Renault Twizy Color (2012)

autoreview

Renault Twizy Color (2012)

Signalement

UitvoeringTwizy Color
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf3.821 km
KM-stand laatst6.856 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Twizzzzzy

  • 4.485 km

Op 1 mei 2020 heb ik mijn Daihatsu Sirion 2 ingeruild voor een Renault Twizy, bouwjaar 2012. De vraagprijs was € 5500,-- en na betaling van € 3500,-- mocht ik van de Sirion overstappen in de Twizy. Hoewel de Renault acht jaar oud is, lijkt het wel of deze het fabrieksterrein pas gisteren heeft verlaten. Alles oogt fonkelnieuw en alleen de kilometerstand, 3821 laat zien dat dat de Twizy toch echt elk jaar 478 km heeft doorgebracht in de buitenlucht.

Nu de Twizy zelf.
Het driewielig motorrijtuig (voertuigcategorie volgens RDW) met vier wielen (het zelfde RDW onder “technisch / aantal wielen”) rijdt als een eenvoudig te bedienen auto en klinkt als een opgevoerde scootmobiel. Om te rijden zitten er slecht 3 knoppen, 2 stengels en 2 pedalen in de auto, aangevuld met een contactslot, stuurwiel en handremgreep. De stoel kan alleen van voor naar achter worden geschoven.

Het rijden
De Renault is ideaal voor in en om de stad. Ze trekt snel op en de maximum snelheid van iets meer dan 80 km/u wordt snel bereikt. Met een volle accu (6,1 kWh) kan 60 a 70 km worden gereden.
Wel is de Twizy lawaaierig. Naast het jankende geluid van de motor bij optrekken, is ook de wind nadrukkelijk hoorbaar, even als het overige verkeer; wat bezielt hen toch, die lawaaifetisjisten met “sport”uitlaat. Verder is de vering hard. Op asfalt voel je elk oneffenheidje maar klinkerwegen worden door vering en demping wel redelijk gladgestreken.
Voorin is voldoende ruimte en heb je weinig last van de wind. Ruimte voor bagage is er achter de bestuurder (moet dan geen passagier meenemen) en op de treeplanken aan de zijkanten van de voorstoel. Mocht het weer minder zijn dan bieden de inzetruiten extra bescherming.

Twee aandachtspunten bij het rijden.
1) Doordat de batterij bij gas (!) loslaten wordt opgeladen, zorgt het “nieuwe rijden” voor een grotere actieradius. Iemand die zich het nieuwe rijden aan wil leren, moet eigenlijk een weekje met een Twizy op pad.
2) De wielen steken buiten de carrosserie uit. Dit is leerzaam voor de werking van een wielophanging, de verschillende onderdelen zijn erg zichtbaar maar lastig bij bijzondere verrichtingen. Gelukkig kun je de zijkant van de auto goed overzien als je je hoofd buiten de auto steekt. Daarnaast kun je manoeuvreren met open deuren.
Oh ja, nog één dingetje: Door de hoge voorruit en het ontbreken van een zonneklep, is bij laagstaande zon bijna niet te zien als het verkeerslicht op groen springt.

Samengevat:
De Twizy is een prettig rijdend voertuig voor korte ritten in en rond de stad. Voor wat langere ritten is gehoorbescherming (hoofdtelefoon met noise cancelling) aangenaam. De snelweg is mogelijk maar prettig voelt dat niet. Het laden van de accu kan aan elk stopcontact waar je met de Twizy in de buurt kunt komen.

Verkocht

  • 6.856 km

Hoewel ik tevreden was over de Twizy heb ik haar toch verkocht. Dit heeft twee redenen:
De vaste lasten en het verbruik van de Daihatsu Move die ik voor de winter kocht zijn dermate laag dat het economische voordeel van de elektrische Twizy weg viel.
De tweede reden is een verandering van de plek waar de Twizy werd opgeladen waardoor het opladen een stuk lastiger is geworden (kabel van 3 hoog naar beneden in plaats van direct vanuit mijn berging).

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.