Seat Ibiza 1.0 EcoTSI 95pk Style (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.0 EcoTSI 95pk Style |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 41.616 km |
KM-stand laatst | 46.830 km |
Inleiding
- 41.616 km
Ik heb mijn Skoda Fabia ingeruild. Behalve normaal onderhoud had de Fabia nooit reparatiekosten. Degene die deze auto koopt heeft er nog een prima auto aan. De reden van inruil was omdat ik een iets sportievere auto wilde hebben. Na een aantal offertes gekregen te hebben kreeg ik een acceptabel bod van een grote VAG dealer in Rotterdam. Deze dealer had een mooie Seat Ibiza staan in de uitvoering FL Style Eco TSI en met de kleur Magnetic Tech. De Seat had nog twee jaar fabrieksgarantie. Na een proefrit moest het deze auto worden. Op woensdag 6 november 2024 werd de auto afgeleverd. Bij aflevering had de dealer twee nieuwe voorbanden gemonteerd voor hun rekening. Op mijn aanvraag was de Seat volledig volgetankt en ik wilde een lakstift. Het aftanken en de lakstift werden niet in rekening gebracht. Keurige aflevering. Ik zal deze review tzt updaten met rijervaringen.
Update
- 46.830 km
Algemeen:
De Seat Ibiza ziet er minder zakelijk uit dan een Skoda Fabia en ook van binnen ziet de Seat Ibiza er duidelijk speelser uit. Je merkt aan veel dingen dat de Seat Ibiza sportiever is dan een Skoda Fabia. De remmen zijn flink bijterig, maar wel goed doseerbaar. Het stuurgedrag is een stuk scherper en directer, maar niet nerveus. De rechtuitstabiliteit in rechte lijn op de snelweg is prima, veel stuurcorrecties zijn niet nodig.
De motor:
Ik had de indruk dat de 1.0 TSI motor met 95 pk van de Seat Ibiza sterker was dan dezelfde motor in de Skoda Fabia. Dit blijkt inderdaad zo te zijn. Tijdens een Autoweek rollenbanktest bleek de 1.0 TSI motor van de Seat Ibiza 104 pk sterk te zijn, met een motorkoppel van 198 NM. Dat laatste is opmerkelijk, de 1.0 TSI met 115 pk van VAG heeft namelijk een motorkoppel van 200 NM. Dit wijkt dus niet veel af van de Seat Ibiza met 95 pk. Mijn vorige auto, de Skoda Fabia 1.0 TSI had ik laten tunen met een fabrieksupdate naar 115 pk. Ik vraag me af of ik dit bij deze Seat Ibiza ook moet doen, ik vind hem namelijk vlot genoeg. Het brandstofverbruik van deze Seat Ibiza varieert tussen de 1 op 16 en 1 op 19 km. Dit zijn eigen metingen en niet van de boordcomputer. De versnellingsbak schakelt prettig, direct en precies. Nooit heb je het gevoel dat je een keertje gaat misschakelen. De bediening van de Cruise Control gebeurt met drukknoppen op het stuur. De “Set” en “Resume” knoppen zitten naast elkaar, maar hebben ook een dubbel functie. Behalve de “ + “ en “-“ knoppen om de snelheid handmatig aan te passen kun je dit ook doen met de “Set” en “Resume” knoppen en dit gaat dan per km. Bij iedere keer de “Set” knop indrukken gaat de auto 1 km langzamer en bij de “Resume” knop 1 km sneller per aanraking. De Cruise Control opheffen kan op het stuur met de “Aan-en Uit knop” of door het rempedaal te gebruiken. De Cruise Control schakelt niet uit als je het koppelingspedaal bedient.
Wegligging:
Het stuurgedrag van de Seat Ibiza is duidelijk een “tandje” scherper en directer dan van de Skoda Fabia. Bochten maken vindt ie echt leuk. Van nerveus weggedrag is geen sprake, de Seat Ibiza voelt heel stabiel aan. Ook als de snelheid hoger is. De vering is steviger, maar biedt toch nog comfort.
Interieur:
Hier is de Seat Ibiza minder ruim dan verwacht, maar 4 volwassenen kunnen toch nog mee. Het zitmeubilair is prima vormgegeven en heeft de juiste hardheid, niet te zacht of te hard dus. Prima ondersteuning van je lichaam tijdens het autorijden. De Seat Ibiza heeft een mooi sportief ogend stuur dat goed aanvoelt en prettig stuurt. Het bovenste gedeelte van het dashboard is van een zachter materiaal gemaakt in vergelijking met het onderste deel van het dashboard. Hier voert hard plastic de boventoon. De ergonomie is duidelijk, de Seat Ibiza heeft wel een groot scherm waar je veel op kunt bedienen, maar er zijn ook nog handmatige schakelaars.
Entertainment:
De Seat Ibiza heeft een redelijk klinkende geluidsinstallatie en is ook voorzien van Mirror Link en Android Auto. Hoewel Mirror Link in het verleden nog wel eens problemen had mbt de verbinding met je smartphone, gaat dit nu echt prima. Je kunt je smartphone met de USB C aansluitingen verbinden, maar het kan ook gewoon draadloos met Blue Tooth. Ik gebruik de draadloze verbinding en ondervind geen problemen. Navigatie gaat fantastisch goed met Google Maps van je smartphone die duidelijk en zonder haperingen geprojecteerd wordt in het grote bedieningsscherm van de auto. Muziek streamen met je smartphone naar de geluidsinstallatie gaat ook draadloos prima en zonder haperingen. Met de streamingdienst Tidal die ik gebruik heb je een redelijk goed klinkend geluid in de Seat. In de armsteun van de voorstoelen kun je je smartphone opbergen. Opladen kan ook via de “sigaretten-aansteker” die vlak voor de armsteun zit. De draad kan gewoon naar de armsteun. Je hebt dan wel een verloopstekker nodig met USB.
Samenvattend:
De Seat Ibiza rijdt fijn en comfortabel genoeg. De motor is alert op het gaspedaal. Sturen is een feestje. De rechtuitstabiliteit is prima op de snelweg. Goed zitmeubilair en voldoende interieurruimte voor 4 volwassenen. Voor een lange vakantierit met 4 personen is de interieurruimte wel aan de krappe kant. Windgeruis en afrolgeluiden van de banden worden bij 120 km p/u toch wel hoorbaar. Tijdens de winter heeft de auto wel veel last van condensvorming in het interieur tijdens de koude start. Je hebt echt de Airco nodig om dit allemaal weg te blazen en zelfs dat duurt zo’n 10 minuten. Ik had ook een kleine handdoek in de auto liggen om de ramen aan de binnenkant te drogen. Anders kun je toch echt niet rijden, je ziet nauwelijks iets. Technisch gezien is de Seat Ibiza gelijk aan de Skoda Fabia en de Volkswagen Polo, maar er zit een Spaans sausje overheen dat best wel lekker is. De auto is nog niet toe aan een onderhoudsbeurt omdat ik minder ben gaan rijden. Zodra er iets te melden valt zal ik mijn Review weer gaan updaten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.