Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012) #4

autoreview

Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)
Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

Signalement

UitvoeringTwingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf130.000 km
KM-stand laatst183.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een Twingo diesel

  • 131.000 km

Ergens halverwege 2018 wordt mijn Clio 2 Ph2 1.5dci wat minder. Mag ook wel na 450000 km. Ja echt. En nog steeds elk jaar een beurtje zonder extra kosten en zonder moeite door de keuring.
Er moet nu ongeveer een liter olie elke 1000km beter bij. Dat is niet goed.
De dealer waar ik de auto "inruilde" -ging direct op export- was verbaasd hoe goed de auto nog reed met 450dkm. Hoor je wel eens anders als men over Renault praat.

Na wat zoeken op internet kwam ik deze Twingo 2 Ph2 1.5dci Dynamic bij de Renault dealer in Hoogeveen tegen. Alles wat er op kon zit er op. Elect. verw. spiegels, climate, cruise, bluetooth. Best oke voor een A segmenter uit 2012.
Na een proefrit valt mij direct op dat deze Twingo best van zijn plek komt. Opzich logisch aangezien de auto rond de 1000 kilo weegt en een 1.5 turbo diesel motor heeft.
Het onderstel komt direct van de Clio welke ik eerder reed. Wel een enorm verschil van wegligging en ook comfort.
De Twingo is echt veel harder geveerd dan de Clio. Bijna oncomfortabel als je over een klinkerweg rijdt. Grappig dat dit zoveel verschilt.
In de bochten glijd de auto wel snel over zijn voorwielen heen. Komt denk ik mede door het gewicht van de diesel motor. Deze is er ook echt in gelepeld. Er is 0,0 ruimte onder de motorkap. Je kan nog net een lampje vervangen aan de rechterkant. Linker kant is onmogelijk.

Ik heb opnieuw een kleine diesel gekozen omdat ik op dit moment nog zeker 3000 kilometer per maand rijdt. Dat kan voor mij goed uit. Vanwege de gewichtsklasse is de wegenbelasting niet echt een issue. En opnieuw de motor maakt dit een vlotte auto. ongeveer 10 tellen naar de 100. Na 120 is de pit er wel uit hoor. Maar ondanks dat ik wel aardig doorrijdt toch nog een nette 1 op 22.

Tot nu toe erg blij met mijn "nieuwe" auto.
Houdt jullie op de hoogte van deze Twingo ervaring.

Ongelukje

  • 135.000 km

Helaas als snel na de aanschaf een ongelukje.
Het is zomer en erg warm. Daardoor een binnenweg waar ik vaak langs moet in erg slechte staat. Erg veel scheuren en stukken aan de zijkant afgebroken.

Hoe weet ik nog steeds niet, maar helaas raak ik met het voorwiel een stuk wat afgebroken is en kom ik in de berm.
Resultaat: velg beschadigd, band helemaal gescheurd, bumper beschadigd. Gelukkig verzekeringswerk maar niet fijn.

De sleeper gaf een tijdelijke Clio V Estate mee. Leuke auto. Wat luxer dan de Twingo. Wel een raar motortje. Een 0.9TCE. Eerst niks, en dan knalt de turbo er in.
Bij de schadehersteller een Polo meegekregen. Wat een hondenbak, Ik snap niet dat mensen hier in willen rijden. Doe mij mijn Twingo maar weer snel terug.

Misschien wanneer deze ecocontact bandjes minder worden maar eens wat anders. Niet echt kwaliteit (Continental EcoContact 5). Veel lawaai en glibberen ook behoorlijk in de regen. Nu ook net naast de weg en de wang helemaal aan flarden. Tevens gaan we de winter te gemoed. Misschien ook maar winterbanden overwegen.

Beurtje, banden, remmen en APK

  • 155.000 km

Bij de Renault dealer in Heerenveen een A+B beurt laten uitvoeren.
Ben toch wat minder KM's aan het rijden. Iets minder voor de diesel motor maar het kan nog wel uit.
4 nieuwe Michelin CrossClimate+ banden er onder. Geen gedoe met wisselen meer en jeetje wat een verschil met geluid. Echt onvoorstelbaar. Tevens veel betere grip. Erg fijn!
Verder zijn de remschijven en blokjes voor vervangen door Bosch spullen.
APK zonder gedoe. Wel fijn. De beurt, banden en remmerij waren al weer duur genoeg.

We gaan deze zomervakantie in de Twingo met zijn tweeën naar Noorwegen. Ja echt! Ik zal jullie updaten over deze "roadtrip".
Maar de auto is er klaar voor.

Vakantie naar Noorwegen

  • 161.000 km

Voor de conclusie even helemaal naar beneden scrollen.

DAG 1
==========
Zaterdag rond 8.30uur vertrokken van uit onze nieuwe woonplaats.
Een mooie trip van ongeveer 700km staan voor de boeg. De eerste stop is vlak bij Bremen op een rustplaats. Even de benen strekken na 2,5 uur rijden.
Bij Hamburg ligt de hele ring overhoop. Behoorlijk file rijden en ook een mooi stukje door het centrum.
Opnieuw even de wagen uit ter hoogte van Kiel. En nu in een ruk door naar onze overnachting in Denemarken. Harresø Kro. Echt een leuk plekje en zeker een aanrader. Er zijn losse hutjes waar we in overnachten.

In totaal hebben we er 9 uur overgedaan. De Twingo heeft geen centje pijn. Ook niet met dit ongebruikelijk warme weer. Het was de warmste dag van 2019 in Nederland maar ook onderweg en Denemarken was het af en toe bakken. Gelukkig hebben we climate control aan boord. Lekker fris!
Wij hebben wel iets meer pijntjes. De stoelen van de Twingo zijn gemaakt voor max 3 uurtjes zitten denk ik. Want na 9 uur zijn wij er wel klaar mee.

DAG 2
==========
Na echt het beste ontbijt ooit vertrekken we naar Hirtshals haven om op vannacht de overtocht naar Noorwegen te maken. Daar komen we midden in de nacht aan en overnachten we in Larvik.

In vergelijking met dag 1 is dit een klein stukje van ongeveer 300km. We pakken wat toeristische routes en komen veelte vroeg aan. Maar lekker ontspannen dat rijden in Denemarken.
We hebben tot nu toe prachtig weer gehad. Maar net als we een terrasje voor het avond eten betreden barst de hemel open in Denemarken. Gelukkig van korte duur en daarna is het weer prachtig weer.
De overtocht met de ferry is super. Overal onweer om ons heen in het donker midden op zee tussen Denemarken en Noorwegen. Wel zijn we gesloopt nadat we om 3 uur 's nachts inchecken bij ons hotel in Larvik Noorwegen. Douchen en plat.

DAG 3
==========
Dit wordt de op een na langste rit tot nu toe. En bijna allemaal 90km wegen. Een lange tocht dus van ongeveer 800km. We gaan naar Steinkjer een stadje boven Trondheim aan het Beitstadfjord welke uitmond in het enorme Trondheimfjord.

We zijn in totaal 3 keer gestopt voordat we aankomen bij kennissen in Steinkjer. Hier verblijven we een aantal dagen.

Na een kort nachtje (we zaten om 9.00uur weer in de auto) zijn we na deze rit totaal gesloopt. Toch hebben we nog een geweldige avond en slapen we pas laat.

DAG 4,5,6,7
==========
Steinkjer is een industrie stadje. Niet veel te beleven. Wel een super mooie omgeving.
Dag 7 pakken we onze koffers en gaan we naar de volgende plaats. Mijn vriend kent een aantal mensen in Noorwegen vanwege haar stages daar.

DAG 8
=========
We bezoeken nog een nationaal park (Blåfjella-Skjækerfjella) waar je zo ongeveer als berggeit geboren moet zijn om te kunnen lopen. Gelukkig hebben Nooren hier geen moeite mee. Wij wel.

DAG 9
==========
We beginnen aan onze terug reis. We gaan van Steinkjer naar Hamar rijden. Ongeveer 550km.
De eerste stop is bij een wegrestaurant in Berkåk. Hierna rijden we door naar ons hotel in Hamar. Bekend plekje van de Winter Olympics. De schaatshal welke op zijn kop ligt als Vikingskipet (vikingschip).

DAG 10
==========
We hebben vandaag weer een klein stukje te doen naar Larvik haven voor de ferry overtocht naar Denemarken. Dit keer in de middag.
Het is ongeveer 350 km rijden. Vrij relaxed allemaal. Alleen wanneer we van de boot komen in Denemarken moeten we nog aardig doorrijden om optijd bij ons huisje in Tylstrup te komen. 22.00uur gaat de receptie dicht en 21.58uur komen wij aan. Het regent dat het giet. Niet echt geweldig op pik donkere wegen in onbekend Denemarken.

DAG 11
==========
Het laatste "stukje" naar huis van ongeveer 850km.
We rijden in een ruk naar de grens met Duitsland. Even een bakkie en door naar vlak onder Bremen. Even de benen strekken.
Het laatste stuk naar huis gaat vrij vlot. We komen om ongeveer 20.00 weer thuis aan.
Ondanks dat Noorwegen en ook Denemarken geweldig waren is het gevoel van thuis komen onbeschrijfelijk.
Wij zijn wel even klaar met rijden.

Conclusie
+++++++++
De reis was geweldig! Ook de auto deed dit op zijn slofjes. Wat mij opviel is hoe zuinig de auto was in het toch wel heuvel achtige landschap van Noorwegen. We hebben een keer 1100km op een tank gedaan! Ongelooflijk.
Tevens heb ik de achter stoeltjes er weer uitgehaald. Dit geeft echt zoveel ruimte. 12v koelboxje en 2 grote koffers mee. En een zee van ruimte over. De stoeltjes hadden dus kunnen blijven zitten.
De stoelen waar wij in mochten doorbrengen zijn zeker niet gemaakt voor ritten die langer zijn dan 4 uur. Ze zijn gewoon te zacht en je voelt zeker je onderrug.
Verder alleen maar complimenten voor de Twingo. Op een gegeven moment stonden we in de blakende zon in de file vlak bij Hamburg. Climat stond lekker te blazen maar de Twingo gaf geen kik.

Dit was de eerste grote reis en voorlopig ook de laatste misschien volgend jaar weer. Maar sinds we zijn verhuist zal de Twingo behoorlijk minder KM's gaan maken.

Een sterretje

  • 165.000 km

Helaas door het winterweer een steentje op het raam gekregen.
Eerst een sterretje maar helaas nu een dikke barst geworden.
Via de verzekering naar Carglass. Was redelijk snel klaar. Zetje nieuwe ruitenwissers. En dat was dat... dacht ik.

Ik kan je niet aanraden om naar dat bedrijf te gaan. Raam zit er echt in geknutseld. Raam en rubber van echt Action kwaliteit. Rubber is nu al aan het vergaan. Helemaal grijs en aan het krimpen en uitdrogen. Best wel veel lijmsporen op de A stijl. En in de parafaan een stukje rooster terug geplaatst zonder dat die juist vast zat. Dus die ging met 100 over de snelweg foetsie.
Kom je terug om een oplossing te zoeken. Krijg je een verhaal met... tsja kun u bewijzen dat die wel vast zat?
Wat een zaak joh.

Maar goed alles is nu weer in orde.

Corona update

  • 181.000 km

Toch nog iets gereden afgelopen jaar. Maar echt behoorlijk minder dan afgelopen jaren.
Deels doordat ik nu 15km van mijn werk woon en natuurlijk de wereldwijde situatie. We zijn dan ook niet op vakantie geweest in 2020.

Er is al ter sprake gekomen om de Twingo maar in te ruilen voor een wat nieuwere Clio benzine van ongeveer 2016/2017. Maar dan moet er op dit moment echt behoorlijk wat bij. Dus besloten om toch nog maar even door te rijden.

Wij zijn ook maar met zijn tweeën. Dus ruimte genoeg. De Twingo voldoet ons tot nu toe nog zeer goed. Alleen zoals in de eerste review gemeld is het veercomfort behoorlijk stug.

Qua onderhoudt valt het mij alles mee. In 2019 een grote beurt bij de Renault dealer gedaan, 4 nieuwe all-season banden en remmen en schijven voor. Dat was de enige en grootste uitgave tot nu toe.
Mogelijk aankomende APK even navraag doen over de motorsteunen en ophanging (rubers) mogelijk ook de koppeling. Dat wordt misschien iets duurder.

De Michelin CrossClimate banden slijten wel iets sneller dan normale banden. Heb ze nog niet gemeten maar bij installatie vertelde de monteur mij dat Michelin banden met 6mm geleverd worden ipv. de standaard 8mm. Waarom? Tsja... wat zullen we daar op antwoorden.

Wat ik mis of anders zou willen.
Ik mis eigenlijk niets. Wat ik nog zou willen is ipv. cruise control, adaptieve cruise. Maar bestaat dat zonder automaat?
Ook zou ik voor deze Twingo nog getinte achterraampjes willen. Dit was een fabrieksoptie maar zit er niet op.
Apple carplay scherm oid. Was ook leuk geweest maar dat wordt lastig in deze Twingo. Ook DAB aftermarket radio wordt 'm niet.
Dit doordat de fabrieksradio een specifieke vorm heeft. Tevens werkt de besturing aan het stuur dan niet meer.
Een setje achterdeuren zou ook niet misstaan. Helaas was dit model altijd een 3 deurs.
En tenslotte en trekhaak. Mag onder de Twingo maar max 500Kg. Dat schiet niet echt op.

Het doek is gevallen

  • 183.000 km

We gaan de Twingo inruilen. De afgelopen weken een aantal auto proefgereden. Dan blijkt toch dat de Twingo behoorlijk volwassen rijdt. Er kan echt bijna niks in het A segment tippen aan deze auto uit 2012. Zelfs de nieuwe auto's doen echt zwaar onder m.b.t. de rijervaring.

We zijn gevallen voor een Opel Karl. Deze komt goed in de buurt van de Twingo. De elektrische stuurbekrachtiging is van deze Opel nog even wennen.

De Twingo gaat erg gemist worden. Voor zo'n "goedkope" auto was dit zeker geen vervelende auto om in te mogen rijden.
En alles wat ik miste op de Twingo wordt door de Karl nu aangevuld.

Tot zover het Twingo avontuur. Ik zal van de Karl ook weer een review schrijven.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.