Rover 75 2.0 V6 Club (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 75 2.0 V6 Club |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 118.000 km |
KM-stand laatst | 250.000 km |
Aflevering
- 122.000 km
Deze auto gekocht bij een handelaar. Geen Bovaggarantie, maar 6 maanden "handelaargarantie" en een Dekra keuring. Aangetroffen punten zijn allemaal verholpen.
Helaas kleine zaken zoals interieurverlichting en vastzetten stuur en motorbeschermingsplaat was niet gebeurd.
Welliswaar kleine zaken, maar zorgde voor kleine irritatie
Daarna kreeg de auto koelingsproblemen. Door de sleepdienst is de auto toen naar een Rover dealer gebracht. Daarna in overleg gegaan met de handelaar. Deze gaf aan dat hij de onderdelen zou vergoeden. Tot op de dag van vandaag is dit niet gebeurd. Deze reparatie koste bijna € 470,-. Leer voor de volgende keer is nooit meet een auto kopen zonder Bovag garantie. Het koelingsprobleem kreeg nog een vervolg.
Koelingsproblemen 2
- 125.126 km
Helaas was het koelingsprobleem nog niet voorbij. Was bij de 1e reparatie de thermostaat het probleem, nu de ventilator en de waterpomp. Totale raparatie bijna € 1.300,-. Wederom een beroep gedaan op de handelaar, maar deze gaf geen thuis. Sterker nog hij behandelde mij onbehoorlijk. Daar heb ik het maar bij gelaten. De dealer is mij nog wel tegemoed gekomen door 10% korting te verlenen op de onderdelen.
Tussendoor ook nog ruitschade gehad, maar deze is uitstekend door Carglass verholpen.
Ervaringen 1e rij-jaar....
- 142.795 km
De rest van het jaar eigenlijk probleemloos en naar volle tevredenheid gereden. Ondanks alle reparaties in het eerste jaar toch zeer tevreden over de gehele rijervaring. Een geweldige auto om in te rijden. 1e rij-jaar afgesloten met een normale onderhoudsbeurt.
Tijdens de grote beurt wel geconstateerd dat de veerpootlager vervangen diende te worden. Toch nog een extra kostenpost van bijna € 200,-
Ervaringen 2e rij-jaar
- 173.000 km
Op 26 september betrokken geweest bij een kleine botsing. Alleen was lakschade.
12-01-2008 Spruitstuk en Uitlaat vervangen € 1.230,-
22-07-2008 Grote beurt, geen bijzonderheden
07-08-2008 linker portierslot werkte niet naar behoren en diende vervangen te worden. kosten bijna € 270,-.
Zoals ik bij mijn ervaringen over het 1e jaar al schreef; "Als "ie" rijdt is het een fantastische auto".
Wederom weggesleept
- 175.387 km
De auto sloeg plotseling niet meer aan. Wederom de sleepdienst gebeld en de auto naar de dealer laten slepen.
Brandstofpomp en nokkenas sensor zijn vervangen kosten bijna € 400,-
Het klinkt misschien vreemd maar toch is het een hele fijne auto om in te rijden. Ben alleen benieuwd hoelang dit economisch nog te verantwoorden is.
Nu de radiateur
- 184.222 km
Plotseling voor het stoplicht een enorme rookpluim van onder de motorkap vandaan. Snel doorrijden naar de garage en daar werd geconsteteerd dat de radiateur lekte. Deze laten vervangen. De kosten een kleine € 545. Inmiddels ben ik van baan gewisseld en ik rijd nu aanmerkelijk minder kilometers. Nog geen 10.000 per jaar i.p.v. zo'n 25.000. De keus is dus gemaakt om lekker door te rijden.
Nog steeds rijd ik met heel erg veel plezier in deze auto. Ik vind het echt een kick als mensen de auto voor de eerste keer zien, of er in zitten, altijd onder de indruk van deze auto zijn.
Grote Beurt
- 186.171 km
Ik heb de auto niet naar de dealer gebracht voor een grote beurt, maar naar een universeel garagebedrijf vlak om de hoek. De rekening voor een grote beurt, inclusief een airco onderhoudsbeurt, was € 295,- en geen bijzonderheden.
Ondanks dat ik bijzonder tevrdenben over de dealer blijf ik toch de universele garage bezoeken. Puur een financiele kwestie.
Wat is het toch een geweldige auto
- 203.000 km
Na een jaar probleemloos rijden de auto weer naar de universeeldealer gebracht voor een baurt. Geen problemen en dus ook probleemloos door de APK.
Wel twee sterretjes in de vooruit, maar deze zijn keurig verholpen door carglass.
In juli gaan we weer met de auto naar Frankrijk. Een rit van ongeveer 950 kilometer. Ik kijk er nu al naar uit. Dit wordt de 5e verre rit met deze auto in 5 jaar en wat een genot is dat om te doen. Heerlijk cruisen met 130 km/h op de cruisecontrol en 's avonds helmaal fris uit de auto stappen. Echt genieten
Weer een jaar verder
- 220.000 km
Het afgelopen jaar met veel plezier gereden in de auto. Toch nog twee behoorlijke kostenposten gehad (draagarmen voorzijde en een onderhoudsbeurt met nieuwe banden) beide zo'n € 1.100,-.
Eind juli weer op vakantie naar de Ardeche. Kijk er nu al naar uit om weer zo'n eind te rijden.
Op bezoek bij
- 226.842 km
Ergens in juni heb ik m'n Rover opgegeven voor klokje rond. Op weg naar het zonnige zuiden werd ik gebeld door Marc Klaver of ik de donderdag er na kom komen voor de keuring. Het telefoontje vond plaats ter hoogte van Lyon op de heenweg, dus helaas was dat geen optie. Marc beloofde mij dat ik voor een latere editie zou worden uitgenodigd.
27 september was het zo ver. Om 13.00u aangetreden in Apeldoorn bij het TUV keuringstation.
Met gemengde gevoelens liep ik er naar binnen. Gezien de geschiedenis van de auto hield ik mijn vingers gekruist.
Na een intensieve keuring door Henny Meengs ondersteund door de fotograaf Jacco van de Kuilen en natuurlijk Marc Klaver werd het onderstaande oordeel gegeven:
De koplampen waren verkeerd afgesteld, De aanzuigslang voor het inlaatsysteem was afgescheurd, koelvloeistof was troebel, lichte olielekkage aan motor, versnellingsbak en de schokdempers achter. Als laatste werd er een gescheurde onderste motorsteun geconstateerd.
Op zich allemaal relatief kleine gebreken. Ik weet niet of het filmpje getoond gaat worden, maar je ziet mij na de uitslag juigend door de garage rennen.
Ik wil graag Autoweek en in het bijzonder Marc en Henny ontzettend bedanken.
Mijn speciale dank en met name bewondering gaan uit naar Jacco. Wat een held..... Ik met 50 Km/h op nog geen 2 meter van de achterbak waarin hij zat. En dat Jacco zittend op een kussentje midden op de weg aan mij vroeg: "Optrekken tot 50 Km/h en dan in 1 remactie zo dicht mogelijk bij mij stoppen. Een waanzinnige ervaring.
Als laatste wil ik Koert graag bedanken. Veel wat met o.a. auto's te maken heeft doen wij samen. De fotoreportage die hij heeft gemaakt vind ik in een woord geweldig.
Reparaties n.a.v. Klokje Rond
- 228.000 km
Daags na de keurring getogen naar Profile Tyrecenter Onderwater waar mijn auto on onderhoud is.
Na overleg en het bestellen van de diverse materialen kom de auto op 31 oktober worden gerepareerd.
de aanzuigslang, motorsteun, koelvloeistof zijn vervangen. In totaal een kostenpost van € 516,-. Viel mij nog ontzettend mee.
Wat een verschil met rijden, vooral de vervanging van de mototsteun heeft er voor gezorgt dat de auto veel beter (lees "smoother") rijdt.
Vaarwel
- 250.000 km
Na bijna 6 jaar hebben we afscheid genomen van onze Rover 75. Nee, hij is niet kapot gegaan, maar we hebben hem verkocht. Ondanks de fijne (voor ons) nieuwe auto die we er voor terug hebben, was het niet makkelijk om deze stap te maken. Ondanks de gebreken hebben ontzettend fijn gereden in deze auto. We hebben genoten van (bijna) elke kilometer. Een van de hoogtepunten was het optreden in klokje rond, wat een leuke ervaring.
Nu een nieuwe auto toevoegen en daar weer een blog van bijhouden. Voor diegene die willen weten welke auto het is geworden, lees de blog :-).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.