Saab 900 S 2.0i (1995)

autoreview

Saab 900

Signalement

Uitvoering900 S 2.0i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf195.200 km
KM-stand laatst262.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een eerste update

  • 262.000 km

Als noodoplossing koop ik in december 2017 een Saab 900S (NG) uit 1995 met een 2.0i motor omdat ik toch van A naar B moet komen en m'n vorige auto (een Rover 75) niet meer verder wilde.

Lang verhaal kort: vader van de verkopende partij had de Saab meer dan 8 jaar in bezit gehad maar was kort daarvoor overleden en dochter wil de auto verkopen.

Cosmetisch echt niet moeders mooiste meer met een deukje bij het wiel rechtsachter en flink wat winkelwagenkrasjes. Onderhoud-technisch is de historie tot aan 2015 geheel bekend, inclusief de nodige reparatiepapieren van Saab-dealer(s) in Goes en Tholen, aanschafpapieren en een afgetekend onderhoudsboekje tot 2011 (bij 152dkm). Net voor ik de auto aanschaf is deze keurig APK gekeurd en zijn er een set nieuwe voorbanden en een nieuwe ruitensproeierinstallatie geplaatst.

KM-stand 30 december 2017: 195057
KM-stand 22 februari 2018: 200000

De pret kan beginnen en al snel volgen de nodige kilometers. Bij de APK in 2018 wisselen we de voorbanden naar achter en worden er nieuwe voorbanden geplaatst. De ruitensproeierinstallatie werkt wederom niet. Als ik de reparatiepapieren induik is dit wel het meest voorkomende item dat sneuvelt (6x in totaal). Gelukkig geen dure reparatie aangezien dit een Opel onderdeel is (ongeveer 27 euro).

Eind 2018 heb ik wat issues met de accu en blijkt dat aan het contactslot te liggen. Dit wordt uiteindelijk verholpen door 'm eruit te halen, te bekijken en er weer in te zetten (magie?). Nooit geen last meer van gehad. De nieuwe accu kostte me € 115 (incl. plaatsen op locatie).

Verder valt me vooral op dat de Saab praktisch onderhoudsvrij is en ongeacht het weer altijd start en loopt. In de zomer van 2019 laat ik nog een beurt uitvoeren en als de auto richting december 2019 weer voor de APK moet komen er twee kleine dingetjes naar voren:
- Handremkabel (buitenkant versleten)
- Kachel kan niet op maximale stand richting raam
Dat laatste is een kleine fix en weet ik zelf op te lossen (komt omdat de kachelknoppen los zitten). De handremkabel wordt vervangen en inclusief APK komen de kosten op € 205. Ik maak net voor de APK nog een foto van de kilometerstand, die op dat moment 239107 is.
KM-stand 17 januari 2019: 222222
KM-stand 3 mei 2019: 227856
KM-stand 8 juli 2019: 232323

In 2020 gaan we in lockdown en de Saab komt, door thuiswerk, al gauw stil te staan en rijdt maar weinig kilometers. In november wissel ik van baan en wissel daarbij ook het thuiswerk in voor een plekje op kantoor. De Saab mag daardoor weer wat meters gaan maken. In het afgelopen jaar heb ik misschien maar 4000 km gemaakt dus daar is "ze" (Saabientje noem ik haar altijd) blij mee. Ik breng haar 1 december 2020 voor de APK en na het betalen van € 34 mag ze, zonder gevonden gebreken, weer mee.
KM-stand 17 augustus 2020: 245669
KM-stand 19 september 2020: 246246

In 2021 lopen de kilometers wat sneller op en het tellertje passeert al snel de 250dkm en ook de 260dkm. Af en toe houdt ze een beetje in en ze vindt stilstand ook steeds minder leuk. Ook is ze onrustig stationair en trilt het stuur bij 100 km/h en trekt de auto naar rechts. Omdat we binnenkort naar Italië willen besluit ik de Saab voor een beurtje weg te brengen. Een beurt, nieuwe bougies (want dat leek me de meest logische verklaring voor onrustig stationair/inhouden), uitlijnen en een set nieuwe voorbanden gepland.

Eerst de bandjes maar laten doen, bij een zaak vlakbij het werk, voor € 160 inclusief balanceren en monteren.
De beurt, de bougies en het uitlijnen heb ik gepland bij een garage in de buurt van ons huis. De auto daar in de ochtend weggebracht en met vervangend vervoer richting werk. Halverwege de middag wordt ik gebeld. Ze hebben de auto grondig geïnspecteerd en er moet toch nét even wat meer aan gebeuren dan waarvoor de beurt gepland was. Een opsomming:
* Wiellager LA defect (heb deze niet horen zoemen, voordat daar vragen over komen) € 325;
* Bougies moeten vervangen worden (was al gepland) € 65;
* Rotorarm verbrand (vandaar de onrust stationair en het inhouden, volgende de monteur is het een godswonder dat de auto nog reed) - rotorarm en verdelerkap moeten vervangen worden € 200;
* Remvloeistof is groen geworden - vervangen € 65;
* Beurt € 120;
* Klem einddemper moet vervangen worden € 35;
* Koppeling staat erg laag (eens, maar ik kan er prima mee rijden) - stellen kost € 30;
* Kleppendekselpakking zweet - kan gemaakt worden voor € 115;
* De gasveren onder de motorkap zijn lek - kunnen vervangen worden voor € 90;
* Achterruitenwisser moet vervangen worden - € 45
* Uitlijnen - € 85

Ik geef aan daar nog even over na te moeten denken. De beurt is wel uitgevoerd en die reken ik dan ook af. € 1175 voor al die reparaties is een hoop geld voor een auto die ik, uit nood, heb gekocht voor € 750. Toch heeft "Saabientje" me overal gebracht. Ik maak een kleine opsomming en besluit alles te laten doen op de kleppendekselpakking (ik heb al eens eerder een Opel Vectra gehad met zwetende kleppendekselpakking en die spoten ze schoon bij de APK en weer gaan), achterruitenwisser (lang leve Action, voor die 2 keer per jaar dat ik die gebruik) en gasveren na (ik zet er wel een stok tussen als het moet). Ik heb de auto + sleutel gisteren bij de garage gebracht en hopelijk mag ik vandaag na het afrekenen van € 805 weer een hoop mooie kilometers gaan maken. Ik ga jullie proberen wat regelmatiger op de hoogte te houden dan 1x in 4 jaar.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.