Renault Twingo (1995) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 79.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Deze Twingo hebben we voor mijn vriendin aangeschaft begin 2008, als opvolger van haar Twingo uit 2000 (met een kleine afbetaling wat ze niet meer wilde). De reden dat ze (we) een Twingo als tweede auto wilden, valt te raden; ze zien er gewoon leuk uit, origineel design, oogt niet gauw verouderd. Verder zijn ze onverwachts ruim, je hebt de keuze tussen ruimte voor de achterpassagiers (meer dan in de middenklasse stations de we reden/rijden) of bagagaruimte.
We kochten dit exemplaar bij een particulier, auto zag er goed uit, duidelijk een keer helemaal overgespoten. Verder voorzien van lichtmetaal, spoilertje, en alles meegespoten. Elektrische ramen en spiegels, en geen stuurbekrachtinging.
In tegenstelling tot de 1e Twingo van haar, ging hier wel e.e.a. aan kapot, een kleine bloemlezing (dit is dus exclusief normaal onderhoud als banden/beurten);
2008:
- gebroken voorveer (APK-afkeur)
- 2 kapotte wiellagers (zwak punt Twingo)
- remblokken versleten
- centrale vergrendeling weigert dienst
- slot kofferbak werkt niet
- speaker hapert, maar geluid is toch al erg slecht
2009:
- weer een wiellager, de Renault-magazijn zullen wel uitpuilen van die dingen?
- niet meer starten na de wasstraat, bougies/verdelerkap en kabels vervangen
- remschijven + blokken vervangen (10.000 km mee gereden)
- ashoes van uitgaande as versnellingsbak lekt
- complete uitlaat vervangen
2010:
- remverschil op achteras van meer dan 20% (APK-afkeur)
- subframe voor verroest. Twingo kwaal, mag niet aan gelast worden (APK-afkeur)
Eind 2010:
- koppakking lek
- waterpomp lek
- piepende multiriem (door lekkage waterpomp)
- homokineet kapot
- weer een wiellager rechtsvoor (hallo???)
- schokdemper rechtsachter slecht denk ik
- verklikker verlichting werkt niet meer
- klokje reset zichzelf
- accu slecht
Toen hebben we de stekker eruit getrokken, en voor oud ijzerprijs ingeruild op een Suzuki Swift, waar we hopelijk meer lol van hebben (daar is ook niet veel voor nodig :)).
Nieuwere Twingo's zijn aanzienlijk beter, hebben een verzinkt subframe, een modernere motor, en zijn stiller op de snelweg. Voordeel van dit oude motortje (stamt uit de Renault 4); heeft geen riem, maar een distributieketting, en is mechanisch betrouwbaar in mijn ogen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.