Seat Altea 1.6 Businessline (2006)

autoreview

Seat Altea
Seat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat Altea FRSeat Altea FRSeat Altea FRSeat Altea FRSeat Altea - interieurSeat Altea FRSeat Altea XL

Signalement

UitvoeringAltea 1.6 Businessline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 129.000 km

Sinds een week ben ik in het bezit van mijn nieuwe Seat Altea 1.6 Business-line. Deze is uitgerust met een gastank. Het betreft een lease auto en na mijn eerdere voorloopauto (Citroen Saxo VTS) is dit in alle opzichten een enorme vooruitgang. Heb bij mijn vorige werkgever een Seat Leon (Signo TDi) gereden en zal de Altea hiermee vergelijken.

Ten eerste de motor. De 1.6 is geen turbo motor waarmee je supersnel naar de 100 knalt maar hij rijdt lekker en is zeker niet traag. Hij rijdt goed met het verkeer mee, eigelijk volgens verwachtingen. Daarnaast heeft hij een heerlijk sportieve sound niet heel stil maar zeker niet lawaaierig. In vergelijking met de Leon (110PK) is hij duidelijk een stukje minder snel maar gezien de fanmail van een of ander incassobureau die ik hierbij soms ontving denk ik hier absoluut een goede keuze gemaakt te hebben. Volgens mij maakt het geluidsniveau niet veel uit tussen de 2 Seats ondanks dat de Leon een Diesel was.

Het zicht in de auto is redelijk goed, aandachtspunten zijn de voor- en tussenstijlen die aan de dikke kant zijn waardoor hier een soort dode hoek ontstaat waar wel rekening mee gehouden moet worden. Zolang je dit doet is dit wat mij betreft geen probleem. Doordat het een wat grotere wagen is dan ik gewend was moest ik in het begin nog een beetje wennen aan de maten bij bijvoorbeeld parkeren en bochten. Dit is inmiddels al naar volle tevredenheid!

Wat betreft de luxe is het echt een superuitvoering.
Zeer prettige stoelen met veel steun die goed instelbaar zijn (beter nog dan bij de Leon die al naar volle tevredenheid was). Stuur ook weer goed instelbaar waardoor mede ook weer met de armsteun een zeer comfortabele zit ontstaat. De diverse sensoren doen perfect hun werk. De lichtsensor schakelt zodra het ook maar enigszins nodig is direct aan en ook de regensensor en parkeersensoren doen het goed. Regensensor was ook bij de Leon aanwezig en werkt nog steeds hetzelfde. Bandenspanning controle heb ik logischerwijs nog niet nodig gehad. Verder gescheiden airco, electronisch regelbaar.

Het navigatiesysteem van Blaupunkt werkt goed, was in het begin even wennen. De gebruiksaanwijzing is niet altijd even duidelijk. Inmiddels, 1,5 week verder is het makkelijk in het gebruik. Het simpel invoeren van een bestemming is geen probleem en een vriendelijke Belgisch klinkende vrouwenstem wijst me keurig de weg. Zelfs namen van de A- en N-wegen gebruikt ze bij haar aanwijzingen.

De MP3 is zeer overzichtelijk en goed hanteerbaar. Let op dat de wisselaar alleen geschikt is voor gewone CD’s (dus geen MP3 of navigatie). Is misschien logisch maar heeft de verkoper mij nooit op gewezen. Zelfs niet toe ik zei dat ik het overdreven vond dat een MP3 speler ook een wisselaar had!

Ruimte is fenomenaal in deze auto, in tegenstelling tot de oude Leon is ook aan de achter passagiers gedacht die zeer ruim kunnen zitten. De hoeveelheid opbergvakken is goed, zou iets meer mogen zijn. Kleppen onder de stoelen hadden best laden mogen zijn. Je kunt er nu niet echt makkelijk bij, ook de afwerking hiervan valt tegen. Maar dit is een detail. Ruimte in de armsteun is komen te vervallen voor de wisselaar. De dubbele hoedenplank is mooi en praktisch echter te kort voor een grotere paraplu, maar de meegeleverde paraplu van Van Esch past perfect!

Inmiddels ook de nodige km op gas gereden, valt eigenlijk niet veel over te vertellen, rijdt het zelfde als benzine en zelfs het overschakkelen van brandstof gaat zonder dat je (het tijdens het rijden) merkt of voelt, zelfs niet bij handmatig overschakelen van brandstof

Update 28-10-2009
Kilometerstand 129.000
Tijdje niets van me laten horen maar hier was dan ook eigenlijk geen reden voor. Rij nog steeds met veel plezier in deze Altea. Eigenlijk geen problemen gehad. Auto heeft me nooit laten staan. Bij de (grote) beurten hoefde alleen het gebruikelijke vervangen te worden. Geen verrassingen dus op wat voor een manier dan ook. Heb inmiddels van mijn werkgever een nieuwe auto mogen bestellen en eerste keuze was eigenlijk weer een Seat. Helaas blijk de leaseprijzen, in verhouding tot de aanschafprijs van bijvoorbeeld een Golf, sterk hoger. Keuze is daarom gevallen op een Golf Bifuel, motor van ook weer 102PK en gastank nu af-fabriek ingebouwd. Hoeft van mij geen snelle wagen alhoewel de bekeuringen voor een paar kilometer te hard ook erg frustrerend kunnnen zijn. Al met al zeer tevreden berijder die in de toekomst zeker Seat nog eens in overweging zal nemen bij aanschaf van nieuwe wagen.

PROBLEMEN

Enige negatieve punt vind ik de inbouw van de gastank. Er is mij verteld dat deze op de plek van het reservewiel zou komen echter heeft het deze tank de grote van 2 reservewielen op elkaar waardoor de dubbele bodem is komen te vervallen. Tevens is de opvouwbare dubbele vloerplaat hier komen te vervallen in het model 2006. Dit had de verkoper een kleine 2 maanden geleden best mogen vertellen toen hij me dit uitgebreid demonstreerde hoe je deze vloer plaatst/verwijderd. De losse slechts gedeeltelijk verharde ondervloer (alleen het ronde gedeelte boven waar vroeger het reservewiel zat is verhard) is er overheen gelegd hierdoor ontstaat een soort heuvellandschap in mijn achterbak. Verder is de bodem doordat hij omhoog gelegd is niet lang genoeg en ontstaat een kier van zo’n 15 cm tussen de bumper en het punt tot waar deze bodem vloer ligt. In de hoeken valt het niet verharde gedeelte van de vloer weer weer naast de tank naar beneden, waardoor ik dus verplicht met kratje moet gaan werken als ik mijn boodschappen wil gaan inladen anders vind ik ze niet terug tussen deze ondervloer en de gastank. Dit heb ik uiteraard tegen de verkoper verteld en die gaf aan dat dit normaal is… in het nieuwste model Altea. Desondanks heeft hij beloofd zijn best te doen om dit probleem netjes op te lossen. Ik hoop dat hij weer een tussenvloer kan regelen. Ik ben benieuwd en wacht voorlopig even af. UPDATE: Inmiddels is dit probleem keurig verholpen middels de levering (kostenloos) van een verharde ondervloer door Van Esch in Eindhoven

Zeer tevreden over deze wagen, rijdt en zit heerlijk en is ook in de luxe absoluut een aanrader. Ook ten tijde van mijn Leon heeft Van Esch in Eindhoven me altijd goed geholpen! Dit is dan ook een van de redenen geweest om hier weer terug te komen voor deze Altea.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.