Seat Altea 1.9 TDi Sport-up (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Altea 1.9 TDi Sport-up |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 220.341 km |
KM-stand laatst | 241.000 km |
Eerste onderhoudsbeurt
- 225.075 km
Nadat de vorige auto (Ford Focus) total loss was gegaan, moest ik op zoek naar een andere auto.
Mijn oog viel al snel op de Seat Altea, vanwege de binnenruimte, het design en de fijne 1.9 tdi motor.
Het is een zwarte Sport Up geworden met sportstoelen, sportonderstel, climatecontrol, cruisecontrol, achterruiten getint, een trekhaak en lichtmetalen velgen.
Ik heb de auto aangeschaft bij een handelaar in Epe.
De auto was voorzien van de nationale autopas en al het noodzakelijke onderhoud was gedaan.
Zelf heb ik nog een setje winterbanden op originele Seat velgen erbij gekocht via Marktplaats.
De auto bevalt tot op heden prima, je hebt in de sportstoelen en door de hoogte van de auto een prettige zit, mede door de hoge zit is de in- en uitstap ook erg gemakkelijk.
De kinderen hebben op de achterbank genoeg ruimte, ter illustratie ik ben zelf 1,92 en kan goed achter mijzelf zitten.
Een nadeel van het design hebben we ook al gevonden, het dashboard steekt erg ver het interieur in, zowel ik, als mijn vrouw hebben onze knie er aan gestoten bij het instappen
Het achterbank neerklapsysteem verdient ook een vermelding, dit kan namelijk door een rukje aan een lus naast de zetel in één keer plat gelegd worden zodat je een vlakke laadruimte krijgt.
De auto heeft een strak rijgedrag en helt nauwelijks over in de bochten, voor de één kan de auto te stuiterig zijn, ik vind het fijn rijden. Op de snelweg is de auto behoorlijk stil.
De 1.9 tdi is genoeg, maar ook niet meer dan dat, de wens is dan ook om deze in de toekomst te laten chippen.
Het verbruik kan mijn inziens nog beter ik haal nu gemiddeld 1 op 16, maar bij de laatste tankbeurt haalde ik al ruim 1 op 18 en dat in een koude periode met winterbanden eronder.
Bij de kleine onderhoudsbeurt kwamen geen bijzondere dingen naar voren, alleen de remschijven en -blokken achter moesten worden vervangen.
Problemen tot nu toe:
- Brandstofkoeler liet los, dit bleek een gecorrodeerde bout te zijn.
- Slecht starten bij warme motor, dit blijkt door een wat minder werkende startmotor te komen en schijnt een veelvoorkomend probleem bij Tdi motoren te zijn. Op te lossen door hem te chippen en de inspuiting aan te laten passen.
- Af en toe werkt de cruisecontrol niet, wanneer je hem de volgende keer start is dit weer over(zuid Europese charme zullen we maar zeggen)
- Wiellager kapot
Even een update
- 234.000 km
Het is inmiddels weer eens tijd voor een update nadat er weer wat kilometers zijn bijgekomen.
Vlak na de laatste beurt begaf het wiellager rechtsachter het, deze gelijk laten vervangen, waardoor de rust aan boord terug kwam.
De auto is inmiddels gechipt, ik moet zeggen dat dat dit een absolute aanrader is voor deze motor, de 105 pk TDI is op zijn zachts gezegd niet overbemeten voor de toch wel zware Altea. Ik ben dan ook tevreden over het resultaat.
Ik heb het echter bij een tuner laten doen die niet in staat was om de start "bug" eruit te halen, ik ben hiervoor erg voor prijs gegaan en dan is iedere waar naar zijn geld.
Wat toch wel een misser blijkt te zijn, is het design grapje van de ruitenwissers. Die verzamelen namelijk behoorlijk wat sneeuw in de A-stijl, wat het zicht niet ten goede komt.
Wat mij ook tegenvalt is de krasvastheid van de bedieningselementen van de verlichting en die op de tunnel naast de handrem, als je hier met je nagels overheen gaat laat de zwarte lak los en houdt je een witte kras over.
Inmiddels zitten de zomerbanden er ook weer onder, die begonnen echter na een paar duizend kilometer echter steeds meer kabaal te maken. Het bleek dat deze begonnen te cuppen. De oplossing bleek eenvoudig, banden van voor naar achter wisselen en na een paar weken was het geluid zo goed als verdwenen.
Wat mij tegenvalt is het verbruik, vooral als je boven de 100 km per uur komt neemt dit enorm toe, waar ik met mijn Golf met gemak(met veel verkeer in Amsterdam) 1 op 18 haalde moet ik met de Altea mijn best doen voor 1 op 16.
Wat wel positief opvalt is het olieverbruik wat op een halve liter per 10.000 km. lijkt te zitten.
Ik heb de prestaties naar boven bijgesteld na het chippen, de gebruikskosten één ster minder door het verbruik en de hoge mrb.
Al met al bevalt de auto nog prima, de vakantie komt eraan, we gaan eens kijken hoe hij het hier houdt.
Einde verhaal
- 241.000 km
Helaas is er een einde aan de liefde gekomen.
Na een zeer dure reparatie aan het 2massavliegwiel, begaven het rechter raammechanisme en de veer rechtsachter het.
Binnen acht maanden hadden de kosten voor onderhoud dusdanige proporties aangenomen, dat het voor mij interessant werd om een nieuwe auto te gaan rijden.
Met het daarbij verdwenen vertrouwen in de auto, heeft dit mij doen besluiten de daad bij het woord te voegen.
De Altea is inmiddels geëxporteerd naar polen,
ik heb een nieuwe Renault Captur besteld en heb voor de overbrugging(hij word per 10-1-2014 geleverd) een Saab 9-3 gekocht met ruim 350.000 ervaring. Ook van deze beide auto's ga ik een gebruikerservaring bijhouden.
Waarbij het voor de Saab de bedoeling is om kosteloos de eindstreep te halen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.