Renault Talisman dCi 130 Intens (2016)

autoreview

Renault Talisman dCi 130 Intens (2016)

Signalement

UitvoeringTalisman dCi 130 Intens
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst3.100 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuzetraject, aflevering en eerste ervaringen

  • 370 km

Hallo,

Vorige week dinsdag (14-6) mijn Renault Talisman op mogen halen. Binnenkort volgen een aantal lange(re) ritten, maar wilde toch al graag een review starten.

Laat ik beginnen met het keuzetraject:
Waarom een Talisman? Ik wilde iets anders dan de 'geijkte' opties in dit segment.
- Passat: prima auto, maar voor mij 0 emotie en saai - voel ik me te jong voor met mijn 33 jaar.
- Mondeo: ook prima wagen, echter interieur vond ik niet zo mooi en model is stiekem al 4 jaar oud.
- Volvo V60: te klein voor ons gezin
- Alfa Giulia: was er nog niet
- BMW 3: prijzig(er) en proefrit viel eigenlijk gewoon tegen (vond 'm nerveus)
- Plugins wil ik (nog) niet aan. Bijtellingsvoordeel viel per 1-1-2016 grotendeels weg en nadelen wegen voor mij nog op tegen de voordelen.
- Vind de Talisman erg mooi - goed gedaan Laurens! Het oog wil ook wat.
- Goede ervaringen met de Mégane.
- Goede service bij de Renault-dealer in de buurt.
- Het is iets nieuws/anders. Kans is klein dat 'iedereen' hierin gaat rijden.
- Ons gezin past er prima in (binnenruimte fantastisch, kofferbak ruim zat - al is, toegegeven, de toegang krapper dan de Mégane Estate)
- Rappere diesel dan ik nu heb.
- Prijs/kwaliteit - met name de optieprijzen zijn m.i. schappelijk.

Wat heb ik dan precies besteld en waarom:
Renault Talisman 130 dCi Intens (met 4Control dus) - wilde meer power dan eerst, zeker in een grotere wagen.
Kleur: Noir Étoile (zwart metallic) - puur smaakkwestie, ik vind het geweldig.
Velgen: 19" Alizarine - zelfde reden als de kleur. Alhoewel de 18" die standaard op de Intens zitten ook erg mooi zijn.
Opties/Packs:
- Pack Cruising
• Adaptieve Cruisecontrol - gokje - tot nu toe geen spijt van.
• Head Up Display - goede ervaringen mee met 3008 van vader.
- Pack Rundleder ‘Riviera Noir ‘ (alleen i.c.m. Pack Winter Intens):
• Lederen bekleding - ziet er gaaf uit en makkelijk schoon te houden met kinderen
• 6-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugen en massagefunctie - mijn vrouw en ik verschillen nogal qua fysiek en voorkeur zitpositie.
• Easy Access voor bestuurdersstoel - zit in pakket, maar staat vooralsnog uit.
- Pack Easy Park Assist:
• Easy Park Assist (automatisch inparkeersysteem) - in pakket, niet voornaamste reden om dit te kiezen. Werkt wel goed.
• Elektrisch bedienbare achterklep - niet meer dan een gimmick - je moet heel precies 'schoppen'
• Blind Spot Warning - erg fijn en veiligheidsverhogend - bewust gekozen voor dit pakket door deze optie
• Parkeersensoren vóór - gewoon noodzaak (voor mij) op deze lengte/omvang auto
• Achteruitrijcamera - geen must voor mij - wel erg handig gebleken
Pack Winter Intens: Pack Winter ‘Intens’
• Stuurwielverwarming - ik heb het altijd warm ;-) - voor mijn vrouw echter een 'must'
• Koplampsproeiers verwarmd
• Stoelverwarming voorstoelen - ik heb het altijd warm ;-) - voor mijn vrouw echter een 'must'
Bose Surround:
• Renault R-Link 2 Multimedia- en navigatiesysteem met 8,7” touchscreen en kaart Europa
inclusief R-Plug & Radio+ BOSE SURROUND® premium audio systeem met
Centerpoint 2®-technologie met 4 speakers, 4 tweeters, 2 surroundspeakers en 2 woofers - een hele mond vol. Goede ervaringen met bose-systeem en het grotere scherm zijn redenen om dit aan te vinken.
- Ruimtebesparend reservewiel (in goed Nederlands: thuiskomertje ;-)) - ik wil niet lopen klooien met veredelde pur/compressor etc.

Ik ben zorgvuldig geweest met het samenstellen en ik denk/hoop hiermee voor mij de ideale configuratie gevonden te hebben met een juiste mix van zakelijk, sportief, comfortabel en luxe. Qua prijs schuurt het al dicht tegen een Initiale Paris aan, maar dan zou ik naar 25% bijtelling gaan. Mijn bestelde Talisman heeft 21% en dat scheelt aanzienlijk.

Ik ben meerdere malen gaan proefzitten bij verschillende dealers. En heb de auto uitvoerig bekeken. Heb ik er al in gereden voor ik bestelde? Dat niet. Kon simpelweg nog niet ten tijde van de bestelling. 'Blind' bestellen van een auto is dus een risico, maar dat nam ik (op basis van eerdere ervaringen en gelezen testverslagen) graag. Wel heb ik na bestelling kunnen rijden via een on-demand proefrit van Renault. Dit was in de 110pk-diesel en aangezien dit goed beviel werd ik, gelukkig, bevestigd in mijn keuze.

Tot nu toe heb ik 370 kilometer met de auto gereden. Nog niet heel veel, maar genoeg om een eerste indruk van de wagen te hebben. Tot nu toe lauter positief. Met name de motor (erg soepel en niet traag) en de rust/luxe aan boord vallen op. Ook zie ik veel mensen kijken en goedkeurend knikken in het verkeer. Zal deels de nieuwigheid van het model zijn, maar ook meteen een teken dat de auto wel opvalt. Over een paar weekjes heb ik er wat 1000+ ritten opzitten en zal ik de review aanvullen.

Bedankt voor het lezen en jullie reacties. Stel ook gerust vragen. Ik lees hier regelmatig. Mooiere foto's volgen nog.

Eerste lange trip erop zitten - verdere ervaringen

  • 3.100 km

Inmiddels alweer meer dan 3000 kilometer op de klok. Een weekendje Oostenrijk was hier mede debet aan. Gedurende dit soort lange(re) ritten leer je een auto doorgaans beter en op een andere manier kennen dan de wat kortere ritjes die je doorgaans maakt.

Wat is mij opgevallen:
+ De rust aan boord
+ De stoelen
+ De kracht/elasticiteit van de motor
+ Het gedrag op kruissnelheden tussen 150-170
+ De bundel licht die van de ledlampen afkomt
- Grootlichtassistent op de snelweg --> grote verkeersborden werken als een spiegel en dus ben je beter af met je eigen beoordelingsvermogen als het op het aan- of uitzetten van grootlicht aankomt.
- De hoeveelheid insecten die je van de auto moet 'pulken' na lange snelwegritten op hogere snelheid :-)

Overigens kreeg de auto veel aandacht onderweg en op onze bestemming. Bij een wegrestaurant stonden er op een gegeven moment zelfs een paar mensen bij/om de auto te kijken en foto's te maken. Denk dat dit met name komt omdat het model nog vrij nieuw is en nog niet veel op de weg is. Ik heb gedurende de hele reis maar 1 andere Talisman gezien en die stond bij een Renault-dealer.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.