Renault Talisman TCe 200 Intens (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Talisman TCe 200 Intens |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 10.000 km |
Aankoop en eerste ervaringen
- 2.150 km
Op 18.03 werd onze nieuwe wagen afgeleverd, een Nerts-bruine Talisman TCE200 Intens, inclusief 4-control.
De auto is in de stand comfortabel, meer dan comfortabel genoeg, niet zo soepel als een Citroen C5, maar vind hem persoonlijk zeker zo comfortabel. Wil je sportief rijden, even de multi-sense hierop instellen en je bent vertrokken. Maar vooral de 4-Control maakt een wereld van verschil, het maakt de wagen zo wendbaar dat je het gevoel hebt met een kleinere auto onderweg te zijn.
Het multi-media scherm is vrij uitgebreid, maar de meeste instellingen doe je toch maar 1x, daarna kies je uit de presets, de radio bedien je voornamelijk via het stuur, de klimatisatie is mbv een simpele swipe beschikbaar maar staat meestal toch op automatisch.
De eerste puntjes van kritiek zijn er uiteraard ook :
- Een kleine brandstoftank, en met 4-control nog eens 5L minder : 47L, maar geweten bij aankoop
- De knop voor cruise control/begrenzer zit op een onhandige plaats
- Er is een automatisch systeem op het GROOT LICHT maar dit werkt mijn inziens enkel in zeer landelijke gebieden, want zo gauw de auto ook maar ergens een lichtje detecteert gaan ze al uit, nu ’t moet gezegd met de LED verlichting heb je al niet snel nood aan GROOT LICHT.
Voor de rest een zeer comfortabele auto, we willen niet terug naar de C5 en dàt wil al heel wat zeggen !!
Later meer ervaringen over onze auto.......
Eerste ervaringen deel II
- 4.100 km
Tijd voor een 2de verslagje na een 3-tal maanden gebruik.
De auto blijft heerlijk om mee te rijden, de autol blijft je verbazen door het gebruiksgemak dankzij de 4-control, dit is echt een aanrader ….
Om antwoord te geven op enkele gestelde vragen :
- wij hebben 18" velgen, heb ook met 17 en 19" gereden, maar kan me geen noemenswaardig verschil herinneren, al zou het logischerwijze wat soepeler (17") en stijver (19") moeten zijn.
- hulpsystemen : parkeersensoren voor en achter, camera, dode-hoek, lane-assist, naar mijn mening is de dode-hoek en lane assist overbodig, maar het kwam nu eenmaal in 1 pakket.
- de koffer is groot, maar beperkte toegang, zoals elke sedan, maar voor ons niet zo van belang, koffers moeten er toch nooit in.
- voor de vergelijking met een hydra-active, dan raad ik toch zeker een uitgebreide testrit aan, heb zelf nooit een hydra-active gereden, maar wel 2x een Xantia, met het standaard systeem, en dit komt volgens mij niet in de buurt.
- wat de knop van de CC betreft, dit blijven we toch een min-puntje vinden, wij wisselen nogal eens tussen CC en Limiter, en dan is het toch telkens zoeken, in de C5 kon je gewoon wisselen op het stuur, en dat vonden wij makkelijker, maar uiteraard weet je dit bij aankoop en is dit ook geen groot issue, wou het gewoon even meegeven.
Volgend verslag is voor na de zomervakantie, na een ritje naar zuid-frankrijk …..
Goede reisauto
- 10.000 km
De Talisman heeft nu op zo'n 6 maanden een 10000km onder de wielen, waaronder dus ook een vakantierit naar Zuid-Frankrijk.
Als reisauto, is ie zeer comfortabel, de zetels zitten heerlijk, de auto zelf is zeer stil, de ophanging is voldoende comfortabel, zeker in comfort-stand, we rijden echter meestal in neutrale stand. De EDC-bak doet onmerkbaar zijn werk, indien gewenst kan je eventueel even genieten van een massage, ben er zelf echter niet zo'n fan van. Ook de opgroeiende kids achterin hebben we niet gehoord, ruimte en comfort zat dus.
In de bergen, ook met sleurhut erachter, steeds genoeg vermogen ter beschikking, de 4-wielsturing heeft als leuke bijkomstigheid, dat de caravan de bocht veel minder afsnijdt.
Wat wel een flink nadeel is, de kleine brandstoftank, voor ons normale dagdagelijks gebruik is dit geen enkel probleem, maar bergritten met de caravan erachter, is iets helemaal anders. De Talisman heeft dan om de 350km grote dorst !!! Eenmaal was dit zo erg dat we van de route hebben moeten afwijken om tijdig aan een tankstation te geraken, en dit terwijl ik tijdig uitkijk naar een volgend tankstation.
Volgend jaar zal er voor alle zekerheid alvast een kleine jerry-kan meegaan.
Nog één bijkomstigheid, afremmen op de motor doen de nieuwste auto's blijkbaar niet zo graag -lees dit alleszins bij meerdere reviews/merken- en da's wel wennen. Dat we in de bergen handmatig moeten terugschakelen bij een afdaling is geweten, maar als je op vlakke weg geen gas meer geeft is echt wel gewoon eindeloos uitrollen, is even wennen, maar na gewenning kan je er ook je voordeel mee doen en zuiniger rijden.....
Storingen tot nu toe : eigenlijk hebben we maar 1 kleine storing gehad, de dode-hoek waarschuwing links, ging aan zonder dat er een auto in de buurt was. Na controle door de dealer bleek dat de sensor niet correct gemonteerd was, en dat ie eigenlijk de hele tijd zijn eigen bumper detecteerde.....
Onze conclusie tot nu toe : fantastische auto met slechts enkele kleine min-punten ......
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.