Renault Twingo Comfort (1997) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 123.250 km |
KM-stand laatst | 130.000 km |
Renault Twingo 1.2 Spring Comfort
- 130.000 km
Renault Twingo 1.2 Spring Comfort
Op mijn twintigste verjaardag was het zover; de eerste rijles. Een zilverkleurige BMW 1-serie kwam voorrijden. In deze auto zou ik leren auto te rijden.
Een paar maanden verder werd de 1-serie vervangen door een zwarte BMW 3-serie. Toch zeker een luxe om in zo’n auto rijlessen te kunnen volgen. In november kon ik rijexamen doen. Na een compleet foutloze rit werd me de hand geschud en kon ik het roze pasje aanvragen.
De gedachte van een eigen auto werd erg interessant aangezien het begrip OV in mijn dorp niet bestaat. Het Nederlandse klimaat is ook niet erg uitnodigend om dagelijks naar school en werk met de fiets te gaan.
Dus toen begon het uren achter de computer zoeken naar auto’s. Aangezien ik nog maar net kom kijken wat auto’s betreft wist ik nog niet goed waar je op moet letten. Deze site van Autoweek heeft me zeker in de goede richting geholpen.
Aangezien ik nog student ben heb ik wel een budget. Ik zocht naar een kleine en zuinige auto die toch ook wel betrouwbaar is en een beetje mooi oogt. Omdat je op internet door de bomen het bos niet meer kunt zien nam ik mijn vader mee naar de garage om wat auto’s in het echt te bekijken.
De BOVAG garage had net een dag geleden een zwarte Renault Twingo binnen. Omdat deze Twingo net was ingeruild moest er nog wel wat aan gebeuren voordat deze verkocht kon worden. Maar een proefrit was geen probleem aangezien mijn vader daar al jaren komt.
Ik had al eens eerder een rit van 2,5 uur achterin een Twingo doorgebracht en ik verbaasde me toch over de ruimte en het comfort. Na de proefrit was ik toch wel enthousiast geworden over de Twingo. We zouden de week erna terugkomen zodat de Twingo schoongemaakt kon worden en de waterpomp kon dan ook vervangen worden omdat die best wel wat geluid maakte.
De week erna zag de Twingo er nog een stuk beter uit. Er waren vier nieuwe banden eronder gezet, de waterpomp was vervangen en ook de distributieriem was gelijk meegenomen. Een tweede proefrit was genoeg om mij ervan te overtuigen dat de Twingo mijn eerste auto ging worden. Nog even alles nalopen onder de motorkap en de koop kon gesloten worden. Diezelfde dag was ik de trotse eigenaar van een zwarte Renault Twingo.
Twingo eigenschappen:
Deze zwarte Renault Twingo 1.2 Spring Comfort komt uit november 1997. In deze tien jaar tijd zijn er 123.000 kilometers mee gereden. De Twingo beschikt over elektrisch bedienbare portierruiten, elektrisch verstelbare spiegels, centrale vergrendeling met afstandsbediening en ook over een elektrisch schuifdak wat mooi in de zomer gebruikt kan worden. Een radio met cd/mp3 speler maakt het allemaal af. Een hoedenplank ontbrak maar na een bezoekje langs de Renault dealer kon die binnen een week besteld en geplaatst worden.
De Twingo is nu een maand in bezit en er is 1.000 km mee gereden. Ik ben erg blij en tevreden over mijn eerste auto. Alles gaat soepel en zonder problemen. Ik ben erg blij met de ruimte en ook het comfort is zeer goed.
De Twingo met een 1.2 motor kan goed meekomen met het andere verkeer. Dit zal mede komen door het lage gewicht van de auto (790 kg). Dus de 58 pk voldoen nog prima. Als de auto met vier volwassen personen vol zit is het wel te merken.
Het weggedrag is goed maar zijwind is toch wel te merken. Het sturen zonder stuurbekrachtiging gaat ook direct en voelt goed aan. Het is wel anders dan een BMW maar dat kan je eigenlijk niet met elkaar vergelijken. Het is een fijne, kleine en lichte auto waarmee altijd wel een parkeerplekje is te vinden. Keren is goed mogelijk in een kleine ruimte. Bij het schakelen worden korte slagen gemaakt wat allemaal zeer soepel aanvoelt.
Het geluid van de motor is goed te doen, alleen bij het optrekken is het wel aanwezig maar in de hogere versnelling heb je er geen last meer van. Ook op de snelweg is een goed gesprek mogelijk. Het geluid van de wind is ook aanwezig maar blijft op een acceptabel niveau. Dit kan versterkt worden door het dakraam.
De verstelbare achterbank is zeer handig en bied voor mensen achterin behoorlijk wat beenruimte. De inhoud van de kofferbak is ruim voldoende en kan vergroot worden door de bank te verschuiven. Hierdoor passen er zeker wat kratjes in wat voor deze student wel handig is.
De spiegels zijn wat aan de kleine kant maar zijn goed in te stellen. Er is geen sluitbaar dashboard kastje wat ervoor zorgt dat als je door een bocht gaat dingen gaan schuiven. Dit is wel een minpunt want je kan niet echt spullen uit het zicht opbergen.
De automatten en de rubbers op de pedalen zijn wat versleten en die zal ik binnenkort vervangen. Ook de stoelen hebben wat verkleuringen maar zitten nog prima. Aan de buitenkant zal ik de wieldoppen vervangen want die vertonen wat scheurtjes.
Over het verbruik kan ik nog weinig zeggen maar na wat meer kilometers zal ik kijken of er wat cijfers bekend kunnen worden gemaakt. Ik rij meestal wat kortere ritten maar wel over een 80 km weg.
Update: 12-5-08
De Twingo is nu ongeveer 4,5 maanden in bezit en heeft er na aanschaf 3.000 kilometer op zitten. Tijd om de balans op te maken en wat dingen op een rijtje te zetten.
De Twingo heeft de koude winter maanden zeer goed doorstaan. Alles verliep soepel en ik ben nu goed bekend met de Twingo geraakt. Ook met de afgelopen warme dagen verloopt alles prima. Het ingebouwde schuifdak is al veelvuldig gebruikt en zorgt ervoor dat het zonder airco goed vertoeven is met de warme zon.
De Twingo heeft er een rit over de afsluitdijk op zitten. Dit bewees dat de Twingo ook geschikt is voor de langere snelweg ritten. Meestal rij ik over een provinciale 80 km weg. Snelle inhaalmanoeuvres laat ik achterwege want de tussenacceleratie is vrij lang.
Ik heb een Ecometer laten inbouwen omdat een metertje op het dashboard wel leuk oogt en de Twingo geen toerenteller heeft. De Ecometer laat simpelweg zien hoe diep het gaspedaal wordt ingetrapt. Het verbruik ligt rond de 1:18 (5,6/100). Dit is zeer gunstig met de alsmaar stijgende brandstofkosten.
Ik heb nog wat aankopen gedaan om de Twingo wat netter en meer eigen te maken. Ik ben uitermate tevreden over de kleine Fransoos en hoop er nog een paar jaar met veel plezier en zonder noemenswaardige problemen mee te kunnen rijden.
Pluspunten:
• De ruimte!
• Verbruik 1:18
• Lage kosten: Belasting 15 euro p/maand
• Leuk en van deze tijd ogend karretje dat positieve reacties opwekt
• Gebruiksgemak: Flexibele kofferbak, makkelijk te parkeren en van alle gemakken voorzien
Minpunten:
• Prestaties
• Veiligheid
• Geen afsluitbaar dashboardkastje
Het vermogen is op zich prima voor de Nederlandse drukke en vlakke wegen maar wat meer pit zou welkom zijn. Zoals bij een inhaalmanoeuvre wil je er toch snel voorbij zijn. Ook de veiligheid is niet meer van deze tijd. Deze Twingo heeft geen airbag en de korte voorkant geeft niet het gevoel dat je bij een ongeluk er alleen met wat kleerscheuren vanaf kan komen. Deze punten zorgen ervoor dat je je aan de verkeersregels houdt en geen rare fratsen uithaalt dus eigenlijk heeft ieder nadeel zijn voordeel.
Ik heb laatst de nieuwe Twingo mogen bewonderen, wat een verschil met mijn (oude) Twingo. Niet te vergelijken. Misschien over een paar jaar…? Hoewel de Suzuki Swift bovenaan mijn lijstje staat. Als laatste heb ik nieuwe foto’s gemaakt.
Laatst had de Twingo wat moeite met starten. De Twingo wilde niet aanslaan maar na veelvuldig starten sloeg de motor gelukkig uiteindelijk aan. Daarna ben ik meteen naar de garage gereden om er naar te laten kijken. Het beste was om de Twingo een nachtje te laten overnachten zodat de garage goed kon onderzoeken wat de oorzaak was. Het bleek vervuilde metaal restjes te zijn waardoor de motor niet goed contact kon maken. Nadat het weer schoongemaakt was doet de Twingo het weer naar behoren. Volgens de garage komt dit vaker voor.
Voor de rest bevalt het bakkie prima en gaat alles goed. In december staat er een kleine beurt met APK op de planning. Ik laat het weten als er updates zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren