Renault Twingo (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 1997 |
KM-stand bij aanschaf | 17.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik had de auto gekocht omdat het een betaalbare en vooral praktische kleine wagen leek.
De wagen is gekocht bij een erkend renault dealer die er een jaar garantie op gaf. Hij was 1 jaar als vervangwagen door de garage gebruikt en had dus gee n particuliere eigenaar gehad. Was in perfecte staat en ongevalvrij. Is het overgrote deel van zijn leven bij erkend Renault dealers onderhouden.
Ikzelf heb een kleine zijaanrijding bij lage snelheid gehad waar enkel het portier moest vervangen worden, de structuur van de wagen was niet geraakt volgens de dealer dus is hij in enkele dagen hersteld. Wat neerkwam op een nieuwe deur en een nieuwe verflaag.
Ik moet toegeven dat het een zeer aangename wagen was om in de stad mee rond te karren. Op de autowegen kwam de wagen echter snel adem tekort om echt vlot mee te kunnen.
Ik heb zelf een radio in de wagen geplaatst, om dan te ontdekken dat er slechts twee zeer kleine (8cm) luidsprekers vooraan aan de voeten in het dashboard pasten, met een walgelijke klank als gevolg.
Los van de bijna ontelbare mechnische problemen die ik door de jaren heb gehad met deze wagen merk je al snel dat de bouwkwaliteit niet echt goed is. Er beginnen al snel dingen te rammelen en los te komen. Soms weigerde een deel van de aanduiding in het dashboard op te lichten (die dan terug werkten na een flinke tik...) De bevestigingen van de hoedenplank kwamen los, na bevestiging rammelde die dan weer omdat hij niet meer perfect paste enz...
PROBLEMEN
-de dichting van het kleppendeksel vervangen
-waterpomp die een barst vertoonde en begon te lekken
-uitlaat vervangen..25000 km
-lager vooraan vervangen
-uitlaat opnieuw...52000 km
-schijfremmen vooraan
-remcilinders achteraan
-tweede lager vooraan
-lager achteraan
-derde uitlaat..79000 km
-veer in van de ophanging vooraan gebroken
-derde lager en cardan vooraan
-op 100.000km drie maal remblokjes vooraan
-ontelbare keren de wagen laten uitlijnen en de wielen balanceren
*toen de lager vooraan na amper 25000 km opnieuw stuk bleek te zijn en de cardan ook vervangen zou moeten worden heb ik een bestek laten opmaken van de kosten die nog zouden volgen..
-de koppeling zou het niet lang meer uitzingen
-de versnellingsbak begon steeds stugger te schakelen
-de bevestigingsgaten in de wielen vooraan begonnen ondertussen ovaal te zijn i.p.v. rond.
Ondertussen was de betaalbare tweedehandswagen een fortuin gaan kosten en heb ik die verkocht...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.