Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé (2009)

autoreview

Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé (2009)
Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé (2009)Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé (2009)Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé (2009)Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé (2009)Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé (2009)Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé (2009)

Signalement

UitvoeringPhantom Drophead Coupé
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf36.000 km
KM-stand laatst46.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Rolls-Royce Phantom Drophead Coupe

  • 36.004 km

Sinds introductie van de Phantom 7 is dit één van mijn favoriete auto’s. Dit is versterkt nadat ik de auto in het echt had gezien, ik geloof op de RAI in 2004.

De afgelopen jaren heb ik diverse Phantoms bekeken en proef gereden, de limousine, coupé en cabriolet. De cabrio (Drophead Coupe) spreekt me het meeste aan vanwege het gebruik wat ik voor ogen heb. Ik wilde persé geen zwarte, witte of grijze. Daarnaast een steel bonnet, teak deck en een licht interieur omdat we de ervaring hebben dat donker leer erg warm wordt in de zon. Verder moest het een aantoonbaar dealer-onderhouden, Europees geleverde auto zijn met niet al teveel kilometers op de teller. Nogal wat eisen dus en dit maakte dat de zoektocht even geduurd heeft.

In augustus 2004 kocht ik deze blauwe Phantom in introductie spec. Sjoerd van Bilsen heeft een mooi Autovisie filmpje gemaakt van mijn auto (Sjoerd’s Weetjes).

Het is een hele vroege Drophead, uit april 2007. De auto is door een Duitse dealer geleverd en altijd in Monaco gebruikt en geserviced. De tweede eigenaar kocht in 2018 met slechts 12d km op de teller. Hij gebruikte de auto vaker, in Zuid-Frankrijk en België. Ik heb de auto na een beurt door de Brusselse dealer gekocht met 36d km.

De import heb ik zelf gedaan en na aftikken van de rest BPM (€ 1.117) zit er nu een NL kenteken op.

In september, op de tweede rit, viel het achterraampje omlaag en de sluitcilinder van de bijrijdersdeur weigerde. Hierdoor ben ik de auto even kwijt geweest want deze zaken heb ik niet zelf gerepareerd. De Phantom specifieke onderdelen zijn vrij kostbaar maar goed te verkrijgen. Er zit ook veel BMW / Bosch spul op dus dat loopt qua kosten wel los.

De auto rijdt geweldig. Hij is net zo breed als een Range Rover en dat was ik al gewend. De lengte is wel meer dus kan hij niet overal geparkeerd worden maar over kleinere weggetjes en door smalle straten gaat het veel makkelijker dan vooraf gedacht.

De eerste 10.000 km

  • 46.000 km

Inmiddels hebben we 10.000 km met de Drophead gereden. Er waren nieuwe remblokken achter nodig en ik leer behandeld en het hout geschuurd en in de olie gezet.

Het valt op dat de auto met de kap dicht is, net zo stil is als een coupé. Ongelofelijk. Het is een cocon waarin je tot rust komt. Deze Phantom is veel zachter qua onderstel dan een Spectre, Dawn of Range Rover. Ik vind dit fijner. Het ‘wanten’ waar Rolls om bekend staat, bevalt enorm. De V12 levert voldoende vermogen en is lekker soepel.

Hij is 18 jaar oud maar dat merk je niet. Persoonlijk vind ik het ontwerp heel tijdloos. Het scheelt dat het lelijke navigatiescherm weggedraaid kan worden en er dan een mooie klok zichtbaar wordt.

We hebben in april een roadtripje binnendoor in Duitsland en Luxemburg gemaakt. Veel regen gehad maar ook met het dichte dak genieten.

In juni zijn we een weekje met de Drophead op pad geweest. Via de snelweg naar Genève en bij Thonon de Routes des Grandes Alpes opgepakt naar Menton. Twee nachtjes Monaco en via de kust / kleine weggetje naar Saint-Rémy-de-Provence. Van daar de Mont Ventoux, Alp d’Huez en het meer van Annecy. Stukje door Zwitserland en via de Schwarzwald Hochstrasse door het Zwarte Woud. Bij Baden-Baden de snelweg naar huis genomen. 200+ op de Autobahn gaat prima met het dak open.

Mijn conclusie tot nu toe: dit is een heerlijke auto.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.