Seat Altea 2.0 TDi Sport-up (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Altea 2.0 TDi Sport-up |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 226.191 km |
KM-stand laatst | 235.800 km |
De eerste week
- 227.071 km
Wouw... wat een auto vergeleken met de peugeot.
Krachtig en vooral zuinig
55 liter tank vol, reeds 880km gereden en de boordcomputer geeft nogsteeds 170km aan , dat nog te rijden is.
Wat al gedaan :
Ruitenwissers en voorbandjes vervangen
2 sterretjes in de voorruit laten repareren en het dashboardkast klepje gerepareerd.
Daar was het scharnierasje van losgeschoten.
Puike stereo, geintegreerde telefoon, boordcomputer... noem maar op
Overzicht van bijna een jaar SEAT ALTEA 2.0 TDi 1
- 235.800 km
Net voor de kerst 2010 gekocht bij Vakgarage Hofstra in Jirnsum.
Via internet, ja stond ook op Autoweek, 225000km,2006 en volgens de dealer in prima staat, want ze kenden de vorige rijder goed.
Behalve de zichtbare gladde voorbanden mankeerde er niets aan.
Als er wat aan zou komen volgens de verkoper, dan zouden ze het netjes oplossen
In Februari 2011 ging de auto voor de APK+ kleine burt en daar kwamen de verborgen gebreken aan het licht.
1) Nieuw dashboard (recall SEAT= kostenloos) ivm niet goed werken van de computer
2) handgreep achterklep vervangen, veertje gebroken 140,-
3) 2 massa vliegwiel vervangen (recall SEAT = kostenloos) maar er moest wegens slechte drukgroep wel een nieuwe koppelingsgroep in 450,-
4) Cruisecontrole hendel defect (intern) 85,-
5) remolie moest al 2 jaar geleden vervangen zijn 40,-
Kosten beurt, reparaties en APK = 1200 euro !!
Vakgarage Hofstra krijgt een enorme pluim !
Ze zijn geweldig , ontkennen namelijk alle gedane uitspraken en komen mij geen cent tegemoet.
Klasse ! ik ben trots op jullie.
In Maart 2011 een afneembare trekhaak gekocht en gemonteerd.
Even bij de plaatselijke dealer langs om de extra electronica in te leren.
Werkt perfect, en zit mooi weggewerkt in de bumper.
In de zomervakantie ging de caravan (Hobby SB440SB van 1250 kilo) erachter .
Toen begon de ellende pas goed, motor sloeg steeds in noodloop, dat wil zeggen dat om veiligheidsredenen de assistentie van de turbo uitgeschakeld werdt.
In Duitsland heeft de auto 4,5 uur in de werkplaats gestaan.... en er werdt niks gevonden.
Wel een factuur van 300 euro arbeidsloon.
Op de camping was Richard onze buurman , die een laptop met VAGcom had, en kon de auto uitlezen.
Storing in het geheugen
Turbodruk overboost
2400mBar ipv de maximale 2000mBar.
Die zelfde storing is nog een paar keer voorgekomen (steeds uitlezen)
Nogsteeds geen oorzaak gevonden.
Nu net, begin november 2011 een klap, ronkend geluid, rook, stotteren en totaal geen vermogen als er meer dan stationair toeren gevraagd werdt.
Blijkt de slang van de intercooler afgescheurd te zijn, en er moest het een en ander vervangen worden. en een factuur van ruim 600 euro
Nogmaals : geweldig van de firma Hofstra uit Jirnsum dat ze me helpen.
Ik zal hun zaak en werkwijze bij een ieder kunnen aanbevelen.
Wat ga ik doen met deze Seat ??
Hij bevalt me best, als ie het doet
Winterbanden eronder en rijden.
Maar vandaag weer een noodloop, zonder overmatige inspanning...
Ik weet het ff niet meer.
Het geld is eigenlijk ook zo goed als op, dus inruilen, en 4000 verlies pakken in één jaar... doet zeer
Ik hobbel de winter door en zie dan verder.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.