Seat Arosa 1.4 Tattoo (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Arosa 1.4 Tattoo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze review betreft de periode 08-2000 t/m 04-05-2001 waarin ik de auto in bezit heb gehad.
De auto is besteld in april 2000 in Tattoo-uitvoering
(was een speciale uitvoering) in Artic grijs metallic en voorzien van het Power-pakket (centrale deurvergrendeling en elektrische raambediening voorin).
Aanvankelijk werd een levertijd van 10 weken opgegeven (i.v.m. wisseling van modeljaar); dat werd uiteindelijk 16 weken, maar goed, geduld... enz.
De eerste 3 weken de koning te rijk natuurlijk (eerste nieuw gekochte auto). Toen ontdekte ik een spuitfout op de motorkap. De auto is vervolgens naar de spuiterij geweest: gedurende de vijf dagen dat ik de auto kwijt was zonder kosten een vervangende Arosa meegekregen (erg plezierig).
Korte tijd later viel me een knik in het plaatwerk ter hoogte van de tankklep op. Er stond toen toevallig een andere Arosa pal naast de mijne geparkeerd en die had deze knik niet... Dus met de auto naar de garage gegaan om de knik te laten verwijderen, de auto vijf dagen kwijt geweest en weer zonder kosten een vervangende auto mee (hulde!). Daardoor werd het leed van het nogmaals terug moeten keren naar de garage voor het aanbrengen van een nieuw Tattoo-logo op de zijkant (verwijderd i.v.m. herstel) verregaand verzacht.
In het dagelijks gebruik is de Arosa een prettige auto, ook geschikt voor wat langere ritten. Genoeg ruimte voorin, achterin is het acceptabel maar geen limo natuurlijk. De bagageruimte is minimaal: een boodschappenkratje past er op normale wijze niet in.
Na vier maanden heb ik de standaard nogal iele 13 inch velgen met wieldeksels laten vervangen door 14 inch lichtmetalen velgen met bredere banden. Daardoor verbeterde het aanzien van de auto aanzienlijk!
Helaas liet de productiekwaliteit van mijn Arosa te wensen over: zo trad er condens op in de linker koplamp, vervolgens rechts, en daarna weer links... Ook trad er condens op in de mistlampen.
Vanaf het begin af aan trad bij het afremmen op de motor kortstondig een vervelende resonantie uit de uitlaat op. De oorzaak hiervan is nooit gevonden, maar is wel exemplarisch: vervangende Arosa’s die ik indertijd heb meegekregen hadden er geen last van.
De motor begon na verloop van tijd een tikkend geluid maken(waren de kleppen, volgens de dealer). De linker buitenspiegel liet zich niet goed meer instellen (losgeraakte kabeltjes). De bestuurdersstoel kraakte na 8 maanden alsof deze al een heel autoleven meeging.
De reden dat ik de auto heb ingeruild ligt echter nog niet eens zozeer aan de problemen die ik ondervond: de stoel bezorgde me namelijk chronische rugpijn door gebrek aan zijdelingse steun van leuning en zitting en de te nadrukkelijke lendensteun (niet verstelbaar)...
Gelukkig had ik wel een coulante en klantvriendelijke dealer!
PROBLEMEN
- spuitfout motorkap;
- knik in plaatwerk rechtsachter die daar niet
hoorde;
- condens in linker koplamp, daarna rechts, daarna
weer links;
- condens in de mistlampen;
- resonantie in uitlaat;
- tikkend geluid motor;
- defect aan bediening linker buitenspiegel;
- krakende bestuurdersstoel
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren