Seat Leon 1.6 Businessline (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.6 Businessline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 40.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Per 1 februari de beschikking gekregen over een Seat Leon. Het is een lease-auto uit de pool die ik tijdelijk ter beschikking heb. Voor het einde van de maand moet ik een bestelling plaatsen voor een lease-diesel. Ik twijfel nog tussen de Mondeo, Mazda 6, Laguna, VW Golf Variant. Vanwege onze gezinssamenstelling heeft een station de voorkeur. Tot de nieuwe auto wordt geleverd mag ik me verplaatsen in de Leon.
Ik was bang een ietswat anonieme Leon te krijgen. Voorheen had ik een doodsaaie lease-Octavia 1.6 Ambiente.
Blij verrast was ik toen de Leon werd afgeleverd. Het betreft danwel een 1.6 ... het is wel een Business line-uitvoering (mononchroon navigatie, cd-wisselaar, lederen middensteun, gescheiden climate control, parkeersensoren achter, regen en lichtsensor, CV, inklapbare spiegels, sportstoelen, sportstuuur, lichtmetaal 16’’ follow home verlichting, mistlampen en privacy glass). Om de auto af te maken heeft de vorige eigenaar ook nog gekozen voor RVS kleurige spiegels, RVS kleurige handgrepen en een sport uitlaat. Al met al een hele complete en verrassend uitziende auto. Jammer dat het dashboard bestaat uit grote stukken goedkoop ogend plastic. Daarnaast vindt ik het rode licht wat goedkoop ogen. De meters zijn daarentegen wel mooi (wit/blauw) uitgelicht. Van slijtage zijn geen sporen te vinden. De vorige berijder is er kennelijk zuinig op geweest. Irritant is de belgische vrouwenstem van de navigatie. Eens kijken of ik een andere stem kan programmeren.
Achter het stuur is goed een zit te vinden. Stuur en stoel zijn veelzijdig verstelbaar. De lendesteunen verzorgen een sportieve zit.
Wel valt het me op dat de auto wat klein van formaat is. Het is dat onze kleine nog maar drie is, maar veel beenruimte achter is er niet. Ook de kofferbak ik klein. De bugaboo moet helemaal uit elkaar om deze meen te nemen. De Octavia (hatchback) had daarentegen een enorme grote bak.
Bij het omdraaien van de sleutel (oh .. wat mis ik de handfree functie van de Megane) komt de bekende 1.6 met 105 pk (VAG) tot leven. Een beschaafde roffel stijgt op uit de uitlaat. De 1.6 doet het heel behoorlijk. De newtonmeters zijn vooral beschikbaar in zijn 2 en 3 (bij de 2500 en 3000 toeren). De auto stuurt licht en direct. Wat een verschil met de Octavia die toch wat meer deinde .... wellicht door het gewicht. Ik heb het gevoel dat het zwaartepunt van de Leon lekker laag ligt. Ik vraag me af of er een sportonderstel op zit. Ik ga dat eens navragen.
De paar honderd kilometer die ik er nu mee gereden heb bevallen goed. Je voelt dat de auto sportief is afgesteld. Hobbels en bobbels worden wat harder aan de berijder doorgegeven. Lekker is het om de Leon door een rotonde te trekken. Hij nodigt dan toch wel uit tot wat harder rijden. Opvallend is dat je toch wel wat bekijks hebt met deze Leon. Des te meer door de RVS spiegelkappen en privacy glass. Mijn vriendin voelt zich er wel eens ongemakkelijk bij.
Het verbruik tot op heden is 1 op 11 (veel snelwegkm en sportief rijden). Ik zal het verbruik bij gaan houden de komende kilometers.
Update 14 februari 2008: inmiddels bijna 2.500 km gereden (in 14 dagen !!)Ik kan de auto zeer zeker waarderen. Het is een lekker rijdend karretje. Sportief en van alle gemakken voorzien. Ik ben bang eerdaags post van het CJIB te ontvangen. Het is echter geen auto om jaarlijks 40.000 km te rijden.... daar is de auto in mijn ogen te oncomfortabel en klein voor. Ergerlijk blijft de kleine kofferbak. Het verbuik is wel even slikken 1 op 10,5. Ik sta om de 3 a 4 dagen bij de pomp. Goh wat ben ik blij met de tankpas.
Update 8 maart 2008
Al vrij snel na de aflevering is een lampje motorstoring gaan branden. Ik heb de auto aangeboden bij een dealer te Rotterdam (zie review). Ze hebben de auto de hele dag in hun garage gehad...... op de terugweg naar huis is het lampje na een minuut of 10 weer gaan branden .... balen.
Ik heb de auto daarop aangeboden bij een dealer bij mijn werk (te Amsterdam). Vervangend vervoer meegekregen en in de loop van de dag gebeld dat ze het probleem niet konden vinden en de auto een dag langer wilde hebben. Dat werden er in totaal drie tijdens welke ze (een deel van) de kabelboom hebben vervangen alsmede electronica verbonden met de lambdasonde. Goed .... ik vol goede moed de auto opgehaald. Twee dagen later ... motorstoring .... Twee dealers die het probleem niet kunnen vinden. Waardeloos.
Update 21 maart
Het lampje motorstoring bleef branden. Met een wintersport in het vooruitzicht durfde de leasemaatschappij me niet met de Leon weg te laten gaan. Op de laatste dag een vervangende Altea XL geregeld. Bij thuiskomst was de Leon gemaakt. Het lampje is tot op heden (afkloppen) niet teruggekomen. NA de Altea kan ik de Leon wel wat meer waarderen. Eigenlijk is het een lekker snelle lichtvoerig sportkarretje. Zeker in vergelijking met een VW Golf voel je het verschil in gewicht cq pk’s. Over een week of 5 is de Mazda er. Tot die tijd ga ik lekker veel plezier beleven met de Leon.
Verder: het bljft een sporteve lekker rijdende auto. Kwaliteit is matig tot slecht. Inmiddels is de armsteun afgebroken en de bekleding begint te rafelen. Ik durf te zeggen dat mijn Renault beter was. In ieder geval was de dealer beter dan deze Seat dealers en van mijn Renault dealer had ik echt geen hoge pet op.
Inmiddels heb ik me uitvoerig georienteerd op een nieuwe auto. Gezien het aantal te rijden kilometers moet het een diesel zijn. Ik ben gaan kijken naar de Golf Variant. De verkoper wees me echter op de prijsverlaging per 1 februari jl. op de Passat. Dus een proefrit in een 1.9 TDI. Wat een onbeschaafde motor is dat. Ik had het idee op een tractor te zitten. Het betrof een dealerauto met 30.000 km op de teller. In zijn tweede en derde versnelling was het lawaai zodanig dat een normaal gesprek met mijn passagier niet mogelijk was. Dat VW dit nog durft te verkopen tegenover het moderne dieselgeweld van PSA (Ford, Volvo, Mazda, Peugeot, Renault en ga zo maar door). Nu heeft VAG wel commainrail diesels echter die worden enkel en alleen geleverd in de duurdere modellen. Nu snap ik wel waarom de Passat zoveel goedkoper is geworden....... De dealer blonk overigens uit in arrogantie. Gezien de tegelvallende ervaring vallen voor mij ook de Skoda Octavia en de Seat Altea XL af (zelfde motoren). Overigens zal de Passat wel mooi in elkaar.
Ook een proefrit gemaakt in een 308 XT 1.6 HDI 110 pk ... de motor is lekker gretig, rustig en krachtig. De XT (met glazen dak) is een mooie complete verschijning en de leasetarieven zijn gunstig. Helaas duurt het tot mei tot de SW er is en ik heb het idee dat volgende jaar op iedere hoek van de straat een 308 SW zal staan. Ik wil gewoon iets anders.
Nog even bij Ford naar de Mondeo gekeken (en gereden). Mooie auto helaas is het interieur me iets te bling bling. In de lease gunstig geprijst zodat wat ruimte overblijft voor wat leuke extra’s (DVD navigatie en wat andere gadgets).. Helaas is de levertijd (toch zo’n 7 maanden) me een doorn in het oog.
De Laguna III heeft een heerlijke motor, mooi interieur en veel comfort. Helaas in de lease duidelijk duurder en qua uiterlijk weet ik het gewoon niet.
Toen viel mijn oog op de Mazda6. Proefgereden in een benzine en een Mazda5 met de bekende 2.0 DCI (140 pk). De Mazda ziet er lekker dik uit en is lekker compleet. Begin maart bereikte me het nieuws dat er ook een Business editie op de markt kwam met DVD navigatie en parkeersensoren voor en achter voor 1.000 euros.
Inmiddels is de bestelling geplaats. Een SportBreak 2.0 CTID Business in Blue. Wel heb ik Xenon, een afneembare trekhaark en zonneschermen achter als optie genomen. In de lease vrijwel exact even duur als de Mondeo met 115 pk. Met 40 tot 50 duizend km per jaar maak ik me geen zorgen over de kwaliteit van de Mazda. Levertijd 4 tot 6 weken !!!!1 Jippie
Update 27 april: KM stand momenteel 37800. Na de storingen geen nieuwe problemen.
Update 9 mei 2008: Vandaag krijg ik mijn nieuwe Mazda 6 en dus moet ik vandaag afscheid nemen van de Leon. Ik moet mijn mening een beetje bijstellen. De Leon is zeer pittg rijdend karretje met messcherpe besturing. Hij ligt lekker op de weg en de stoelen zorgen voor een extra sportief gevoel. Het is gewoon een hele kekke bak voor relatief weinig geld (vergelijk een golf, 307 etc.). Het verklaart ook wel een beetje zijn succes. Op mijn werk staat de garage er vol mee. Jammer vindt ik het dat ik slechte ervaringen heb gehad met de dealers. Gezien mijn kilometrage vindt ik het belangrijk dat mijn klachten serieus en goed worden afgehandeld. In de korte periode dat ik de auto heb gehad ben ik toch wel veel bij de garage geweest. Dit beinvloed mijn mening over Seat (en alle VAG producten) een beetje negatief.
PROBLEMEN
Helaas na 300 km de eerste problemen:
- Foutmelding uitlaatgassen nog niet opgelost
- Ratel bij rechterachterwiel
- zeer slechte dealerervaring bij Seat
- afgebroken armsteun
- refelende bekleding
- foutmelding motor
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.