Seat Ibiza 1.6 Sport (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.6 Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 47.300 km |
ERVARINGEN
- 1.043 km
Op 31 oktober kreeg ik mijn Ibiza 1.6 sport up afgeleverd. De kleur is wit en dat staat hem zeer goed. Ik heb de volgende extra\'s laten monteren: Een technic pakket bestaande uit: regensensor, parkeersensoren achter, automatisch dimmende binnenspiegel en coming home functie. Verder donker getinte ramen achter,17\"velgen en een dubbele (origineel Seat) sportuitlaat in het midden. In eerste instantie zou de uitlaat alleen maar gemonteerd kunnen worden bij de ook optionele body-kit maar dit stond niet op de Seat site vermeldt. Seat Haafkes in Enschede heeft er echter echt werk van gemaakt (zonder extra kosten) en de uitlaat er toch prima onder gekregen met behoud van de originele bumper.
Het rijden.
De auto laat zich goed en sportief rijden, mede dankzij de 1.6 met 105 pk motor in combinatie met het lage gewicht van 1015 kg. Ook het sportonderstel doet een flinke duit in de zak. Het comfort is natuurlijk wat minder, maar daar kies je dan ook voor met een sport-up uitvoering. De sportstoelen zitten voortreffelijk en bieden goede steun. Het schakelen is zoals je van een VW product mag verwachten, zeer goed! Het verbruik ligt momenteel op 1:12,5. Al met al een prima auto met een onderstel dat beter is dan de Seat Cordoba 1.8 Cupra die ik in 2001 heb gekocht.
Ik houdt u van mijn ervaringen met deze auto op de hoogte !
PROBLEMEN
- 1.043 km
Geen
update 7.585 km
- 7.585 km
De Ibi bevalt prima, en het enigste probleem dat ik tegen ben gekomen, is dat er wat druppelvorming aan de binnenkant van de achterlichten zit en ik zag bij een andere review dat dit dus vaker voorkomt. Bij de eerste beurt zal ik dit laten verhelpen.
Het verbruik ligt constant tussen de 1 op 12 en 1 op 14.5 al naar gelang de rijstijl. Dit is wel in de koude winterse periode, dus mischien zit er nog wat verbetering in. Op de Duitse autobahn ook nog even de topsnelheid uitgeprobeert, op de teller haalde de Ibi 202 km per uur.
Wat de uitrusting betreft is dus opvallend dat de asbak er alleen als optie is en ik dus zonder zit. Als nietroker kan ik dus ook geen papiertjes of ander afvalgrut kwijt. De aflegruimte in de Ibi is minimaal. Klein dashbordkastje en niet te grote portiervakken waar je dus bv je cd's ook in kwijt moet.
Verder niets dan positiefs te melden. Dit is een echte rijdersauto met een geweldige wegligging. Een rotonde of bochtige weggetjes zijn heerlijk om te pakken, niet in de laatste plaats omdat je prima wordt vastgehouden door de voortreffelijke sportstoelen. Uiteraard voel je alles wat onder je gebeurd heel goed door het sportonderstel. Ik kan me voorstellen dat hier niet iedereen van gecharmeerd is maar dan is de Ibiza zonder dit onderstel misschien een optie.
Volgende update volgt met 15000 km na de eerst beurt.
update 14789 km
- 14.789 km
De auto is voor de eerste beurt geweest bij dealer Huiskes-Kokkeler (deze hebben Haafkes overgenomen waar ik de auto heb aangeschaft). De druppel/condensvorming in de achterlichten heeft zich vanzelf opgelost en ook bij wasstraat gebruik geen problemen. Ik kreeg wel een probleem met de verklikkerpiepjes van de achteruitrijbeveiliging, want die piepte te pas en te onpas en werkte soms helemaal niet. Dit is dus verholpen bij de eerste beurt, en het euvel was dat 2 draadjes de demper van de uitlaat raakten en zo samensmolten. Probleem onder garantie verholpen. Verder geen enkel probleem en na een uur was ik al weer onderweg.
Nog een paar keer de auto op top geprobeerd op de Duitse autobahn richting noorden maar de 200 heb ik nooit meer kunnen halen, en toen zullen de omstandigheden ook wel heel gunstig zijn geweest. Rond de 195 haal ik nu en op de Tom-Tom wordt dan 190 aangegeven. Wat fijn is, is dan dat over diezelfde rit van 150 km met een gemiddelde van 135 het verbruik niet hoger is dan 1 op 12 !!
Zonder die extremiteiten rij ik gemiddeld dan ook beter dan 1 op 14 en met het nieuwe rijden is zelfs 1 op 16 mogelijk. Op topsnelheid ligt de wagen prima op de weg en daar zal het sportonderstel debet aan zijn. Verder kan ik alleen maar zeggen dat ik een gelukkig mens ben met deze auto !
update 28325 km
- 28.325 km
Het heeft lang geduurd, maar eindelijk weer een update. De reden is, dat er gewoon niet zoveel te melden valt, want de auto is door en door betrouwbaar gebleken tot deze km-stand. Nu begint het service-sleuteltje te branden op het info-scherm, en binnenkort zal de Ibi zijn eerste grote beurt krijgen. Het verbruik is gedurende de zomermaanden altijd zuiniger geweest dan 1 op 14, met soms uitschieters naar 1 op 16, vooral als er veel op B-wegen werd gereden.
Mijn nieuwe vriendin, die een Seat Toledo 1.6 8v rijdt uit 2004 van het laatste type, is ook zeer gecharmeerd van het vlotte rijgedrag van de Ibiza. Niet echt moeilijk natuurlijk voor de Ibi om die eigenlijk ondergemotoriseerde, zware 'duikboot' te verslaan. Qua comfort maakt de Toledo dan wel weer gehakt van de Ibiza natuurlijk, maar het is maar net wat je wilt.
Hou je van een vlotte, betrouwbare auto, die goed stuurt en waarvan de kosten binnen de perken blijven, dan ben je met deze Sport-up goed bediend!
Mochten er tijdens de grote beurt opvallende zaken aan het licht komen, dan maak ik er zo snel mogelijk melding van in deze review.
Dat valt tegen...
- 31.000 km
De auto is 2 weken geleden bij de dealer geweest voor de grote beurt. De rekening is € 320 en dat was verwacht. Tijdens de grote beurt kreeg ik een telefoontje van de (alleraardigste) receptionist. De volgende dingen waren nog geconstateerd: Cuppende achterbanden (kan kloppen, lawaaierig)met nog wel 5 mm profiel, en behoorlijke groeven in de achterste remschijven (later geconstateerd dat dat zo was). Vervanging werd geadviseerd. Dit zou dus zo maar een €600 meer kosten, en dat bij een auto die nieuw is gekocht, en waar de afspraak voor de beurt nog binnen de garantie-periode is gemaakt. De receptionist mede gedeeld dat dit toch wel overmatige/extreme slijtage (remschijven) en productiefouten (Dunlop banden) moet betreffen, en dat het merk verantwoordelijk is voor degelijke onderdelen die bij deze km-stand nog ruim moeten voldoen. Eventueel te verhalen op de toeleverancier. Men ging hier niet in mee, en ik kreeg het advies om te reclameren bij de importeur. Dit ga ik zeker doen, maar hou mijn hart vast, als ik op internet lees, hoe importeur Pon met de klachten omgaat. Ik heb de betrouwbaarheid en de kosten minder sterren toebedeeld, en het zal van Pon afhangen of er nog ooit een auto bij de VAG groep gekocht zal worden. Ze zullen er echt niet wakker van liggen, als ik de klachtenafhandeling zo lees......
Dat valt mee!
- 35.500 km
Het heeft lang geduurd, en ik had niet meer verwacht ook nog maar iets te vernemen van de dealer over bovengenoemde problemen. Intussen was het lawaai van de cuppende banden ook nog flink toegenomen. Maar vorige week meldde zich toch de baliemedewerker van Huiskes-Kokkeler met de mededeling dat ze toch mee konden gaan dmv een coulance-regeling. Voor de helft van de prijs, zou ik nieuwe schijven, banden en remblokken krijgen, inclusief montage.
Aangezien er na een dikke 35000 km sowieso sprake zou zijn van enige slijtage, kon ik hier in meegaan. De onderdelen zijn reeds vervangen, en ik kon er zelfs op wachten. Het heeft natuurlijk lang geduurd, maar uiteindelijk heeft Huiskes-Kokkeler de problemen wel tot tevredenheid opgelost. Hiervoor een dikke pluim voor deze dealer!
Verder geen problemen meer gehad met deze Ibiza. Het verbruik blijft constant rond de 1 op 14.
kleine beurt
- 47.300 km
Inmiddels alweer een dikke 47000 kms gereden. Auto is mee geweest op een 2500km vakantie naar Elzas en Schwarzwald en dat ging natuurlijk probleemloos. Vooraf de voorbanden laten vervangen bij een km-stand van ongeveer 43000. Nu Good-Year laten monteren, en deze banden zijn een stuk stiller dan de standaard gemonteerde Dunlops.
Ook is de kleine (45000 km) beurt uitgevoerd, met als extra's vervanging van remolie en achter-ruitenwisser. Kosten €210. Verbruik altijd tussen de 1 op 13.5 en 1 op 15.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.