AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Scala 1.0 TSI 116pk Greentech First Edition (2019)

autoreview

Skoda Scala 1.0 TSI 116pk Greentech First Edition (2019)

Signalement

UitvoeringScala 1.0 TSI 116pk Greentech First Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst5.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Skoda Scala 1,0 First Edition

  • 5.000 km

Omdat ik voor woon-werk verkeer redelijk wat kilometers moest maken ben ik 15 jaar geleden, na 3 onfortuinlijke occasions, overgegaan op nieuw rijden. Ik had geen zin meer om iedere keer grote bedragen te investeren in reparaties en onderhoud. Ik kan best genieten van grote aankopen, maar van een pak geld investeren in de nieuwe versnellingsbak van je bestaande auto word ik niet blij. Dan liever de kosten vooraf en lekker voor een relatief laag maandbedrag (met een volledig garantiepakket) rondrijden in een door jezelf samengestelde auto. Na 3 nieuwe Opel Corsa’s was ik 4 jaar geleden, als gevolg van verdere gezinsuitbreiding, op zoek naar een station variant. Die kon Opel mij niet bieden. Ik zocht namelijk wel een auto in het B-segment, omdat hiervoor nog enigszins een fatsoenlijke afschrijving geldt. De spoeling was dun; Seat bood een uitlopend Ibiza ST model en Renault had een fraaie Clio Estate waar de hele straat al in reed. Op dat moment kwam Skoda met de Fabia Combi op de markt. Een strakgelijnde mini-Octavia die ik (behoudens de optionele 17“ velgen) vooral met het verstand heb gekocht, maar die erg prettig reed en mij nooit in de steek heeft gelaten.

Nu ik de tijd van kinderwagens en buggy’s ben ontgroeid en het nageslacht op de achterbank zienderogen opgroeit kreeg ik in Autoweek begin dit jaar de eerste afbeeldingen van de nieuwe Skoda Scala onder ogen. Een C-segment auto met een beetje de belijning van een Audi A3 Sportback (inclusief de ‘dynamische’ richtingaanwijzers), uitgevoerd in een Skoda jasje. Door de goede ervaring met mijn vorige Skoda (en Skoda dealer) besloot ik de auto vanuit de brochure aan te schaffen als First Edition. Een zeer compleet model met volledige led-verlichting en een fraai doorlopende glazen achterklep. Als opties heb ik de 18” Sirius velgen, een glazen panorama dak en de kleur Steel Grey aangevinkt. Voor mij dus niet enkel meer een verstandig auto, maar ook één die ik echt mooi vind. Eind juni werd de auto geleverd en ik heb nu ongeveer 5.000 km met de auto gereden, onder meer een vakantie naar Spanje. Ik ben blij verast door het ruime interieur, waarin mijn opgroeiende koters nog ruim voldoende groeimogelijkheden hebben. Ook de bagageruimte doet amper onder voor die van een Fabia Combi en is logischerwijs een stuk breder.

Ook over het rijden met de Scala ben ik erg tevreden. De vlotte 1.0 liter (Volkswagen) driecilinder versnelt uitstekend en kan prima meekomen op de linker baan. De aanduiding sportief is wellicht een beetje overdreven, maar je hoeft je nergens voor te schamen. Zakelijk rijd ik namelijk een heerlijke Volvo V60 D5, maar in de Skoda Scala (die de helft kost) kom ik werkelijk niets te kort. De handgeschakelde 6-bak schakelt zijdezacht en wat opvalt is de rust in het interieur. Enkel als je het gas flink intrapt hoor je op de achtergrond het enthousiaste (niet onprettig klinkende) 3-cilinder snerpje. Het interieur vind ik overigens mooi vormgegeven met mooie materialen en structuren. Op kniehoogte worden de gebruikte kunststoffen wat harder, maar dat is voor mij prima. Het zit degelijk in elkaar geschroefd. Daarnaast vind ik de auto erg zuinig (vakantie Spanje via de Route du Soleil verbruik gemiddeld 1:18).

Zijn er dan helemaal geen nadelen? Nou, Skoda voorziet de Scala van USB-c aansluitingen, terwijl de meeste apparatuur nog is uitgerust met reguliere USB aansluitingen. De Skoda dealer gaf mij bij aflevering gelijk het benodigde adaptertje mee. Daarnaast kan het tijdens lange ritten (incidenteel) voorgekomen dat op enig moment enkele functies uitvallen op het middelste aanraakscherm. 10 Seconden de powerknop indrukken om het systeem even opnieuw op te starten biedt hierbij soelaas, maar dit is niet zoals het hoort. Ik ben er hier overigens nog niet voor naar de Skoda dealer terug geweest. Een software-dingetje in een product die ze in alle modellen van de VW-groep schroeven; waarschijnlijk biedt een tussentijdse update hier een oplossing. Kortom, slechts kleine onvolkomenheden op een net uitgebracht model. Het mag duidelijk zijn dat tot op heden het enthousiasme overheerst!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Scala

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren