen verzoek en een grote beurt erbij.
al met al wel even een investering, maar kan nu de komende tienduizenden kilometers weer vooruit.
en dat wil ik zeker met deze auto. Auto bevalt me nog altijd super.
Sportonderstel past prima bij mijn sportieve rijstijl, verbruik van 1 op 12 is meestal te halen maar hoger verbruik ligt aan de bestuurder ;-)
Tot op heden geen enkel defect of storing gehad. Hoop deze lijn door te trekken, kortom: veel plezierige km`s, met nul problemen.
Nog altijd probleemloos
- 102.000 km
Ruim 40.000 km heb ik nu met de Leon gereden en nog altijd geen technische problemen ondervonden. De auto rijdt nog steeds super goed en afgezien van slijtage onderdelen is er niets vervangen.
In de winter geeft de auto ook geen problemen, TC met winterbanden werkt uitstekend. Enige nadeel van de Leon, en dat schijnt een Seat kwaaltje te zijn, is dat de verwarming na verloop van tijd minder warm wordt. 22 graden voelt dan veel kouder aan dan 22 graden. Temperatuur even omlaag zetten naar 18 en vervolgens weer naar 22 en probleem is opgelost.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.