Seat Altea 2.0 TDi Stylance (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Altea 2.0 TDi Stylance |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Naar veel plezierige kilometers met een Volkswagen product was ik er al snel uit dat mijn nieuwe lease auto weer een auto uit de Volkswagen groep zou worden. Toen de Altea pas uit was en wat recensies had gelezen ben ik naar Seat dealer gegaan, proefrit gemaakt en besteld. Plus punten qua rijeigenschappen van deze auto zijn de al eerder genoemde wegligging, stuur- en schakelgedrag en de lekkere dikke diesel. Een van de grootste minpunten vind ik zelf het beperkte zicht, als iemand naast je zit zie je bijna niet wat van rechts komt en moet je altijd aan je mede passagier vragen ‘is het vrij’ Achteruitrijdsensoren zijn een absolute must als je de auto schade vrij wilt houden. Verder vind ik als lease rijder de hoge service interval (15000 km) storend mede omdat mij bij de aanschaf werd verteld dat het om een long life diesel ging! In de praktijk sta ik dus om de 2 1/2 maand bij de garage voor olie te verversen en een nieuwe oliefilter! Niet echt meer van deze tijd. Qua interieur is het ook bekend dat de materialen minder mooi zijn dan bij Audi en VW. Maar ja dat weet je die meer prijs moet ergens in gaan zitten alhoewel 32500 euro omgerekend in guldens, ja hoor in dit soort gevallen doe ik dat nog steeds, 71500 gulden is.
PROBLEMEN
Vanaf het begin de climatronic, warme lucht blazen bij 18 , 19 en 20 graden ook in de zomer. Herhaaldelijk aangegeven bij de dealer waar ik de auto gekocht heb. De climatronic is inmiddels naar een hoop vijven en zessen vervangen naar weken op back order te hebben gestaan maar de klacht is er nog. Verder de radio deze gaf een storing als er geen cd in de cd-speler zat en viel dan uit. De dealer heeft een nieuwe radio besteld ook deze was op back order. Naar weken te hebben gewacht heb ik het probleem zelf opgelost door er altijd een cd in te laten zitten. Problemen met de airco compressor... 2 weken op back order. Problemen met een lekke schokdemper, herhaaldelijk aangegeven bij dealer dat de ophanging kraakt als je een drempel overging, ‘meneer we kunnen niks vinden’ een andere dealer heeft de diagnose gesteld waar ik eigenlijk was voor de aircocompressor en waarbij ik niks had aangegeven. Tevens constateerde deze dealer dat een wiellager stuk was. Ook is de dubbele hoedenplank al een keer vervangen, deze viel tijdens het rijden gewoon in de kofferbak. Ondanks dat alles garantiewerk is met uitzondering van de ruitenwissers die al naar 2 weken werden vervangen is wat mij betreft geen al te goede score voor de Altea .
Update 15 juli 2007
In middels staan er ruim 157000 km op teller en zijn er op een defecte sensor na (rempedaalsensor die de cruisecontrole uitschakelt , waardoor de cruisecontrole niet meer functioneerde). Hier heb ik wel een paar maanden mee rond gerijden voor dat men door had) geen bijzondere zaken geweest. De dealer waar ik de auto heb aangeschaft is inmiddels failliet. De auto gaat er bijna uit. Tijd om tot een paar korte conclusies te komen:
• Sturen, schakelen en rijden is super.
• 2.0 TDI is super máár voor de liefhebbers het is géén stoplichtsprinter.
• De auto spreekt tot verbeelding. (Bijna) overal waar ik kom is de auto wel onderwerp van gesprek of wordt hij bekeken.
• De kofferbak is echt te klein.
• Het windgeruis in combinatie met de banden is niet echt prettig. Een telefoongesprek voeren is vrijwel onmogelijk omdat je gewoon niet bent te verstaan.
• Wat ik echt het minste vind is de airco ondanks dat de compressor al vervangen is én het display. De airco functioneert niet zo als het hoort. Te vaak en dat is ook bij warm weer blaast deze gewoon warme lucht waardoor ik constant met de instelling bezig ben. Het komt geregeld voor dat ik de instelling op 17 moet instellen voor echt koele lucht te krijgen. Ook de gescheiden instelling heeft wat mij betreft geen toegevoegde waarde.
Ik heb besloten ondanks alle probleempjes toch maar waar een Seat Leon te gaan rijden. Gewoon dat je veel waar voor je geld krijgt. Ik heb een proefrit gemaakt met een 2.0 FSI. Ik ga voor de diesel maar ik wou het sportonderstel ervaren en deze had men alleen in de benzine uitvoering. Ik was goed en wel 20 km onderweg en ……de motor liep op 3 cilinders… kapotte bobine. Teken aan de wand? Als dat maar goed komt ! Overgens heb ik het sportonderstel niet genomen. Ik ben ook nog voor een A3 geweest. Daar wordt je niet vrolijk van. Dan je rij voor 37 mille een 1.9 TDI 3-deurs zonder bijzondere zaken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.