Seat Arosa 1.0 (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Arosa 1.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 1998 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Wat goed bevalt aan deze kleine auto is dat je er met een lengte van 1.85 goed in kunt zitten en met schoenmaat 44 geen ruzie met de pendalen krijgt. De stoelen zijn groot, iets wat hard maar zitten goed. Zijdelingse steun had wel beter gemogen. Verder zijn de rij eigenschappen en afwerking voor deze klasse van bovengemiddeld goed niveau. Nou blijft het natuurlijk een kleine auto met een kleine motor en dus met 120km/h op de snelweg draait die kleine 999cc tellende motor een lieve 4200 toeren, en dat ontgaat je niet. Bij lange ritten is dat wel eens vermoeiend. Overhellen is iets wat de Arosa ook behoorlijk doet, voor wie altijd groote haast heeft en veel op bochtige wegen rijdt zal deze eigenschap als hinderlijk ervaren. Met een brandstofverbruik van 1 op 15.5 in de winter tot 1 op 17.0 in de zomer is deze auto voldoende zuinig te noemen.
Update 06-11-2007:
Inmiddels geeft de teller 216193 km aan en nog steeds niet rijp voor de sloop. Natuurlijk wordt het allemaal wat minder maar voor een dergelijk kein autotje vindt ik dat hij het goed doet.
Update: De Arosa is per 10-05-2008 exit met nog net geen 225.000 km op de teller. Heb erg veel plezier gehad van mijn inverstering van 9000 euro. Seat heeft geen alternatief voor de Arosa rijder dus is het een Renault Twingo geworden.
PROBLEMEN
Op het lichte vermogensverlies bij zeer warm weer na heeft deze 999cc motor 147.000 probleemloze kilometers gereden. Een paar kleine schoonheidsfoutjes zoals een losse ruitensproeierslang, portier en kofferbak sloten die dienst weigerde en zijn vervangen(garantie), en een kapotte ruiterwissermotor op de achterruit zijn de enige probleemen geweest.
Update november 2007:
Het probleem van vermogens verlies bij warm weer is opgelost nadat regel unit voor inlaatlucht is vervangen. Heeft wel een tijdje geduurt voor dit ontdekt werdt.
Onderstaan de zaken zijn vervangen of gerepareerd, meestal door normale slijtage.
December 2003: Uitlaat vervangen voor een Bosal.
Januari 2004: de dynamo.
Juli 2004: het slotsylinder bestuurders zijde.
Juni 2005 de ruitenwisser mechanisme voorruit.
Augustus 2005 weer de achterruiterwissermotor.
Mei 2006 de fuseekogelhoesjes (stuurinrichting) en is die Bosal van 2003 ook weer vervangen. Nu zit er een Romax op, hoop dat die het langer uithoudt.
Het olieverbruik is nu gestegen van 0,25 ltr naar 0,50 ltr op 15.000 km. Het olieverbruik is dus heel laag.
Juni 2007: Regelklep+tempratuurregelaar inlaatlucht voorverwarming vervangen.
November 2007: Nieuwe remschijven, remblokken en banden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.