Renault Twingo (1994) #2

Renault Twingo

UitvoeringTwingo
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2004

Ik heb sinds het jaar 2000 zelf een autobedrijf en daarom heb ik ieder moment van de dag minstens 40 auto’s tot mijn beschikking. Ergens halverwege 2004 moest ik ’s avonds laat naar huis en in de veronderstelling dat de belastingdienst niet zou controleren om 11 uur ’s avonds, heb ik de auto uit de handelsvoorraad gepakt waarin op dat moment de meeste benzine zat. Een paarse Renault Twingo die de benaming ’basismodel’ eer aan deed. Electrisch gemak hield op bij de bougies en de dashboardverlichting. Laat staan dat de fabriek genoeg verf had om de bumpers mee te spuiten. Met haar ruim 160 dkm op de teller had ik erover gedacht het beestje naar de veiling te brengen. Maar ik ben stapelverliefd geworden op mijn ’bakkie’ en ruim 26 dkm later pieker ik er niet over afscheid te nemen van mijn autootje. Omdat ik de beschikking heb over een goed geoutilleerde werkplaats, heb ik mijn auto altijd het nodige onderhoud kunnen bieden. Inmiddels is het interieur omgetoverd tot een waar slagveld en is deze Twingo mijn natuurlijke habitat geworden. Van nul tot honderd in een dag of 3? Tja... Ik was toch al geen snelheidsduivel...
Stuurbekrachtiging kan me gestolen worden, meer luxe dan een intacte voorruit heb ik niet nodig en korte stoelen worden gecompenseerd met korte benen. Deze auto is mij als klein vrouwtje op het lijf geschreven. Al is het daarnaast maar om de machtige laadruimte en betrouwbaarheid. Ondanks dat mijn auto inmiddels 12 jaar oud is, valt het me iedere dag weer op hoe gemakkelijk het is haar door de krappe straten van mijn stad te sturen. En het allerbelangrijkste is wel dat ik mee kan komen in het verkeer. Ik voel me een volwaardig lid van de club van autosnelweg-gebruikers, maar ik rijd wel 1 op 18!

Wiellagers aan alle kanten, een lambdasonde (ik reed 1 op 9), afgebroken asbak (eigenlijk niet de asbak zelf, maar de ’dingetjes’ in de console), platte accu, lekke uitlaatspruitstukpakking... Eigenlijk de gebruikelijke problemen die je mag verwachten van een auto die gedurende de eerste 160 dkm belabberd onderhouden is. Zo was de olie bij mijn eerste onderhoudsbeurd (bij 165 dkm) als dropwater.
De motor loopt nog als een zonnetje, de koppeling werkt perfect, maar de synchromesring van de tweede versnelling begint wat te haperen (van de 3de terug naar de 2de versnelling). Als de motor eenmaal op bedrijfstemperatuur is, is het probleem nagenoeg weg, maar ik moet misschien om gaan zien naar een andere versnellingsbak.
Voor de rest vind ik mijn Twingo door en door betrouwbaar. Ik ben van plan, ondanks onvermijdbare probleempjes in de nabije toekomst, deze auto op de weg te houden. Gelukkig heb ik de middelen om dit te doen. En mocht mijn auto meerdere dagen buiten bedrijf zijn, dan grijp ik mijn megafoute Oldsmobile Cutlass Supreme Coupé.
Daar gaat namelijk nog veel meer aan stuk...

PRIVATE LEASE Renault Twingo

DirectLease
Renault Twingo Electric Equilibre (5D/CVT)