Seat Ateca 1.6 TDI 115pk Style (2017)

autoreview

Seat Ateca 1.6 TDI 115pk Style (2017)
Seat Ateca 1.6 TDI 115pk Style (2017)Seat Ateca 1.6 TDI 115pk Style (2017)Seat Ateca 1.6 TDI 115pk Style (2017)Seat Ateca 1.6 TDI 115pk Style (2017)Seat Ateca 1.6 TDI 115pk Style (2017)Seat Ateca 1.6 TDI 115pk Style (2017)

Signalement

UitvoeringAteca 1.6 TDI 115pk Style
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst13.210 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste testverslag....

  • 1.065 km

Hallo autoliefhebbers,

Sinds 7 maart ben ik als lease rijder de berijder van een gloednieuwe Seat Ateca 1.6 TDI limited edition en ik wil hierbij mijn ervaringen delen van deze hele mooie auto.

In december mocht ik mijn nieuwe lease auto gaan uitkiezen en heb altijd franse auto's mogen rijden. het betrof altijd station wagons, ruime MPV's en we wilde wel eens een keer wat anders. Bij toeval had ik al wat op autoweek gezien en reed langs de seat showroom en ik dacht laat ik eens gaan kijken.

Ik was eigenlijk verkocht bij het zien van de auto en de dealer wees mij op dat er een tijdelijke uitvoering was met heel veel opties die de auto op het niveau van de excellence zou brengen tegen een hele gunstige prijs. Nou dat laat ik dus niet schieten.

Gevraagd of de dealer ook een diesel had, want dat is mijn referentiepunt altijd, wil geen benzine rijden. De dealer in Goes (autobedrijf melse) had er een staan in de vestiging te vlissingen en mocht de auto op een zaterdag ochtend proefrijden. Dat dus gedaan en we waren allemaal direct verkocht. Wat reed dat lekker !!! Dus direct offerte gemaakt en via de lease portaal de auto geconfigureerd met veel extra accessoires.. Hier de configuratie:

* Seat Ateca 1.6 TDI Limited Edition
* Kleur Lava blue
* Kofferbak inleg van rubber
* Transparante folie op de achterbumper
* zonwering in de achterportieren voor de kids
* Thule edge wingbar dakdrager systeem

Dus in december besteld en 7 maart dus door Ames in Dordrecht afgeleverd. Super netjes behandeld en als een klein kind mocht ik het doek van de auto afhalen en daar stond hij te blinken !!!

Na alle formaliteiten met de nieuwe auto de weg op en wat een verademing...

Wat direct opvalt is dat de auto erg stil is en hierdoor is het heerlijk stil binnen, alleen de diesel hoor je lekker pruttelen..

De alcantara stoelen zitten super lekker en door de hoge zit een goed overzicht op de weg. Ik heb gemerkt dat er zoveel opties op zitten. Bij thuiskomst op het gemakje alle opties en mogelijkheden ingesteld en uitgeprobeerd. Mirrorlink is op zich wel leuk, je moet wel de juiste app installeren, maar in de praktijk heb je hier niet zoveel aan. Er zijn wel veel apps voor , maar niet alles werkt goed. Hier is zeker nog wel werk aan de winkel voor de makers van apps met mirrorlink ondersteuning.

Dan ook android auto uitgeprobeerd. Android auto wordt officieel nog niet ondersteund in nederland, maar er is wel een apk beschikbaar die je kan downloaden en waardoor je android auto wel kan installeren. Dat werkt heel erg goed en wordt ook direct door het seat systeem herkend en opgestart op het moment dat de telefoon met de USB kabel wordt aangesloten. Ik hoop wel dat er meer apps gaan werken, zoals flitsmeister, want dat zou super zijn. Ik heb al een verzoek geplaats, dus ik hoop dat dit in de toekomst gaat komen.

De spraakherkenning werkt ook super met Ok Google en je lekker alles vragen en komt direct met de juiste hit. Dus dat is heel makkelijk als je bv snel een parkeer garage of bv een restaurant zoekt in de buurt.

Ik had nog nooit ervaring gehad met het Full LED systeem. In de avond ging ik rijden en ik dacht echt WAUW !! wat een lichtopbrengst..echt niet normaal zoveel licht..dat is wel erg veilig want goed zicht op de weg is super belangrijk. Dat zou echt op elke auto moeten zijn.

Dan de dagen erna naar diverse klanten gereden en 645m gereden met een verbruik van 5.3l/100km, dus bijna 1:20 en dat voor een eerste rit.

De auto begint nu lekker en makkelijk te rijden en wat me opvalt is dat de diesel is super soepel is. Nu 800km heb ik de auto wat meer belast en een paar keer goed doorgetrokken en dat is me positief bevallen... Maar dit is een auto die niet echt bedoeld is om strepen te trekken, maar heerlijk relax te rijden en dat bevalt het gehele gezin super goed.

De My seat app is trouwens heel erg handig, want je kan hier heel veel informatie halen uit de status van de auto, je kan verbruik, rijgedrag, storingen en allerlei handige info opvragen van je auto. Werkt heel erg goed moet ik zeggen.

Dus kortom tot nu bevalt de auto super goed, ziet er mooi uit en rijd heerlijk en dat is belangrijk als je ruim 60K per jaar op de weg zit.

Momenteel wacht ik op de thule dakdragers. Ik heb deze speciaal gekozen omdat ze aerodynamisch gevormd zijn. Volgens thule zouden deze 30-50% minder ruis en lawaai maken , liggen veel lager bij het dak en hebben een V-vorm waarmee er een betere luchtstroom wordt gecreëerd. De dealer heeft ze verstuurd en als ik ze binnen heb , zal ik deze uitgebreid gaan testen en checken of ze echt zo stil zijn als thule beweerd.

Dit was het tot nu toe en als ik weer een maandje gereden heb zal ik weer even wat posten hoe het gaat met de auto








Tussentijdse update

  • 1.608 km

Hallo allemaal,

Hier weer een nieuwe update van mijn Seat Ateca.

Er zitten nu al aardig wat begin kilometers op en gaat nu richting de 2000km.

De auto bevalt echt super, de auto is behoorlijk stil, lekker ruim en hij is relatief zuinig op de snelweg. Bij een dagelijkse autorit naar het werk, dat is ongeveer een 130km haal ik een gemiddeld verbruik van 5,3l/100km. Bij veel stadsverkeer gaat dit verbruik wel omhoog richting 6.3 l /100km. Over de gehele rit haal ik dus een gemiddel verbruik van 1:17 en dat is voor zijn formaat auto best netjes.

Ik heb gisteren eindelijk tijd gehad om de Thule Wingbar edge te monteren op de auto en ik dus ondervinden of dit inderdaad stille dakdragers zijn. Het was even puzzelen voor de montage, maar uiteindelijk is het een vrij makkelijke montage. Ik moet zeggen dat ze lekker dicht op het dak zitten en mooi aerodynamisch gevormd zijn. Ik heb de foto's ook geplaatst.

Gisteren waaide het echt enorm en heb wel op de binnenwegen en provinciale wegen reden met snelheden tussen de 80 - 100km en ik moet zeggen dat ik ze nog niet gehoord heb. Maar ik laat ze de komende week lekker op het dak zitten om te kijken wat de resultaten zijn.

Bij een volgende post laat ik weten wat de resultaten zijn.

Nieuwe update (ruit al vervangen !!

  • 3.565 km

Hallo allemaal,

Hier weer een tussentijds update.

Komende vrijdag moet ik mijn voorruit al laten vervangen !!
Kreeg echt een mega inslag die leidde tot een mega grote ster en scheur.. Dat was effe balen , maar is helaas niet anders.

Ik heb de afgelopen weken nu gereden met de dakdragers en ik zou laten weten hoe ze bevallen.

Ik moet eerlijk zeggen dat het me erg mee gevallen is. De dakdragers had ik in eerste instantie verkeerd gemonteerd gezien ik in de veronderstelling was dat de punt naar voren moest om juist aerodynamisch te zijn. Maar ze moeten dus echt andersom met de bolle kant naar voren. De rubberen strip aan de bovenkant is bedoeld als diffuser.

Bij andere dakdragers begonnen ze al lawaai te maken vanaf 80 - 100km per uur. Maar deze dakdragers begin ik pas te horen boven de 120km per uur en dat is best wel netjes. Wel heb ik gemerkt dat de windrichting en de windkracht erg bepalend is voor het geluid. Lijkt erop dat met name zijwind meer lawaai maakt als frontale wind.

Ik heb ze er toch afgehaald, omdat ik de ateca toch mooier vind zonder dakdragers. Maar het kost wel even tijd om ze eraf te halen en ook weer terug te monteren, je bent toch gauw een half uurtje bezig om het geheel netjes te monteren en juist af te stellen.

Dan verder de auto...

Rijd nog steeds prima, ben wat vlotter gaan rijden met de auto en dat merk je toch best wel in het verbruik. Bij veel wisselende snelheden en ook de 130km p/uur trajecten merk je gewoon dat het verbruik aardig omhoog gaat.

Over de gehele aantal kilometers geeft de seat app mij een verbruik van 1:17,3, dus al met al netjes vind ik.

Daarnaast merk je toch dat de continental eco banden zeker bij slechter wegdek wat zoekende zijn en ook wat meer lawaai maken, maar op zich niet storend.
Wat me wel opviel omdat ik nu gewend ben aan de stilte in de auto , dat bij flinke wind je toch best wel wat gesuis hoor in de auto wat me voorheen nog niet was opgevallen.

Maar op zich niet allemaal storend, maar wilde het even laten weten. Voor de rest doet de auto het echt super, rijd heerlijk en geniet er elke dag van het comfort..

Gezien ik zo vaak in de auto zit, sluit ik steeds vaker mijn telefoon aan op de USB poort en hierdoor gebruik ik dagelijkse de app Android auto en ik moet zeggen wat een fantastische toepassing en zeker i.c.m. spotify. Ook "OK Google" met de voicecontrol van de auto werkt ook super voor weg gerelateerde zaken op te zoeken en je direct de juiste hit hebt.

2 ruitvervangingen en 3 schades verder

  • 13.210 km

Na de laatste update werd het weer eens tijd voor een tussentijdse update.

Ondertussen is 2x mijn gehele voorruit vervangen en hebben er 3 mensen tegen mijn auto aangezeten. Voorkant en achterkant en flank is al gerepareerd, is altijd wel jammer om schade te hebben aan deze mooie auto. Maar het is helaas niet anders.

De ateca is nu ondertussen bijna 3 maanden oud en heeft al lekker wat kilometers op de teller, ruim 13000km.

Ik rij nu tegenwoordig constant met de dakdragers op het dak wegens alle klussen die ik doe in huis en vervoer nu regelmatig lange objecten.

Het grootste object is een knikarm scherm van 5,5 meter op de dakdragers. Was echt komisch om te zien dat er aan beide kanten ruim een meter uitsteekt. Maar de auto heeft zich prima gedragen. De dakdragers hebben wel flink wat te verduren gekregen, maar daar heb ik zo ook voor genomen.

Voor de rest heb ik eigenlijk niet zoveel op te merken.

Het gemiddelde verbruik ligt rond de 1:16.5, wel wat lager als ik verwacht had. Maar met al die wisselende snelheden op de snelweg, is niet gunstig voor het verbruik. Bij 100km per uur haal ik wel 1:21.5 , maar dan rij ik als een oude man en dat wil ik niet, hahaha

Verder valt me wel op dat de dakdragers toch wel wel aanwezig is tussen de 100 en 120km per uur, maar als ik bv 130 rij dan valt het geluid weg bij het omgevings geluid.

De geluids isolatie had mijn inziens toch wel iets beter gemogen en gekund en zeker voor een auto in deze klasse, wellicht is er bij de opvolger de optie tot extra gelaagde ruiten om het omgevings geluid buiten te houden.

Maar voor de rest een mooie en prima rijdende auto, waar ik elke dag met plezier in rond mag rijden.

Bij de eerst volgende beurt van 30000km, dus nog een 18000km zal ik een volgende review schrijven

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ateca

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.