Seat Ibiza 1.9 TDi 130pk Signo (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.9 TDi 130pk Signo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 177.900 km |
KM-stand laatst | 325.500 km |
Algemene beoordeling Seat Ibiza 1.9TDI (2002)
- 325.500 km
Sinds 29 augustus 2009 rijd ik een Seat Ibiza 1.9TDI uit 2002. Vanwege overzichtelijkheid deel ik deze review in 4 categoriën:
COMFORT: voldoende. De 6e versnelling zorgt ervoor dat het motorgeluid op snelwegen bescheiden blijft; bij 120 km/u in de hoogste versnelling een toerental van slechts 1900 per minuut, bij 140 km/u ongeveer 2200 per minuut. Bij hogere snelheden (vanaf circa 140 km/u) wordt het windgeruis nogal prominent in het interieur, dit vormt echter nauwelijks een probleem omdat ik vrijwel altijd maximaal 130-140 km/u rijd, ook op de Duitse autobahn.
Met mijn 1,98 meter ben ik aan de grote kant, desondanks zit ik beslist niet krap in de Ibiza, dit wel met de bestuurderstoel in de achterste stand.
PRESTATIES: uitstekend. Deze auto biedt voor mij de ideale combinatie van zuinigheid en toch voldoende vermogen. In het zomerhalfjaar is het brandstofverbruik gemiddeld 1 - 21, in het koudere winterhalfjaar ligt het verbruik uiteraard ietwat hoger. Met 130 pk en 300NM zijn inhaalacties op bijvoorbeeld de snelweg een fluitje van een cent.
BETROUWBAARHEID: uitstekend. Ik bezit de Ibiza inmiddels ruim 2 jaar en heb er inmiddels grofweg 57.000 km mee gereden. De auto start altijd, ook bij temperaturen ver beneden het vriespunt.
GEBRUIKERSKOSTEN: goed. De brandstofkosten zijn relatief laag en ook de onderhoudskosten zijn tot dusver beperkt gebleven. Uitzondering vormde een defecte aircopomp in de afgelopen zomer; reparatie ervan kostte 714 euro. Nogal wat geld weliswaar, maar de kosten wegen niet op tegen de veiligheid en het comfort dat een functionerende climate control biedt.
OORDEEL: een uitstekende auto waarvan de kosten relatief beperkt zijn maar die tevens toch rijplezier biedt. De Ibiza is inmiddels dik 9 jaar oud met 233400 km op de klok, maar ik ben ervan overtuigd dat met goed en degelijk onderhoud de grens van 3 ton een makkelijk te nemen horde is.
Update dd. 13 december 2014:
Zo, tijdje geleden dat ik deze review geplaatst heb (dikke 3 jaar geleden) en het is dan ook tijd voor een update. De Seat Ibiza in kwestie heb ik nog steeds en inmiddels staat 324.000 km op de klok. Eerder in deze review gaf ik al aan overtuigd te zijn dat 3 ton geen probleem zou vormen met goed onderhoud, en in de praktijk is dit ook zo gebleken ... !
Tot dusver heeft de Ibiza me nog niet éénmaal laten staan en ook op leeftijd heeft de auto geen moeite met zeer frequente inzetbaarheid (afgelopen jaar bijna 40.000 km mee gereden, veelal door woon-werkverkeer). Onderhoudskosten zijn wat opgelopen op jaarbasis, maar dit is niet meer dan logisch gezien de leeftijd én ervaring van deze Ibiza. Brandstofverbruik is niet of nauwelijks veranderd met nog altijd gemiddeld 1 op 21.
Natuurlijk beginnen er hier en daar wat haken en ogen op te duiken; de airconditioning begint steeds meer een eigen leven te leiden (blaast soms ijskoude lucht bij buitentemperatuur van 18 graden en hete lucht bij 26 graden), en bij lage toerentallen is vanuit het motorruim een eigenaardig gerommel te horen.
Deze vrij onbeduidende minpunten vallen echter in het niet bij de zeer robuuste status die deze Ibiza heeft opgebouwd in mijn ogen de laatste jaren. Het is daarom dat ik de auto inmiddels al bijna 5,5 jaar bezit en bijna 150.000 km ermee gereden heb in binnen- en buitenland. De robuuste dieselmotor vormt een belangrijke bijdrage aan het positieve beeld wat ik van deze Ibiza heb; koppel van betekenis, zuinig, en het motortype ansich staat bekend om de hoge betrouwbaarheid.
Overigens denk ik wél dat mijn omgang met de Ibiza een niet te onderschatten bijdrage levert aan de levensduur van de auto; rustig warmrijden en vooral na langere ritten de turbo met stationair draaiende motor laten uitdraaien zijn handelingen die ik steeds toepas. De turbo in kwestie is overigens nog altijd origineel.
Al met al de beste auto die ik ooit in bezit heb gehad. Betrouwbaar, geen wurgende onderhoudskosten, rap als het moet, en persoonlijk vind ik het model niet verkeerd ogen. Met recht een topper ... !
Update dd. 16 oktober 2015
Tja, met uitzondering van defecte lampjes met enige regelmaat is er op het gebied van mankementen óók nu weer simpelweg niets te melden. Vooral in de periode mei 2014 - mei 2015 heeft de Ibiza érg veel gereden (40.000 km) met daarbij veelvuldig filerijden op vooral de A2 rondom Den Bosch; een flinke slijtageslag, en dit niet in de laatste plaats voor de koppelingsplaten vanwege het soms zeer langdurige filerijden. 40.000 km rijden in één jaar zonder ook maar één mankement vind ik voor een auto van 12 jaar oud en met meer dan 3 ton op de teller ronduit een indrukwekkende prestatie. Ook langere internationale ritten voltooid de Ibiza nog altijd zonder morren; dit jaar waren dat een retourtje Oostenrijk in januari, een rondrit langs Frankfurt, Dresden, Praag en Dachau in mei, én een rondrit langs Praag, Berlijn en Texel in september.
Zo langzamerhand begin ik overigens rond te kijken naar een opvolger van de Ibiza. Echter, door de jaren heen heb ik een soort 'band' ontwikkeld/ontwikkelt met deze muisgrijze TDI, en mijn streven is dan ook de auto in mijn bezit te houden. Economisch is ie namelijk vrijwel niets meer waard ... ! Een reëel scenario is dat de auto met het oog op de forse wegenbelasting op termijn geschorst en gestald wordt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.