Rover 75 1.8 Classic (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 75 1.8 Classic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 147.000 km |
KM-stand laatst | 182.000 km |
AANSCHAF
- 147.000 km
Na 6 jaar lang probleemloos een 75 diesel (tourer) gereden te hebben (zie het vorig verslag), heb ik met pijn in het hart moeten besluiten deze van de hand te doen. De wegenbelasting voor diesels word alleen maar hoger, terwijl ik veel minder ben gaan rijden (+/- 10 - 15.000 km per jaar).
Dus ging ik op zoek naar een benzine auto, en uiteindelijk toch weer uitgekomen op een Rover 75 sedan, ditmaal met een 1.8 benzine motor. In een mooie kleur, genaamd MidNight Blue. Wat mij betreft staan donkere kleuren het beste op deze auto's.
De 75 had een goede onderhoudshistorie, een aantal zaken waren zelfs preventief vervangen. Waaronder de koppakking. In het begin zijn de benzine-versies geleverd met een "dubieuze" koppakking, later kwam de MLS (Multi Layer Steel) koppakking, welke veel sterker en beter is.
De eerste ervaringen:
De 1.8 motor is de kleinste variant in de 75 reeks, en dat merk je ook wel. Niet persé negatief, ik ben natuurlijk het hoge koppel van een diesel gewend. De 1.8 loopt mooi rustig, en er kan goed mee getoerd worden. Ook op de snelweg kom je heel goed mee, maar natuurlijk is het geen strepentrekker.
De uitvoering van de zgn. "Classic" is inderdaad Klassiek te noemen... Oftewel, kaal.... Er zit weinig extra's op, en de materialen zijn goedkoper. Bijvoorbeeld een kunststof handgreep in plaats van een mooie lederen zoals op de duurdere uitvoeringen. Ook de standaard stoffen bekleding voelt wat goedkoop aan, maar al met al, het is wel netjes en goed afgewerkt.
Zelf heb ik al één en ander vervagen om het premium gevoel weer terug te brengen in de auto.
Denk aan:
- Hout / lederen stuur
- Handremgreep vervangen door lederen versie
- Schakelpook vervangen door leder / hout versie
- Chromen spiegelkappen
- Chromen schildjes in de deurgreep
- Een Dubbeldin radio (met navigatie / DVD / Bluetooth / carkit)
Daarnaast zijn er ook nog plannen om het interieur te vervangen door een lederen set, dat gaat natuurlijk verschil maken.
De komende tijd zal ik ook van deze auto weer de historie gaan bijhouden. Het is de eerste benzine voor mij uit de Rover reeks, ik ben zelf benieuwd hoe deze zich gaat houden in het dagelijks gebruik.
EERSTE KLEINE BEURT EN CONTROLES
- 164.000 km
In een half jaar alweer 15.000 km gereden met deze 75, gezien de leeftijd en omdat de 75 een paar jaar had stil gestaan, leek me een kleine beurt wel op z'n plaats. Meer km's gereden dan gepland, maar dat was onvoorzien destijds.
Met de beurt waren er geen vreemde dingen, enkel de olie ververst, en controles op verdere vloeistoffen. Verder geen slijtage / poreuze slangen of andere opvallende zaken aan de ophanging / roest etc. Enkel de ophangbeugel van de uitlaat was zo goed als doorgeroest, deze is vervangen.
In de tussentijd wel de brandstofpomp verbeterd aangesloten, omdat ik een keer stil kwam te staan.... Het bleek dat een slang los was geschoten van de pomp, deze nu met een "schroefklem" goed vastgezet.
Verder erg tevreden over de auto, het rijdt erg goed, en de benzinemotor presteert goed. Ja, ik mis wat pk's ten opzichte van de diesel, maar die had er dan ook 150. Evengoed vind ik 120 pk toch minimaal voor deze auto, je komt zeker goed mee, maar soms wil je nèt even meer bij kunnen zetten. En dat trek je niet op koppel, je moet dan echt de motor toeren laten maken. En dat past niet bij het karakter van de auto.
Daarnaast heb ik behoorlijk wat modificaties doorgevoerd waaronder:
- Lederen bekleding in sandstone (incl. Memory seats en stoelverwarming)
- Lederen sandstone hoezen voor handrem en schakelpook
- Walnoot handremgreep
- 17 inch velgen (Serpents) in plaats van de 15 inch Crowns
- Automatisch rolgordijn in de hoedenplank.
Dus ondertussen is het "Classic" (lees kaal) gevoel wel uit de auto, het is een stuk behaaglijker.
APK / BEURT + LEKKE KOPPAKKING
- 182.000 km
De auto heeft z'n APK gehad, daar ging hij feilloos doorheen.
Verder een beurt, met daar ook geen gekke dingen. EN eerlijk gezegd verbaast me dat, omdat de auto in een jaar al bijna 40.000 km gereden heeft, én daarvoor 5 jaar heeft stil gestaan.
Maar er was een "klein" euvel, de koppakking was lek. Een bekend issue helaas, ik vermoed dat de kop niet goed is aangedraaid destijds (Het zijn ook belachelijk lange bouten bij een 1.8 motor....). Maar goed, deze is dus vervanegn door een MLS-pakking (Multi Layer Steel), dus als het nu goed gedaan is zou het niet meer mogen voorkomen.
De auto heeft me echt verrast, ik rijd er met alle plezier in. Ik blijf het vermogen wat er uit komt wat laag vinden, maar je kunt goed genoeg meekomen. Als ik snel wil gaan had ik de Formule 1 in moeten gaan.
Verder blijf ik als liefhebber modificaties uitvoeren, mijn laatste gekte... euh.. plan is om hem om te bouwen naar MK2. Dat wil zeggen faceliften; andere bumpers, kofferbakgreep, logo's etc. De voorbumper wordt er dan meteen één met diepe grille, een bumper waar er maar één van is in het grootste deel van Europa (Engeland daargelaten, die zijn Brexit)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.