Seat Ibiza 1.4 16V 100pk Sport (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.4 16V 100pk Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds oktober 2002 rijd ik al weer in deze auto rond en ik moet zeggen dat ik in de sprong van Japans naar Spaans beter niet had kunnen maken.
Puur op zijn mooie uitstraling ben ik destijds van mijn eeuwig trouwe saaie oosterling overgestapt op de vurige zuiderling
Dat uiterljk ook bij auto"s niet het belangrijkste is werd me al snel duidelijk toen na enkele dagen het interieur aan alle kanten begon te piepen en te kraken. Vooral toen het na een aantal weken buiten kouder werd begon de achterpartij (vering) dusdanig te knarsen dat je kon merken dat een spanjaard niet graag in de kou zit.
Ook de electrische kant kan enige verbetering gebruiken.
Het ’motorblok’ lichtje op het dashbord is totaal 4x gaan branden wat aangaf dat er problemen waren met de centrale computer. Eenmaal aangesloten op de testkast bij de dealer was er geen enkel probleem te melden.Omdat het probleem zich voor bleef doen heeft de dealer het hele apparaat vervangen en waren de problemen verdwenen.
Omdat mijn auto uit een warm land afkomstig is hebben ze maar niet de moeite genomen om eens aandacht te besteden aan het verwarmingssysteem. Dat is er namelijk één van het AAN/UIT principe.Zelf nadat beide ’stel’motoren van het systeem vervangen waren ( testkast dealer gaf het probleem aan) is het nooit optimaal geweest.
Tijdens het vervangen van de stelmotoren werd door de dealer keurig een vervangende Ibiza ter beschikking gesteld. Het was er één met slechts 75 pk.
Ik moet zeggen dat het mijn grote fout is geweest om de 100pk versie te kopen omdat de 75 pk zo goed als niets onder doet voor zijn opgeklopte broer, tuurlijk haalt de echte automobilist het verschil er wel uit en is het uitlaatgeluid van de 100 pk versie beter maar voor simpele autorijders als ik is het niet te merken.
Is er dan helemaal niets goeds aan deze auto, natuurlijk wel.
Op de bochten 80km wegen rijdt het als een scheermes.
Het bezineverbruik ligt op rond de 1 op 14.
Schakelt als een mes door de boter.
De koppeling werkt dusdanig licht dat deze ook te bedienen is door iemand met ooievaarskuiten.
Gebruikt geen olie.
Het automatisch 3x maal knipperen van de richtingaanwijzers bij het even aanraken van de bedieningshendel is super makkelijk bij rotondes.
Standaard cruiscontrol is super en zouden ze van overheidswege verplicht moeten stellen.
Maar toch.... mijn volgende auto spreekt geen Spaans meer en komt gewoon weer uit Japan en heeft drie diamanten op de grille.
PROBLEMEN
Enorm schuin afslijten van het de linker voorband.
piepen kraken knarsen gehele interieur en ophanging.
computerproblemen. (gehele unit vervangen)
stelmotoren verwarming vervangen.
Zwakke lichtmetalen velgen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.