Renault Twingo (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 90.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds januari 2005 is deze Twingo in ons bezit.
De Twingo is een heerlijke auto.
Hij is lekker ruim, zuinig en behoorlijk comfortabel. Ik rijd dagelijks 120 km in deze auto, waarvan het grootste gedeelte snelwegkilometers en dat kan deze auto prima aan.
Met een kruissnelheid van 135 km/u blijft de Twingo prima rechtdoor rijden en het lawaai valt ook erg mee. Het enige lawaai wat overstemt komt door het feit dat deze twingo een stoffen roldak heeft. Het is logisch dat dit windgeruis veroorzaakt bij hogere snelheden. Maar het dak bied vooral voordelen, want als het zonnetje ook maar enigszins schijnt gaat dit dak een stukje of helemaal open. Dat geeft een gevoel van vrijheid.
Ook het verbruik is gunstig, ik rijd gemiddeld 1 op 17 en dat is bij een niet altijd rustige rijstijl.
Ik heb 14 inch velgen van een Twingo van 2001 onder de auto gemonteerd. Dit geeft de auto een betere wegligging en het staat gewoon mooier. De auto lijkt hierdoor volwassener. Ook witte knippers voor zijn door mijzelf gemonteerd, evenals originele luidsprekers achter.
Voorlopig gaat deze heerlijke auto nog niet weg.
update september 2006
De Twingo bevalt nog steeds uitstekend. De km stand is inmiddels 148000 km en hij blijft maar gaan. De auto is in mei mee geweest naar Denemarken. Op de terugweg lekker stevig doorrijden (gemiddeld 145 km/u) maar de auto geeft geen krimp.
In juli en augustus 3 weken naar Zuid-Frankrijk. Zo’n 4000 km rijden bij best hoge temperaturen zonder problemen. Het is altijd starten-lopen.
Ik heb naast de wielen nu ook achterlichten van modeljaar 2001 gemonteerd. Naast dat dit veiliger is (ze branden veel feller en duidelijker) staat het gewoon mooi.
Autoverkopers vinden het steeds lastiger om in 1 oogopslag te zien van welk bouwjaar deze Twingo is. Zorgt altijd voor leuke momenten!
Op naar de 2 ton!! update mei 2008: km stand 210.000 km, dus 2 ton gehaald!
PROBLEMEN
Bij de laatste beurt en de apk moest er een boel gebeuren. Balen maar niet te voorkomen, en ten slotte hadden we er toen al 26.000 km mee gereden.
Onderdelen die vervangen zijn: (december 2005)
- 2 voorveren (twingo euvel)
- Alle remleidingen
- Remschoenen
- wiellager rechtsvoor
Februari 2006: Achterklep slot vervangen.
Maart 2006: Er brandde een waarschuwingslampje van de Airbag. Computer uitgelezen en de gordelspanner van de passagiersstoel vervangen.
Mei 2006: Het probleem met de Airbag waarschuwing is nog niet weg. Inmiddels heb ik zelf ontdenkt dat dit probleem in het stekkertje onder de passagiersstoel zit.
Als ik daar een beetje aan rommel is het lampje weer uit. Bij de volgende grote beurt (150.000) maar eens ff navragen.
De dasboardverlichting achter de ventilatie knoppen is kapot, beetje vreemd dat er geen enkel licht meer achter zichtbaar is. Zekering gecheckt maar daar ligt het niet aan. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben gehad? zo ja..waar lag dit aan? Nou ja..in ieder geval even navragen bij de grote beurt.
November 2006
km stand inmiddels 155.000
De auto is afgelopen woensdag gekeurd en heeft een grote beurt gehad.
Er waren geen problemen. De remschijven en blokjes zullen nog zo’n 15.000 km mee kunnen maar dat doen we bij de volgende kleine beurt dan wel.
Er moesten namelijk ook 4 nieuwe banden onder de auto. Het was even schrikken dat de maat band van de 14 inch velf afwijkend is namelijk: 155/65 r14. Dat zie je in de prijs want dat zijn behoorlijk dure banden. Mijn vaste garage wist daar wel raad mee. op de zelfde velg past namelijk ook 185/60 r14. Dat is te merken in de wegligging die aanmerkelijk verbeterd is. De auto stuurt veel strakker. En daarnaast staat het ook best mooi.
in ieder geval is de auto weer klaar voor de winter.
Volgens de garage moet de 2 ton halen met deze auto geen probleem zijn. De tijd zal het leren, over een maand of 8 zal het zover zijn.
Februari 2007
Km stand inmiddels 165000 km. De nieuwe banden hebben als nadeel dat het brandstofverbruik is toegenomen. Ook heeft de snelheidsmeter een afwijking of eigenlijk ook niet want hij loopt nu exact gelijk op met het gps signaal en de snelheid die een navigatiesysteem aangeeft. Dat kun je mooi zien doordat een twingo natuurlijk digitaal de snelheid weergeeft. Ik moet dus echt opletten dat ik niet te hard rijd. Toch mag het de pret allemaal niet drukken want de wegligging is aanmerkelijk verbeterd en daar ben ik prima over te spreken!
Juli 2007
KM stand 180.000. En nog steeds geen problemen. De auto blijft prima rijden. Opvallend vind ik ook dat de auto geen druppel olie gebruikt. Ik heb deze buiten de beurten om nog nooit bijgevuld. Binnenkort zal ik de auto toch maar eens weg doen voor een beurt. Kijken of de monteurs nog iets kunnen vinden wat niet goed is.
Ik kan aan het verbruik wel merken dat de auto iets ouder wordt en meer kilometers heeft gereden. Het verbruik schommelt nu tussen de 1 op 15 en 1 op 18. Al met al nog geen reden om te klagen, het blijft verhoudingsgewijs spotgoedkoop rijden.
Wordt vervolgd
November 2007
Tijdens de laatste beurt, begin augustus zijn de voorste remschijven + blokjes vervangen. Inmiddels merk ik dat die schijven wat aan het krom trekken zijn. Dit is goed voelbaar bij remmen met snelheden rond de 120. Onder de 100 zwakt het getril in het stuur wat af. Verder verbruikt de auto wat meer olie, even goed in de gaten houden. Wat voor mij echt een nadeel begint te worden is de bestuurdersstoel. Deze begint behoorlijk door te zakken. Blijkbaar is deze niet gebouw op het rijden van 2 ton, maar het blijft ook een stadsauto. Binnenkort de stoel vervangen of laten opvullen bij een gespecialiseerd bedrijf. Heeft er nog iemand suggesties, wat ik het beste kan doen?
Mei 2008
Km stand inmiddels 210.000 km. Geen enkel probleem gehad in de afgelopen periode.
Enkel regulier onderhoud uit laten voeren. Grootste uitgave betrof het vervangen van de distributieriem bij 190.000 km.
Inmiddels is de woon/werk afstand zo’n beetje gehalveerd van 130 km naar 70 km per dag. Waarschijnlijk komt er binnen een paar maand een andere auto, waarbij de Twingo niet weggaat maar dienst gaat doen als 2e auto voor mijn vrouw.
Ik zelf zal dan gaan rijden in een SAAB 9-3 TiD van 2001. Deze auto gaan we waarschijnlijk van een bekende overnemen.
Zoals het nu lijkt gaat de Twingo het in ieder geval nog niet opgeven, hij rijdt als een zonnetje. Het blijft leuk, betrouwbaar en goedkoop auto rijden op deze manier.
maart 2009
Inmiddels staat de km.stand op 220.000.
De auto wordt op dit moment duidelijk voor de kortere stukken gebruikt. Mijn vrouw rijdt nu het meeste in deze auto.
Ik heb inmiddels voor het woon-werk verkeer een SAAB 9-3 TiD van 2001.
Het afgelopen jaar hebben we geen bijzonder onderhoud of problemen gehad.
De auto is in januari APK gekeurd wat op 2 nieuwe voorbanden na, geen bijzonderheden opleverde. Natuurlijk merken we de riante kilometerstand van deze Twingo inmiddels beter. Het rammelt allemaal wat meer, maar over het algemeen genomen blijft het een fijne en comfortabele auto om in te rijden. Daar komt nog eens bij dat het een leuke verschijning is en blijft. Dat komt mede door de uitstekende kwaliteit van de rode lak. Voor een rode auto van 12 jaar oud ziet de lak er perfect en niet verkleurd uit. Dat heb ik wel eens anders gezien.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.