Seat Ibiza 1.9 TDi 100pk Sensation (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.9 TDi 100pk Sensation |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 100 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik mocht van mijn baas een leaseauto uitzoeken en uiteindelijk gekozen voor de Ibiza.
Was al lang fan van deze auto maar toch de concurrentie bekeken:
-Peugeot 207, niks aan
-Peugeot 206, alleen met de zwakke 1.4 HDI
-Renault New Clio, weggedrag
-Renault Clio, alleen met de zwakke 1.5 dci
-Fiat grande Punto, ongevoelige besturing
-Ford Fiesta, lekker sturend
-Opel Corsa, ziet er niet uit en kon ik niet eens in rijden
-Volkswagen Polo, duur
-Seat Ibiza 1.4 tdi, luidrustig
-Seat Ibiza 1.9 tdi 100 pk, snel
-Seat Ibiza 1.9 tdi 130 pk, een beest
De 100 pk uitvoering was snel genoeg en leasebedrag was een stuk lager als de 130 pk
Door leasemaatschappij besteld en uiteindelijk op mijn werk afgeleverd.
Seat Ibiza 1.9 TDI Sensation uitvoering 15’ LM velgen, Climate Control, cruise controle, metallic (ADA) blauw, meegespoten bumpers + spiegels en een trekhaak.
Eerste indruk:
Mooie auto in deze kleur, zwart en geel heeft iedereen al.
Wennen is de centrale vergrendeling welke eerst alleen de bestuurdersdeur ontgrendeld. Als iemand in wil stappen is dat lastig. Deze vergrendeld ook bij 30 km/h alle deuren dus wil wel een lifehamer aan boord.
Dit vind ik irritant dus ga ik laten veranderen.
Motor is ondanks de versheid in het inrijden al vrij vlot.
Bochten gaan goed maar wel iets te confortabel afgeveerd als je van gummen houdt.
Maar collega van me (passat gewend) vind hem juist heel straf
Update 14-4-2007:
Inmiddels heb ik 5440 km gereden. De auto is ingereden naar de wintersport. Op winterbanden hield de auto zich fantastisch en had in tegenstelling te de andere auto die mee was (saab 9-3) geen sneeuwkettingen nodig. Ondanks het laag in toeren houden komt de auto perfect mee. Minder blij ben ik met het windgeruis (langs de spiegels?) Maar de airco en cruisecontrole zijn heerlijk.
Kofferbak is redelijk maar voor wintersport met drie man net genoeg.
stoelen zijn prima na 1300 km nog niet moe.
Ben bij de dealer geweest om het windgeruis aan te pakken, radio+ carkit in laten bouwen.
Auto begint wat meer los te komen en trek ik nu wat hoger in toeren door.
Voor 100 pk vind ik hem best snel en je heb altijd over.
Update 16-4-2007: 6000 km
Met 6000 km voor het eerst met een aanhanger gereden. Dit gaat met veel zelfde gemak.
Jammer is zelf eerst moest sleutelen om de stekker voor de verlichting vast te maken, deze was verkeerd gemonteerd.
Beetje slordig maar langs een VW garage gereden en die hadden het binnen een 10 minuten verholpen.
Update 27-4-2007:
Gereden 8700 km, auto gaat vandaag voor de tweede keer naar autoservice Pruys voor het stellen van spiegels en de deuren dan denken ze dat het windgeruis opgelost moet zijn.
Euromaster gaat de zomerbanden dan ook erop gezet worden.
rijden gaat nog perfect alleen rijd nu altijd te hard op de snelweg (nog geen bon gezien)
Update 15-6-2007:
Auto heeft intussen 19268 km gereden en zijn eerste beurt gehad.
Bij Pruys hebben ze zich nog een paar keer gebogen over het windgeruis.
Uiteindelijk in Heerenveen naar Otto Bergsma geweest en daar hebben ze het gedeeltelijk verholen maar PON gaat er nog naar kijken.
Ook hebben ze de sleutel zo geprogrammeerd dat in 1 klik alle deuren open zijn.
Begrepen dat sommige dealers een nieuwere computer hebben en dat daar wel de mogelijkheid inzit.
Heb nog steeds het gevoel dat hij losser wordt en harder gaat.
In Duitsland 210 op de teller gekregen dus das wel netjes.
UPDATE 15-08-07:
Ben weer terug van vakantie en het is tijd voor de grote beurt met 32300 km. Auto heeft voor vertrek nog een check gehad bij de Seat dealer en er moest een litertje olie bij. Motor verbruikt dus 1 liter olie op +/- 15000 km.
Het verbruik heb ik niet zo op gelet tot nu toe. Maar tijdens de vakanti met een hoop slakken op de weg, dus afremmen en optrekken en de autobahn is 1:18
Weer eens gemerkt hoe handig de cruise-controle is, heerlijk voor lange stukken.
Alleen trekken de meeste auto niet zo hard op en dan kom je opeens dichtbij.
Al het spul van 3 kampeerders past er precies in dus de kofferruimte is voldoende.
Enige wat ik mis zijn elektrische spiegels, erg handig als de van rijder wisselt.
Naar mijn gevoel moet er wat gesteld worden aan de koppeling.
Koppeling voelt wat losser aan ga vragen of ze het kunnen stellen.
Update 17 mei 2008
Auto is na alle aanpassingen een stuk beter geworden en heeft me geen moment laten staan.
Windgeruis is opgelost door het afkitten van de naden bij de spiegels.
Kortom beviel mij prima. Intussen heb ik door het veranderen van baan de auto in moeten leveren en ga nu in een Volvo S40 rijden.
Eindconclusie
Goede auto met wat stomme foutjes erin maar erg betrouwbaar en heeft me nooit laten staan.
Leuk om mee te scheuren en motor is echt perfect.
PROBLEMEN
- Windgeruis. Tijd over lopen klagen.
Uiteindelijk ben ik zelf met tape aan de gang gegaan om erachter te komen waar het vandaan kwam. Bleken de naden te zijn van de spiegels.
Op www.tdisite.nl heb ik een uitleg gegeven hoe dit opgelost kan worden.
- stekker trekhaak schuin geinstallaleerd (is opgelost).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren