Seat Leon 1.4 TSI Streetstyle (2008)

autoreview

Seat Leon
Seat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat Leon - interieurSeat Leon - interieur

Signalement

UitvoeringLeon 1.4 TSI Streetstyle
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst52.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Waarom de Leon 1.4 TSI?
Na bijna 5 jaar trouwe dienst heb ik in 2008 mijn Seat Ibiza ingeruild voor een nieuwe Seat Leon 1.4 TSI Streetstyle. Met de Ibiza heb ik al die jaren probleemloos gereden dus om wederom voor Seat te kiezen was geen moeilijke keuze. De keuze is dus gevallen op de nieuwe 1.4 TSI motor. Door de kleinere inhoud van de motor gecombineerd met de turbo worden goede prestaties gecombineerd met een lager verbruik t.o.v. de 1.6 benzinemotor. 1 nadeel van deze motor: je moet er wel erg lang op wachten voordat hij afgeleverd kan worden. Ik heb er 16 weken op moeten wachten en dat valt dan ook nog mee, want nu worden nog langere levertijden genoemd.
Meerprijs ten opzichte van de 1.6 motor is mede dankzij 700 euro milieusubsidie gering (B-label). De keuze voor de 1.4 TSI was dan ook niet moeilijk: meer rijplezier, lager verbruik tegen een iets hogere prijs.

Streetstyle uitvoering:
De Streetstyle uitvoering is gebaseerd op de Stylance uitvoering. De Stylance uitvoering is al lekker compleet met automatische airco, 8 airbags, fabrieksaudio, traction control, alles elektrisch etc. De Streetstyle uitvoerig doet daar nog eens bovenop: 17’ i.p.v. 16’ lichtmetalen velgen, donkere ramen achter, regensensor en lichtsensor en parkeersensoren. De Streetstyle uitvoering is nu niet meer te krijgen maar deze uitvoering is volgens mij hetzelfde als de huidige Edition II.

Accesoires:
Ik heb nog gekozen voor het dubbel verchroomde uitlaatsierstuk en de sierstrip voor de achterklep. Gecombineerd met de zwarte lak van de auto, de 17’ lichtmetalen velgen en de donkere ramen achter staat er naar mijn mening een lekker dikke sportieve auto.

Rijeigenschappen:
Alhoewel ik nog maar 3000km gereden heb zal ik hier de eerste indruk over het rijgedrag van de auto beschrijven. (bij meer kilometers volgt een update) De 1.4 TSI motor heeft lekker veel koppel in de lage toerentallen. Hierdoor kun je je vlot door het verkeer heen bewegen. Verwacht echter geen GTI prestaties, daarvoor heb je een zwaardere motor nodig. Voor dagelijks gebruik is de 1.4 TSI echter ruim voldoende. De auto is voorzien van een 6-bak. Dit is prettig op de snelweg waardoor je de auto lekker rustig comfortabel kunt laten cruisen. Verder kun je de auto dankzij het hoge koppel bij lagere toerentallen schakellui rijden, maar voor de sportivelingen onder ons zal dit geen optie zijn want je merkt dit natuurlijk wel aan de prestaties. De auto stuurt lekker scherp en heeft een prima wegligging. Het onderstel is wat stugger afgesteld, maar dit komt het rijgedrag alleen maar ten goede. Mijn Ibiza was voorzien van een sport-onderstel, maar dit was ik op het laats wel moe. Je voelt echt alles op de weg. Het onderstel van de Leon kan mij daarom meer bekoren. Toch wat stugger afgesteld, maar genoeg oog voor comfort. Voor mensen die wel van een hard onderstel houden zijn er ook versies met sportonderstel. Maak wel eerst een proefritje: dit onderstel is erg hard afgesteld. Hier moet je van houden.
Tegenvaller is het zicht rondom. Dankzij het mooie ontwerp van de Leon is het zicht schuin naar achteren en voor bij de A-stijlen minder. Dit went wel maar je moet zeker goed oppassen voor dode hoeken bij kruispunten. Gelukkig is mijn Leon voorzien van parkeersensoren. Dit maakt parkeren een stuk makkelijker want het zicht naar achteren is ook niet optimaal.

Brandstof:
Hier zijn de meningen over verdeeld: de motor zou het beste rijden op super 98 maar je kunt er ook euro 95 in doen. Ik heb tot nu toe alleen nog maar euro 95 getankt. Ik haal nu een gemiddeld verbruik van ongeveer 6,1 liter/100 km. Hierbij moet ik wel aantekenen dat ik voornamlijk op buitenwegen en de snelweg rij. Rij je in de stad of veel 120km/u en hoger, dan wordt het vebruik natuurlijk een stuk hoger.
Ik vind dat de auto met euro 95 goed presteert. Zeker met de hoge brandstofprijzen is het wel prettig als je gewoon met euro 95 kunt rijden.

Plussen en minnen (tot nu toe):
+ lekkere motor
+ goede rijeigenschappen
+ mooi uiterlijk
+ goede uitrusting

- zicht rondom
- miniscuul dashboardkastje (de map met instructieboekjes past er nog niet eens in !!)

PROBLEMEN

Update 5000km: na 3500km ging het dopje in de achterbumper los. Dit zat gelukkig vast met een kabeltje anders was ik het dopje onder het rijden al verloren. Dit probleem is uiteraard kosteloos verholpen. Wel een beetje slordig zo snel al een los dopje.

Verder geen problemen.

Update 23.000 km

  • 23.000 km

Inmiddels staan er 23.000 km op de klok. In de tussentijd geen problemen gehad. Bij 15.000 km een kleine beurt laten uitvoeren zonder bijzonderheden. Auto zorgt nog steeds voor veel rijplezier. Verbruik schommelt nu in de maanden april / mei zo rond de 1 op 16. In de koudere maanden was het verbruik ongeveer 1 op 15. Ik tank nog steeds euro 95. Dit gaat prima.
Minpuntje in het interieur is de plaats van de binnenspiegel. Het komt geregeld voor dat je je hoofd hieraan stoot als je iets uit het dashboardkastje wilt pakken of de portable navigatie wilt installeren.
Al met al nog steeds een betrouwbare, probleemloze auto waaraan ik nog steeds veel rijplezier beleef.

Update 46.000 km

  • 46.000 km

Update 46.000 km:

Nog steeds rij ik met veel plezier in mijn Leon. Tot nu toe geen problemen gehad met de auto. Al zijn er inmiddels wel af en toe wat kraakjes uit het dashboard te horen. Dit komt maar af en toe voor. Auto heeft tot nu toe alleen zijn gebruikelijke onderhoudsbeurten gehad. Bij de laatste 45.000km beurt heb ik de twee voorbanden vervangen (Conti Sport Contact 3).
Verbruik ligt nog steeds rond de 1 op 16 (echt waar). Dit is het werkelijke verbruik gemeten bij de tankbeurten, dus niet afgelezen van de boordcomputer. In de zomer haal ik makkelijk 1 op 17. Ik rij dan wel veel op buitenwegen en snelwegen en weinig in de stad. Wanneer je veel in de stad rijdt en/of korte ritten is dit verbruik natuurlijk niet te halen.
Over de 1.4 TSI motor ben ik nog steeds erg te spreken. Auto heeft altijd voldoende power (verwacht wel geen gti prestaties) en het rijdt erg relaxed.

Update 52.000 km - auto total loss

  • 52.000 km

Een dinsdagochtend in november. Ik reed buiten de bebouwde kom met circa 80 km/u. Op een kruispunt aangekomen waar ik voorrang had stak ineens een Golf 4 over. Tijd om te remmen of uit te wijken was er niet meer bij. Ik schat dat ik met 70 km/u in de Golf 4 ben gereden. Op wat kneuzingen en spierpijn na ben ik er gelukkig goed vanaf gekomen (de tegenpartij gelukkig ook, ik ben in zijn achterportier/kofferbak terrecht gekomen). Voor de Leon is het helaas over en uit. Auto is total loss verklaard. Nu mijn ervaringen met de auto welke je normaal niet leest bij een review maar wel van levensbelang kunnen zijn:
Ik ben frontaal op de Golf 4 gebotst met circa 70 km/u. Van de voorkant van de Leon was weinig meer over. Maar: vanaf de A-stijlen is de vorm van de auto volledig intakt gebleven. Ook de ruimte waar het gaspedaal e.d. zit is niet vervormd. Kortom: constructie van de auto is zeer solide gebleken. Bij de klap kwamen meteen de voorste 2 aibags eruit. Tevens werden de gordels aangespannen en gingen de alarmlichten automatisch aan. Dankzij de veiligheidssystemen en de solide bouw van de auto ben ik er zo goed vanaf gekomen. Wat dat betreft heeft de auto een zeer goede (laatste) indruk achtergelaten.

Inmiddels heb ik weer een nieuwe Leon besteld. Nu een 1.2 TSI style met Active en Dynamic pakket. Auto wordt begin januari 2011 afgeleverd. Tot die tijd mag ik gratis (op de MRB en verzekering na dan) een wat oudere occasion van de dealer gebruiken. Goed geregeld dus.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.