Seat Leon 1.6 Businessline (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.6 Businessline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 50 km |
KM-stand laatst | 76.000 km |
ERVARINGEN
Inleiding:
Aangezien ik een vast arbeidscontract had ondertekend bij mijn werkgever, werd het (na een poolauto te hebben gereden) tijd voor een nieuwe lease-auto. De normleasebedragen zijn bij deze werkgever niet fantastisch: hiervoor zou ik (zonder een extra bijdrage te hoeven betalen) een VW Polo, Skoda Fabia, Renault Clio, Ford Fiesta voor kunnen rijden. Ik wilde iets groters (en mooiers) en was bereid om wat meer zelf bij te betalen. Al snel kwam ik uit op de Seat Leon, omdat ie er zo fantastisch uit ziet! Bij mijn werkgever mag gekozen worden tussen LPG of diesel. En dus ging ik alle leaseprijzen en fiscale bijtellingen van de verschillende uitvoeringen van de Seat Leon naast elkaar zetten. LPG bleek vele malen voordeliger! (ong. 60 euro netto per maand) t.o.v. Diesel. Uiteindelijk heb ik (na een proefrit) gekozen voor de 1.6 business line op GasFX. Voor hetzelfde geld had ik een 1.9 tdi Reference kunnen kiezen, maar dat is zo’n kale uitvoering. Dan maar een luxe auto met iets minder ’newtonmeters’ maar met alles erop en eraan. Cruisecontrol, gescheiden clima control, 16 inch lm velgen, navigatiesysteem, licht- en regensensor, verlichting met ’coming home’ functie, USB aansluiting, 8 speakers en zo kan ik nog wel even doorgaan. Als extra opties heb ik de middenarmsteun genomen (ten zeeeerste aan te raden!!) en tevens metallic lak (Zeeblauw, fantastisch mooi) en een uitlaatsierstuk (staat erg stoer). Maar goed: genoeg ge-ouweneel: hoe rijdt dit beestje?
Wegligging:
Iedere bocht is werkelijk een groot feest: wat een geweldige wegligging. En dan heeft de Business Line nog niet eens een sportonderstel! De auto is laag, heeft brede (205) banden en een fantastisch onderstel, waardoor ik het niet kan laten om in de meeste bochten wat gas bij te geven. Ik vind het onderstel van de Business Line trouwens veel lekkerder dan het sportonderstel van de Leon (Sport, Sportstyle, FR, Cupra), zeker als je veel en vaak op de weg zit. Niet ieder kiezeltje wordt doorgegeven aan je onderrug.
Het sturen gaat heel direct! Niet zoals bij veel Franse auto’s waar je totaal geen gevoel hebt met het sturen van de auto. Echt allemaal fantastisch dus!
Motor:
Het betreft een 1.6 102 PK achtklepper. Dit is een oudgediende binnen de Volkswagen groep. Dit maakt de motor natuurlijk des te betrouwbaarder! De auto is vlot, je kunt er best mee doortrappen (alhoewel ik het nu met het inrijden niet TE gek moet maken). Tom Coronel is het al eens eerder gelukt om met GasFx binnen 11 seconden (10,9) naar de 100 te rijden, dat is snel zat. Ik had veel verhalen gehoord over het geluid van de motor, dat dit redelijk luidruchtig zou zijn bij 120 km/h op de snelweg. Ik vind dit echt reuze meevallen, vind de motor zelfs redelijk stil! Ook bij 140 kun je zonder stemverheffen een prima gesprek voeren met de passagiers. Deze auto maakt duidelijk minder herrie dan een Megane 1.6 16v of een Auris 1.6 16v (waar ik al eerder mee heb gereden). Wel is het zo dat je bij 120 km/h al tegen de 4000 toeren aan zit, maar ik merk het dus nauwelijks. De motor heeft een lekkere (sportieve) brom bij het optrekken. :-)
Zitcomfort:
De auto heeft heerlijke en vooral stevige stoelen! De stoelen geven erg veel steun!! De lendesteun is ook fantastisch. Ook zijn de stoelen in hoogte verstelbaar. Ik zelf zit lekker laag, wat het rijden nog wat sportiever maakt. Vooralsnog dus helemaal NIKS op aan te merken.
Ik ben 1.88 meter. Ik hoef de voorstoel niet eens volledig naar achter te zetten, zoveel ruimte is er. Als je echter ongeveer net zo lang bent als ik en je hebt ouder wordend kroost, dan zou het voor deze koters achterin wat krap kunnen worden met beenruimte. Ik kan nauwelijks achter ’mezelf’ zitten.
Accessoires:
Zoals in de inleiding vermeld, is de Business Line uitvoering overcompleet. Doe je ’s avonds je auto open (met afstandsbediening), dan gaan de lampen vast aan. Doe je je auto dicht met de afstandsbediening en je houdt de knop ingedrukt, dan klappen de buitenspiegels automatisch in en blijven de lampen nog een minuutje branden. Van dat soort foefjes houd ik wel! Het navigatiesysteem (monochroom) werkt fantastisch en heeft ontzettend veel functies. Het geluid (ik houd wel van lekkere trance) klinkt zeer behoorlijk uit de 8 standaard Seat speakers. De radio heeft tevens een USB aansluiting, welke ik vanavond getest hebt: dit werkt perfect. Even wat mp3’tjes op je USB stickje zetten, inpluggen en klaar! Verder beschikt deze auto over getint glas voor de achterportier ramen, mistlampen voor, cruise control, lm velgen (16 inch), alarm, licht- en regensensor, gescheiden clima control, in hoogte verstelbare stoelen (voor), electrische ramen voor en achter, electrische verwarmbare inklapbare buitenspiegels, automatisch dimmende binnenspiegel, achteruitrijd sensoren, etc. etc. etc. Ik zou verder ook echt niet weten welke opties ik nog mis!
Uiterlijk:
De auto ziet er geweldig uit. Zeker in deze zeeblauwe kleur! Bijna alle Leons zijn zwart of grijs (saai dus...). de neus ziet er fantastisch uit, maar ook de achterkant ziet er stoer uit (zeker ook met het uitlaatsierstukje). De 16 inch velgen maken de auto pas echt compleet (heb ook Leons gezien met wieldoppen, en dat ziet er echt stukken minder uit). De handgrepen van de achterportieren zijn bijzonder te noemen.
Ik zal snel wat foto’s van de auto maken, om ze hier te uploaden.
Update 31-10-2007:
2 foto’s toegevoegd aan review.
Update 04-02-2008:
Inmiddels zitten er ruim 10000 kilometertjes op. Het rijden op GasFX bevalt prima. Ik rijd ongeveer 430 kilometer op een volle tank (+- 46 liter netto inhoud). Ik rijd bepaald niet zuinig, dus een zuinige rijder moet de 500 kilometer kunnen halen. Tevens heb ik altijd mijn clima aanstaan, wat ook benzine verbruikt.
De auto ziet er nog steeds fantastisch uit. De 1.6 wordt steeds soepeler: het is, nogmaals, een oude getrouwe uit de Volkswagen familie. Echter doet ie zijn werk vlot en nog steeds met een mooie brom :-). Op de teller heb ik al een keer 190 gereden, dit is duidelijk te horen overigens. :-P Als je echter gewoon ’rustig’ onder de 160/170 blijft, dan valt het met de decibelen echt reuze mee. De geluidsisolatie is prima! :-)
Ook het schakelen gaat steeds soepeler en is echt een genot!!
Ik heb er al enige maanden winterbanden onder zitten. Het lijkt er op dat deze minder geluid maken dan de originele banden, maar dat kan bedrog zijn...
Er zijn trouwens ondertussen al aardig wat mensen geweest die mij attendeerden op de verlichten die nog brandde, nadat ik uit was gestapt en de auto had vergrendeld. Mijn standaard antwoord is nog steeds: die gaan zo vanzelf uit... (waarop de meeste mensen zullen denken dat dat inderdaad het geval zal zijn na enkele uren wachten :-) ).
De stoelen zitten echt fantastisch, ook op lange afstanden. Ik ben afgelopen januari naar de franse alpen geweest (1000 km heen en 1000 km terug), en ik stapte ontzettend fit (en zonder rugklachten) uit. Wat een super comfortabele auto! Voor de duidelijkheid: in de Business Line zitten geen sportstoelen en geen sportonderstel. En voor ik het vergeet: de 1.6 heeft zich heel goed gehouden in het hooggebergte. Het is wel aan te raden om niet met te weinig toeren te rijden, wanneer je bergopwaarts gaat met een Leon met 2 personen en vol met bagage.
Al met al: ik ben nog steeds ontzettend tevreden met mijn Leon en zal hier vermoedelijk nog vele jaren met veel plezier in rijden! Als je echter als particulier deze auto wilt kopen, en je wilt gewoon op benzine rijden, dan kun je nu beter kiezen voor de 1.4 TSI met 125 PK waarbij je volgens mij iets van 700 euro milieuvoordeel bij krijgt. Hierdoor is het prijsverschil bijna nihil.
Ik heb meteen nog maar 2 fotootjes toegevoegd van het lekkere kontje en neusje :-P.
PROBLEMEN
150 KM: Nog geen problemen. Maar goed, ik heb pas 150 km gereden... :-P
10200 KM: Geen problemen! Het is aftellen naar de 1e echte beurt bij de 15000 KM. Ik heb bij 5000 KM de olie wat bijgevuld.
16000 KM: Nog steeds geen enkel probleem gehad met de Leon! Inmiddels 2 weken geleden de 15000 km onderhoudsbeurt gehad. De dealer bevestigde mijn vermoeden en gaf aan dat er helemaal niks mis was met de auto. :)
Ik heb nog steeds geen seconde spijt gehad van mijn keuze voor de Leon op GasFX!
Inmiddels dik 32000 kilometer gereden. Nog steeds zeer blij met mijn wagentje! Echter wel een tweetal probleempjes:
Lendesteun bestuurder werkt niet meer:
Ik kon de lendesteun (onderrug) niet meer strak zetten.
--> opgelost door Seat dealer met nieuwe onderdelen
Auto start zeer moeilijk met koude motor:
Dit probleem kreeg ik na een maand of 10. Het begon met het af en toe minder snel starten van de auto, maar het werd steeds erger. Op een gegeven moment moest ik de sleutel een seconde of 5 a 10 omgedraaid houden en daarbij ook een keer gas geven. En dit zowel bij rijden op LPG als benzine. Tijdens de 30000 kilometer beurt heb ik dit aangegeven bij de Seat dealer. Eerst geprobeerd om mij ervan te overtuigen dat dit 'normaal' was voor een auto op LPG. Dit accepteerde ik uiteraard NIET. Toen hebben ze toch maar een afspraak gemaakt met de LPG 'boer'. Nadat ik mijn auto 2 dagen kwijt ben geweest, start ie nu weer als een zonnetje.
--> Opgelost door LPG 'boer' met een nieuwe injector een software update van het Vialle systeem.
Ik las trouwens dat de 1.4 TSI nu ook op LPG beschikbaar is! Dit lijkt me helemaal een geweldige keuze :-)
Ervaringen II
- 35.820 km
Inmiddels 35820 kilometer gereden. Het blijft een heerlijke auto!
1.6 motor voldoet, maar niet meer dan dat. Heb afgelopen weekend in een Altea XL 2.0 TDI (140pk) gereden; dan weet ik pas wat ik mis in mijn Leon :-). Maar goed, dat is leuk om te weten voor mn volgende lease-auto.
Heb mn beoordeling aangepast. Comfort blijft uitstekend, prestaties zijn niet meer dan voldoende, en wat betreft betrouwbaarheid; dit blijft goed, maar aangezien ik een tijdje lang moeite had met het starten van de motor (wat overigens wel is opgelost) is dit niet 'uitstekend'. Onderhoudskosten? Tsja, aangezien het een lease-auto betreft is dit voor mij 'Uitstekend'... Heb geen idee wat de echte kosten geweest zijn bij de afgelopen garagebeurten.
Ervaringen III
- 76.000 km
Inmiddels 76000 km gereden. Heb al een afspraak staan voor de 75k beurt, maar heb echt geen problemen te melden waar de dealer naar moet kijken. :-)
Andere mensen die meerijden vinden de auto bijzonder lekker, sportief en comfortabel rijden. Heb echt verder geen problemen gehad met LPG: echt super!
Weet niet of ik het eerder genoemd heb, maar de auto is een stukje zuiniger dan gedurende de eerste 20k. Ik rijd op gas nu 450 km op een tank. Iemand die zich aan de maximum snelheden houdt en niet te vaak onnodig snel optrekt, zal ongetwijfeld ruim de 500 halen. Ik vind het echter zonde om niet af en toe de auto lekker door te trekken en met de heerlijke wegligging lekker vlot door de bochten te vliegen. ;-)
Ik moet er nog tot oktober 2012 in blijven rijden (leasecontract) maar zie dat zeker niet als straf! Ik ga er vanuit dat deze auto al veelvuldig te vinden is op de occasion markt: ik kan hem van harte aanbevelen!!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.