Renault Twingo 1.2 Expression (2000)

autoreview

Renault Twingo 1.2 Expression (2000)

Signalement

UitvoeringTwingo 1.2 Expression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf154.000 km
KM-stand laatst212.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Renault Twingo

  • 154.000 km

Shit happens!!!

Nadat ik heel tevreden afscheid had genomen van mijn Alfa 156 en daarvoor een Peugeot 206 SW had aangeschaft kreeg mijn vrouw een ongeval met de 206 waarna wij al weer 2 maanden later moesten kijken naar een andere auto. Peugeot was moeilijk te repareren. Dus die heb ik vervolgens verkocht met schade en met dat geld rond gekeken naar een volgende auto.
Ik had 1500 euro in mijn hand en wilde ivm de geleden schade een kleine auto rijden zodat wij thuis de schade een beetje konden inhalen.

Opzoek naar:
Een klein, betrouwbaar autootje welk goedkoop in de belasting en verzekering moest zijn. We keken naar de bij ons opkomende auto's. Renault Twingo/Clio, VW Polo, Peugeot 106, Citroen Saxo.

Na wat berekenen en lezen van de reviews op deze site kozen wij voor de Twingo.

Vaste lasten:
Voordeligste wegenbelasting 58 euro p/kwartaal en verzekering 12 euro p/maand, meest betrouwbaar, zuinig verbruik 22 km op 1 liter benzine, ruimte achterin en dat leuke openschuivende dakje.

Eerlijk gezegd is het niet echt de moeite waard om een review te schrijven over een Twingo van 11 jaar oud.
Maar deze blik op wielen is ons zo goed bevallen dat het toch een review verdient.

Rijeigenschappen:
Hij rijdt fijn en best stil, ook op de snelweg, maar door de korte wielbasis stuiter je als een balletje op en neer. Met zijn stuurbekrachtiging stuur je de auto met je pinkje, zo licht. Daardoor stuur je ook wat zoekend. Heeft verder een klein draaicirkeltje.

De zit:
Hij zit prima, en ook voor lange mensen als ik 1,93 kan je je zit achter het stuur goed vinden. Achterin kunnen, verassend genoeg, makkelijk drie volwassenen hun plekje vinden. De middelste heeft alleen dan pijn in zijn billen, want dan zit die precies op de sloten van de gordels. Met een kussentje is dat probleem opgelost.

Practisch:
Kofferbakruimte is voor ons altijd voldoende geweest. Mede doordat je de achterbank met een hendeltje, aan de voor en achterzijde van de achterbank, simpel kan verschuiven. Hierdoor creëer je meer kofferruimte. Ook is ons vakantiereisje naar Frankrijk super verlopen. Klap de achterste banken om (naar voren of achteren)en een kast van 2 meter lang meenemen van de Ikea is ook geen probleem. Je schijnt een bed te kunnen maken van de opengeklapte banken, maar ja. Wij hebben liever een hotelkamertje...

Snelweg eigenschappen:
Op de snelweg moet je geduld hebben. Heeeeeeeeel veel geduld. Alles en iedereen haalt jou in. Waag het niet zelf in te halen, want de ander trekt dat niet. Altijd van die mensen die toch denken op het moment dat jij probeert in te halen;'Waaaat! Jij mij inhalen met je Twingotje? Daaacht het dus niet hé!' Ze hoeven maar te niezen en je kunt weer achteraan aansluiten...Geduld...
Enige die je met vol vertrouwen kunt inhalen zijn vrachtwagens. Tenminste, als er dan niemand achter je rijdt, want die heeft dan minder geduld...

Je wilt niet harder dan 100 of 110 km/uur. Je kunt wel sneller, tot ongeveer 140 km/uur, maar dan krijg je medelijden met het beestje. Als je het gas dan loslaat bij 130-140 km/uur dan wil die al te graag afremmen met de motor.
Maar jah, 100-110 km/uur op de snelweg heeft ook zijn voordelen.

Verbruik:
Je rijd dan 1 op 22 (op benzine) en het scheelt je snelheidsbekeuringen. Ik krijg ze niet meer op deze snelheden.

Opendak:
Met het dakje open rijden is tot 90 km/uur een pret. Je schuift het dak open door één hendel om te klappen en het stoffen dakje schuift makkelijk naar achteren. Dan wordt het echt een leuk autootje om mee te rijden. Over de dijk met zonnig weer of door de binnenstad. Heerlijk!

Dat zijn echt momenten dat je kunt genieten van dit autootje. Geloof het of niet, maar je wordt er dan echt vrolijk van!

Problemen:
Ik heb werkelijke totaal geen kosten gehad met deze auto. Alleen een keer olie bijgevuld. Sinds kort houd de motor heel soms in. Er brand af en toe een brandstofindicatie lampje. Vrijwel zeker dat het een sensortje is volgens de Renault dealer, maar je moet dan naar de dealer rijden als die brand. Dat is makkelijker voor de dealer om het probleem te vinden. Probleem voor ons is dat het rot lampje altijd brand als het ons niet uitkomt om naar de dealer te rijden....

Roest:
Hij roest ook trouwens. Op de motorkap, door steenslag. Dus deze zal een keer vervangen moeten worden. Voordeel is dan weer, overvloed aan 2e hands onderdelen en ze kosten bijna niets.

Centralevergrendeling op de sleutel werkt niet altijd op zijn best. De ene sleutel doet het zo wie zo niet en bij de andere sleutel pakt die de ene keer wel en de andere keer moet je je duim blauw drukken tot dat de deuren een keer open gaan. Ligt niet aan de batterijen. Gewoon een kwestie van slecht contact. Probleem is niet direct de deuren die open of dicht willen met de afstandbediening. Want, 'dan draai je hem toch open zeurpiet' hoor ik jullie zeggen. Hoewel ik het toch erg praktisch vind, ligt het probleem anders. Het probleem is dat de auto daarbij ook van de startonderbreker gaat. Anders kan je dat ding gewoon niet starten. Gelukkig komt het af en toe voor dat je meer dan 3x moet drukken voordat die open gaat. Wendbaar kwaaltje...

Al met al hebben wij dit beestje al bijna een jaar. We zijn er niet op uitgekeken, maar we missen, ja...,
Zeg maar een 'echte auto'...

+ punten:
lage aanschafprijs
goedkoop in de belasting en verzekering
goedkoop in de onderhoud
zuinig in verbruik
klein en praktisch
openschuivende dakje
overvloed aan 2e hands onderdelen
zijn uiterlijk

- punten
erg traag op de snelweg
voelt niet echt veilig
roest op de motorkap
ook weer zijn uiterlijk

kosten sensoren

  • 187.000 km

Inmiddels duidelijk wat de kosten zijn van dat gestotter. Komt bijna niet meer voor overigens, maar het indicatielampje brand af en toe nog wel. Ik zei de vorige keer dat het een sensorTJE zou moeten zijn, maar ik kom daar even op terug. En vooral op dat 'TJE'...
Het zijn er trouwens 2 geworden, maar deze sensorTJES kosten bijelkaar maar liefst 400 euro!!!
Mijn oren klapperden toen de dealer mij dat vertelde. Ergens ben ik blij dat het maar twee sensoren zijn die vervangen moeten worden, maar dat ze samen 400 euro moeten kosten dat begrijp ik niet. Ik zal dus moeten kijken naar een tweedehands of revisie als het mogelijk is.
Overgigens moest het beestje nog even uitgelezen worden voorat ze bij de problemen konden komen en dat koste ook nog eens 43 euro. Opzicht niet ontzettend veel, maar ze stoppen een stekker in het stopcontact en IK moet 45 min wachten. Waar moet ik dat bedrag voor betalen? Dat ze mijn auto in en uit de garage hebben gereden? Voor het te woord staan? Dat ze de stekker ergens in de auto hebben gestopt? Een printje hebben moeten maken? Voor de koffie misschien? Waarvoor? Wellicht dat u daar anders over denkt, maar ik verwacht dit soort dingen toch wel in de service.

Zoals ik heb begrepen gaan deze sensoren over meting van de inspuit van de brandstof in de motor en over de uitlaatgas meting.

Ze moeten vervangen worden anders kan het probleem nog erger worden. Kosten kunnen dan nog hoger zijn.

Wordt vervolgt...

sensoren

  • 200.956 km

Inmiddels ben ik door gaan rijden met deze sensoren. Ik merk niets van het verbruik, maar heel af en toe stottert de auto wel eens tussen de 100 en 120 km/uur. Dat komt zo weinig tot niet voor dat ik dit probleem voor lief neem. De indicatie lampjes ivm de storing van de sensoren branden ook heel ef en toe, maar dan gebeurd er verder niets en kan je er probleemloos mee doorrijden. Ze gaan ook ineens vanzelf uit en dan zie je ze een hele tijd niet meer. Het advies van de Renault-dealer was ook gewoon doorijden hiermee. Mede ook door de hoge kosten van de sensoren. Tijdens de APK keuring heeft de keurmeester twee keer uitlaatgassen gemeten ivm dit probleem. Dit bleek keurig in orde. Verder merk ik nu dat de schakelaar om de komplampen aan te zetten aan het verslijten is. Deze pakt hem namelijk soms net niet. Als ik zo terug kijk mogen wij thuis absoluut niet klagen over dit beestje. Als de auto de volgende APK red, dat zal dan oktober 2012 zijn met naar schatting 240.000 op de teller dan zal ik geen fout woord meer zeggen over Renault... "aller bien!"

Kent u dat gevoel? Dat u geen afscheid kan nemen?

  • 212.000 km

HIJ IS VERKOCHT!!! Nou 'verkocht'....

Mijn beestje moest weer naar de tandarts. Onderweg naar zijn jaarlijkse controle dacht ik stout om hem na zijn APK te verkopen. Want het was tijd om de nodige kosten te maken voor het beestje. Ik dacht het, en vertelde het beestje niets. Ik kon het niet, want hij was altijd zo trouw, net een hond, en ik wist dat die het niet zou kunnen verdragen...

Eenmaal bij de garage stond hij vol trots vooraan de rij. Zoals gewend vol trots, zonder enige angst en opgeheven koplampen rolde hij naar de brug voor zijn laatste, in ieder geval bij mij, APK beurt. Behalve dat hij een nieuwe hendeltje kreeg van de richtingaanwijzer achter het stuur (25 euro bij de sloop) en nieuwe voorbanden (90 euro nieuw en na 2jaar) was die er weer zo doorheen.

Ik had mijn koffie in de hand en keek op afstand naar mijn beestje en dacht:'zo veel verschillende auto's gehad met verschillende prijsklassen, maar het plezier dat deze auto ons gaf..'.

Wat hebben wij toch genoten van dit beestje!

En toen dacht ik;'NOU EN! hij krijgt gewoon een beurt (eindelijk een keer na 2 jaar) en zelfs een GROTE! Hij BLIJFT potverdorie!

Als of het beestje het aanvoelde! Met dat ik dat dacht zag ik zijn uitlaattje kwispelen! Hij was blij!

Voor 600 euro een grote beurt gegeven! Filters, bougies, riemen, pompen, vloeistof noem maar op! Het beestje een dikke oppepper gegeven zodat hij weer jaren vooruit kon!

Ik dacht;'Wat kan mij dat schelen! hij kost me maar 300 euro per jaar aan vaste lasten'. Dat kost mij minder dan een hond man!'En zo trouw als deze hond heb ik nog niet gezien!'

Hoe ik het mijn vrouw ga uitleggen?;'Dat komt later wel!' Hij blijft! Hoe dan ook!

De dag erna smstje mijn broertje, die al maanden bezig is om een auto te vinden, mij dat hij toch op zoek zal gaan naar een Twingo ipv een peugeot 206. Toen dacht ik;'yes!!!' Daar is die nieuwe eigenaar!'

Beestje is 'verkocht', maar bleef toch warm binnen ons gezinnetje. Warm in zijn mandje. En als ik hem zo gretig en vol trots zie wegrijden. Dan moet ik zeggen dat ik wel af en toe een traantje wegpink...
Bedankt Twingo. Trouwe vriend...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.