Seat Leon 1.4 TSI 25 Edition II (2008)

autoreview

Seat Leon
Seat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat Leon - interieurSeat Leon - interieur

Signalement

UitvoeringLeon 1.4 TSI 25 Edition II
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Oriëntatie
Half mei kreeg ik van mijn baas te horen dat ik een auto van de zaak mocht uitkiezen. Tsja, en dan begint de ellende; wat te kiezen? Het budget dat ik tot mijn beschikking had was toereikend om een leuke auto in de Golf/Astra-klasse uit te kiezen. Een klasse waarin erg veel merken vechten om marktaandeel, dus keuze genoeg. Het risico is wel dat je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom heb ik door middel van een aantal (vrij subjectieve) selectiecriteria het aantal keuzemogelijkheden sterk beperkt. De auto moest er leuk en sportief uitzien, een goede standaarduitrusting hebben, en bij voorkeur een leuke motor onder de motorkap hebben. Daarnaast gaf mijn baas de voorkeur aan een auto met Brandstoflabel A, B, of C.

Uiteindelijk bleven er voor mij twee serieuze kandidaten over; de Seat Leon 1.4tsi en de Fiat Bravo 1.4 tjet (120pk). Na met beide auto’s een uitgebreide proefrit te hebben gemaakt was de keuze snel gemaakt. Hoe mooi de Bravo er van binnen en buiten ook uitziet, wat rijplezier betreft moet hij echt zijn meerdere erkennen in de Leon. Dat heeft dan ook uiteindelijk de doorslag gegeven.
Uitvoering en levertijd

Helaas kwam de dealer met een vervelende mededeling. De versie met 1.4 tsi-motor bleek een bijzonder lange levertijd te hebben, die kan oplopen tot meer dan 20 weken. En de versie die ik graag wilde, de 25 edition II, was met deze motor zelfs al uitverkocht.
Gelukkig had de dealer nog één metallic-zwarte 1.4tsi 25 edition II in bestelling staan (al sinds februari). Dit is dus mijn auto geworden. Op 27 juni heb ik de auto op kunnen halen.

De auto
Inmiddels heb ik ruim 4000 km met de auto gereden, en nog geen moment spijt gehad van mijn keuze. De 25 edition II is een tijdelijke, op de Stylance gebaseerde, uitvoering die de Leon tot een zeer complete auto maakt. Gescheiden climate control, elektrische ramen rondom, regen- en lichtsensor, leren stuur, radio met 8 speakers en stuurbediening, elektrisch inklapbare buitenspiegels, automatisch dimmende binnenspiegel, parkeersensoren achter, donker getinte achterruiten, zevenspaaks 17 inch lichtmetalen wielen; het zit er allemaal op. Daarnaast heb ik een Parrod-hands freeset en Ipod-adapter in laten bouwen.

Eerste ervaringen
Tot nu toe bevalt de auto uitstekend. De auto rijdt lekker sportief, maar is comfortabel genoeg voor lange ritten. Wat ook erg prettig is, is dat zowel mijn vriendin (1,60 meter lang) als ik (ruim 1,90 lang) een perfecte zitpositie achter het stuur kunnen vinden. De voorstoelen zijn op alle mogelijke manieren verstelbaar, zodat iedereen een positie naar zijn/haar gading kan vinden. Ook de zijdelingse steun is goed. Het zicht rondom laat echter wel te wensen over, maar dat is eigenlijk niet meer dan logisch in deze sportief gelijnde auto. Vooral de A-stijl zit soms hinderlijk in het zicht.
Toen ik de auto bestelde was ik bang dat de auto door de standaard gemonteerde 17 inch velgen wat stoterig zou worden, maar blijkt niet het geval. En het maakt de auto optisch gezien wel helemaal af. Ik zal snel wat foto’s plaatsen, zodat je zelf kunt oordelen. Ik ben overigens wel blij dat ik geen uitvoering met sportonderstel heb gekozen, want dat was volgens mij iets te veel van het goede geworden.

De 1.4tsi-motor is een absolute aanrader. In iedere situatie en versnelling is er meer dan genoeg vermogen beschikbaar. Het is geen racemonster, maar met een 0-100km tijd van minder dan 10 secondes ook absoluut geen stumper. Ook de tussensprintjes gaan lekker vlot. De zesversnellingsbak schakelt lekker en soepel. Het groene energielabel (B) maakt de auto niet helemaal waar; ondanks vrij veel snelwegkilometers schommelt het verbruik rond de 1 op 12,5. Belangrijke oorzaak hiervan is dat de motor en auto uitnodigen tot een sportieve rijstijl.

PROBLEMEN

Geen echte problemen, af en toe komt er vanuit de middenconsole een irritante rammel. Ik ben hier al een keer mee langs de dealer gereden, maar uiteraard was de auto toen muisstil...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.