Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t Linear Business (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 Sport Sedan 1.8t Linear Business |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 30 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Bij de keuze voor een nieuwe lease-auto ging mijn voorkeur uit naar Lancia, maar daar wordt geen middenklasser meer gebouwd. De 159 liet in 2005 te lang op zich wachten (en ik vond dat de toen beschikbare foto’s geen bijzondere auto ten opzichte van de 156 lieten zien) zodat ik proefritten heb gemaakt in een VW Passat 2.0 FSI een Honda Accord 2.0, een Peugeot 407 2.0 station en een Saab 1.8t. De Passat vond ik erg rumoerig en gewoontjes, de Honda stuurde naar mijn mening te licht en de Peugeot kraakte en piepte al en was niet vooruit te branden. De keuze viel dus op de Saab omdat het een onderscheidende auto is en een soepele turbomotor heeft.
De volgende punten ervaar ik als positief. Het is een niet alledaagse auto die zich onderscheid van de standaard leasebak. De turbomotor is erg soepel (150 pk, 240 Nm) en daardoor rij ik altijd met lage toeren. De auto komt daardoor erg comfortabel over. Bij 3.000 toeren in 5 is de snelheid circa 150. Door de lage toeren is het verbruik beperkt; gemiddeld 1:12,5 en bij snelwegkilometers zelfs 1:13 (als je je enigszins aan de limieten houdt). De vering van de auto draagt bij aan het comfort: oneffenheden worden soepel opgenomen. Ook op hoge snelheid voelt de auto stabiel aan: langdurig 170+ leidt niet tot vermoeidheid of teveel lawaai. Stoelverwarming was onderdeel van het businesspakket (dat ieder jaar van samenstelling verandert). In eerste instantie vond ik dit een nutteloze accessoire, maar in de winter is het toch best lekker. De kofferbak is met 425 liter ogenschijnlijk niet groot, voor de vakantie met 2 kinderen (3 en 5) was het echter ruim genoeg zodat er geen lawaaimakende koffer op het dak hoefde. De prestaties zijn goed (niet uitstekend omdat de motor traag in de toeren klimt). Bovendien, Pk’s heb je nooit genoeg.
De volgende zaken vind ik minder. De stoelen bieden weinig zijdelingse steun en zijn ook wat kort. Hierdoor word je niet verleid tot een sportieve rijstijl (zeker niet in vergelijking met de eerdere Alfa). Bij de 30.000 beurt heeft de garage blokken onder de stoelen gezet waardoor deze iets gekanteld zijn. De steun is daardoor beter maar ik vind de zitpositie nog altijd niet ideaal. Ook het sturen gaat minder scherp dan bij de Alfa. Het stuur is bovendien iets te groot om tot sportief sturen uit te nodigen. In het begin ging het schakelen soms moeizaam, maar na een paar duizend kilometer was dit helemaal verdwenen.
PROBLEMEN
Update 30.000 kilometer
Alleen de centrale vergrendeling van de bestuurdersdeur weigert soms open te gaan. Het deurslot is inmiddels vervangen (garantie). De eerste onderhoudsbeurt was bij 30.000 km. De kosten voor de leasemaatschappij bedroegen € 397 (inclusief BTW).
Update 50.000 kilometer
Inmiddels zijn er toch wat meer kleine mankementen. De knipperlichten reageren niet meer op de centrale vergrendeling waardoor je soms twijfelt of de auto wordt afgesloten. De display van de boardcomputer geeft soms geen info. En tenslotte wil de rechtervoorruit soms niet in een keer sluiten. Het zijn weliswaar kleine dingen die wel kunnen wachten tot de 60.000 beurt, maar de betrouwbaarheid heb ik toch een ster lager gewaardeerd.
Update 61.000 kilometer
Bij de onderhoudsbeurt waren geen bijzonderheden; de kosten bedroegen € 462 (inclusief BTW). De knipperlichten werken weer bij inschakeling van de centtrale vergrendeling.
Update 90.000 kilometer
In de afgelopen 30.000 kilometer zijn opnieuw een aantal kleinere storingen opgetreden. De temperatuurmeter van de koelvloeistof is drie keer uitgevallen. De storing heeft zich daarna niet meer voorgedaan. De koplampen zijn opnieuw vervangen. De monteur gaf aan dat de levensduur circa 1.000 branduren is; ze hebben het echter maar 30.000 kilometer volgehouden. Ook is de recirculatiemotor kapot gegaan bij 83.000 kilometer. Bij het gebruiken van de ruitewissersproeier wordt de recirculatie automatisch ingeschakeld. Na 15 seconden wordt het systeem weer opengezet door middel van een motor. Dit ging opeens met een enorm kabaal waardoor je in eerste instantie denkt dat er serieuze problemen zijn. Tenslotte is de deurvanger stuk gegaan waardoor de deur niet blijft openstaan. Bij 90.000 beurt zijn de deurvanger (€ 74 ex btw) en de recirculatiemotor (€ 132 ex btw) vervangen. Naast de rembklokken achter stonden er weer twee nieuwe lampen op de rekening. De onderhoudsbeurt kwam hiermee op een totaalbedrag van € 970 (inclusief BTW).
Update 120.000 kilometer
Bij 110.000 km vertoonde de temperatuurmeter kuren; de motor leek niet meer warm te worden. Het probleem verdween en kwam onregelmatig terug tot uiteindelijk de airco niet meer werkte. De temperatuursensor bleek stuk en werd door de garage direct vervangen. Bij de 120.000 beurt heb ik gevraagd om een kopie van de nota; deze bleek niet te zijn gemaakt (vergeten). Het onderdeel zou overigens minder dan twee tientjes kosten. Bij de 120.000 beurt waren geen bijzonderheden. De kosten waren € 712 (inclusief BTW).
Naarmate ik langer in de Saab rij, ga ik de auto meer waarderen. Het is een heerlijke reisauto: comfortabel, stil en door de turbo snel. Sportief rijden gaat de Saab minder goed af; daarvoor is de auto teveel op comfort afgestemd.
Update 158.531 kilometer (slot)
Dit is de laatste rapportage. De auto is weer bij de leasemij. ingeleverd. In de laatste 38.000 km hebben zich geen problemen meer voorgedaan. Wel constateerde ik deze winterperiode dat een drietal lijnen van de achterruitverwarming niet meer werkten. Ondat het de bovenste lijnen waren was mij dit niet eerder opgevallen. Mogelijk was het dus al eerder stukgegaan. Hinderlijk was het niet omdat het zicht niet werd verminderd. De 150.000 beurt is niet meer uitgevoerd omdat het contract toch afliep. De volgende eigenaar draait hiervoor op. Wel zijn opnieuw de twee koplampen vervangen bij 155.000. Het aantal keren dat de lampen moet worden vervangen is naar mijn mening veel te groot. Dat geldt niet voor de banden. De tweede set voorbanden is nu echter wel op. Ook deze wilde de leasemij. niet meer vervangen. Door de wissel naar winterbanden was dat ook niet meer nodig. De kilometers zijn dus afgelegd met slechts twee sets nieuwe voorbanden! De achterbanden hebben, na eenmaal te zijn gewisseld, nog steeds voldoende profiel. Voor de volledigheid: er is circa 25.000 km. op winterbanden gereden.
De kosten voor de auto heb ik nu lager gewaardeerd. Dit komt door de restwaarde. De leasemij. wilde de auto voor € 8.000 inclusief BTW verkopen. Voor een auto met een nieuwprijs van € 34.000 (kenteken 10-2005, dus na 4 jaar en 3 maanden) is de afschrijving naar mijn mening behoorlijk fors. Anders bekeken: als nieuwe eigenaar rij je voor weinig geld een auto met behoorlijk veel ruimte, een flinke dosis comfort en ruim voldoende vermogen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.