Renault Talisman dCi 110 Intens (2018)

autoreview

Renault Talisman dCi 110 Intens (2018)
Renault Talisman dCi 110 Intens (2018)Renault Talisman dCi 110 Intens (2018)Renault Talisman dCi 110 Intens (2018)Renault Talisman dCi 110 Intens (2018)Renault Talisman dCi 110 Intens (2018)Renault Talisman dCi 110 Intens (2018)Renault Talisman dCi 110 Intens (2018)Renault Talisman dCi 110 Intens (2018)

Signalement

UitvoeringTalisman dCi 110 Intens
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst96.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe leaseauto

Op 31 augustus mijn nieuwe leaseauto opgehaald. Een Renault Talisman 110 dCi sedan handgeschakeld Intens uitvoering. Kleur zwart (Noir Étoilé).
Opties: Pack Winter Intens: Stoelverwarming voor, stuurverwarming en koplampsproeiers. Easy Life Pack: Easy Park Assist, Blind Spot Warning, Parkeersensoren voor, achteruitrijcamera. De handsfree achterklep werkt schijnbaar niet meer bij de later afgeleverde modellen ivm beroerde werking, met name bij een gemonteerde trekhaak. (Kunt m wel openen met een klein knopje onder het Renault embleem (lastig in het donker) en met de kaart. Wel handmatig sluiten)

Historie leaseauto's vanaf 2011 (zie ook mijn vorige revieuws): Mazda 6 H6 diesel, VW Golf 1.4 DSG, 2 x Megane station dci 110, Opel Astra 1.4 ecotec, Toyota Aurus hybrid, Peugeot 308 SW 120 pk diesel.

Met de laatste auto probleemloos 171.000 km gereden.
Kon nu net voor de nieuwe WLTP regels en BPM onzekerheid een nieuwe voorraad auto bestellen. Mede door 2 snel groot wordende kinderen van bijna 15 nu gekeken naar de mogelijkheden van een d-segment auto.

En daar kwam de Talisman sedan voor mij het gunstigst uit de bus. Door de kleine dieselmotor en de gunstige uitstoot ligt deze auto zeer goed in de lease.
En direct al in de zeer rijk uitgeruste Intens uitvoering inclusief 18" velgen. En juist die velgen geven bij de auto's waarmee ik vergelijk naast de hogere cataloguswaarde een extra "boete" op het BPM bedrag door de hogere CO2 uitstoot. En dan praat je zo over 1500,- om bv de Superb van 16 inch (lijkt echt nergens op) naar 18 inch te krijgen.

Alternatieven voor mij die allemaal buiten leasebudget gingen vallen waren: Opel Insignia, Peugeot 508, Skoda Superb en Mercedes CLA SB.

Vooraf: Ik ben een rustige rijder die ca. 50.000 km per jaar rijdt en probeert op een nette manier met zn vervoermiddel om te gaan. Hobby: Motocross en enduro, daardoor redelijk gevoel voor techniek en rijbeleving.

1e beleving na 1750 km: Wow.
Wat een mooie verschijning en toch een comfortabele, luxe zakenauto die je niet veel ziet. Schitterende lijn en mooie chroomdetails en LED verlichting.

Opsomming plussen en minnen:
Plus:
Zeer krachtige remmen. Super aangrijpen en zeer goed controleerbaar.
Fijne stoelen (met geinige massagefunctie en verwarming) en mooie half lederen bekleding. Samen met mooie stiksels en afwerking van het dashboard. Dashboard lijkt wel heel donkerbruin met mooie donkere carbon streep erdoor. (Harde kunstof aan de zijkanten bij je onderbenen? Klopt, maar kijk maar eens bij de nieuwe T-Roc, zelfde laken een pak en daar is ook niks mis mee in mijn ogen)
Mooi dashboard en interieurverlichting. In vele kleuren en settings in te stellen naar eigen smaak. Ook de intensiteit of uitschakelen van interieurverlichting is mogelijk. Zelfs het volume van je richtingaanwijzer is in te stellen. Lachen toch.
Versnellingsbak: Redelijk lange slagen en vrij lange pook. Toch heerlijk soepel en goed gevoel. Totaal niet de hakerige bak die de autojournalist in de test aangeeft, integendeel! Wel is de pook wat rechts van het midden geplaatst zodat je bij 5 en 6 vrij veel naar rechts moet. Wen je echter zo aan.
1e versnelling lekker kort en mooi aansluiten op de 2. De 6 is minder lang dan de 308. Vergelijk 308 bij 130 2000 toeren, de Talisman bij ca 120 km/uur.
Koppeling: Top. Licht, maar niet tè, fijn aangrijpen en prima gevoel.
Bij het op laten komen loopt het toerental al automatisch een beetje op. Even aan wennen, maar wel handig.
Motor: Ik trek de motor bijna nooit door in toeren (en bij inrijden sowieso niet). Heeft géén zin en geeft onnodig lawaai en minder trekkracht. Tot 2500 toeren echt verbazingwekkend soepel en stil.
MultiSense 4 control: Apart dat je het rijden zo persoonlijk af kunt stellen. Sturen, motorvermogen, demping en interieurverlichting.
Sturen: Echt top: Lange doordraaiers op de snelweg lijken wel kinderspel. Stuur zelf: Materiaal minder fijn dan de 308 maar goed (en iets groter) formaat. De bocht om: Even wennen, maar gewoon echt fijn en je hebt niet in de gaten met zo'n grote auto onderweg te zijn. (8 cm langer dan een Passat variant, maar 1 cm korter dan de Superb sedan). Intensiteit 4 wiel besturing ook weer volledig naar wens in te stellen.
Vering: Voor mij absolute voorkeur voor de sportstand. Anders kan ie de vele drempels in ons dorp met name achter niet zo snel (uitgaand) verwerken. Daar was de 308 zeer goed (mits zonder kinderen op de achterbank!).
Géén gezwabber van vroeger, maar prima stabiel en een goed gevoel. Ook het stuiteren op klinkerwegen valt reuze mee. Ik kan me daar echt niet vinden in de mening van vele autojournalisten. Het doorgeven van de trilling zit m vaak in de stuggere banden door de 18"wielmaat. Zet maar eens 18"wielen onder een 308. Ken je 'm niet weer en ga je veercomfort inleveren. Maar dan wel als een kogel de hoek om (bij droog wegdek!)
Radio: Standaard voor mij prima. Volume had op zich nog wel harder gekund. Op max is geluid nog niet vervormd. DAB+ signaal valt vaak weg. Dan gewoon op FM. Wel vervelend dat handbediening van de audio aan de rechterkant zit. Wanneer je dus moet schakelen kan je de radio niet tegelijkertijd bedienen.
R-Link: Gaaf: Door koppelen telefoon navigeer je op google maps met perfecte (gesproken) alternatieven bij verkeersproblemen. Bellen, maar ook bv whatsapp berichten kun je dmv spraak om laten zetten naar tekst en versturen. Ook ontvangen apps kun je voor laten lezen. Ook kun je door ok google te zeggen bv vragen te navigeren naar een restaurant of hoeveel 940 gedeeld door 41 is. (je weet dan direct dat je je tweede lange rit al gemiddeld 1 op 23 hebt gereden). Waarschijnlijk nog legio mogelijkheden. Ik heb het kleine scherm maar doordoor een mooie extra rij knoppen waardoor ik de radio en airco simpel kan verzetten zonder meerdere menu's door te moeten. Scherm is mij groot genoeg en legio instelmogelijkheden/ formats. Wel ontbreekt de buitentemperatuur als je op google maps navigatie rijdt. Ook geeft de navigatie géén hoogte aan en geen noord/zuid richting. Bij deze vermeld. (wellicht nog wel ergens in te stellen). Gevonden: Wanneer je op het scherm tikt zie je de naald van de kompas in beeld. Temperatuur niet.
LED verlichting voor: Mega bak wit/ blauwig licht en mooi egaal. Wow. Grootlichtassist prima, maar wil ik vaak zelf gewoon regelen. Gewoon omdat het kan. Nadeel is dat je de hendel naar voor blijft staan en kun je er slechter bij wanneer je de hendel voor het knipperlicht gebruikt.
Dagrijverlichting voor vind ik persoonlijk niet zo mooi gevormd, maar ach daar zie ik zelf weinig van. Achter branden de LED lampen ook altijd.
Bluetooth/ telefoon: Perfect en géén ruis zoals bij de 308. Bij uitdrukken op scherm van telefoongesprek al 3x gehad dat de knop als het ware blijft hangen en dan direct daarna diegene belt die in het beeld staat.
Ook laadt de USB de telefoon goed op. (308 dus niet)
Elektrische ruiten voor: lekker snel.
Ruitwissers/ regensensor: Gevoeligheid goed instelbaar. Je hoeft de automatische stand niet elke keer te activeren na het stoppen. Gaat vanzelf. Wissers beslaan goed de berijderskant. De andere zijde kijkt volgens mij klein gedeelte tegen de ongewiste ruit.
Ruitensproeiers: Matige, vrij compacte straal. Bij langer intrekken hendel besproeit hij ook de koplampen. (En de hele motorkap onder het schuim.)
Motorkap: Opent mooi dmv gasveren.
Claxon: Mooi dubbeltonig. (is in de Megane schijnbaar niet zo)

Werd er op gewezen dat de spatschermen voor van kunstof zijn.
Inderdaad.

Min (gelukkig onnozele details maar toch):
Géén gekoeld dashboardvak en ook géén vak voor een fles tussen de pook en de armsteun. Schijnbaar alleen bij automaat is deze ruimte aanwezig. Fles kan voor je armsteun, maar bij een halve liter fles kan je dan al niet meer fatsoenlijk schakelen. En links in de deur vind ik ook armoe.
Keyless entry: werkt net iets te traag. Wanneer je direkt na benadering aan de klink trekt zit ie nog op slot en hoor je de deur ontgrendelen. Iets meer geduld dus. Klink aanraken, ontgrendelen en deur openen. En de huissleutels weer apart meenemen. Tis niet anders.
Knopje voor de stuurverwarming zit raar links bij je knie en kan je niet vinden anders dan links naar beneden langs je knie te kijken. Knopje voor cruisecontrole/regelaar vreemd vlak voor de armsteun. Bij openen/sluiten middenconsolevak raak je het schakelaartje vaak ongewild aan.
ESP en TC niet uit te schakelen en géén knopjes van aanwezig evenals de hoogteverstelling van de koplampen.
Voetruimte: Zitten 2 lampjes in het schuim zonder afdekglaasje die je voeten beschijnen. Had beter gekund. Bij langere voeten kom je ook snel tegen de afdekplaat onder de stuurkolom. En afdekkapje voor steker van uitleesunit heb ik ook al 3 keer weer aangedrukt.
Kofferbak: Door ontbreken reservewiel (wel electrisch 12 V pompje en reparatieset aanwezig) zit er een mega gat onder de kofferbakvloer. En deze afdekplaat is ook nog eens niet echt dik/ stevig. Mijne was al iets vervormd door het optillen. Schuift ook wat naar links en rechts en blijft niet echt op de plaats. Denk dat ik sowieso een reserwiel bestel.
Stoelen zijn alleen op de stoel neer te klappen en niet vanuit de kofferbak. Detail. Géén volledig vlakke laadvloer maar een rand bij de stoelen. Niet echt handig.
Geluidsboxen achter: Zitten bij deze uitvoering niet in de houders en kijk je zo open onderin het schuim. (als je met je hoofd in de kofferbak ruimte gaat. Niet echt storend maar wel slecht afgewerkt.)
Oliepeilstaaf: Wat een verschrikkelijk ielig ding, te veel ruimte en knikt dan ook direkt bij het terugduwen.

I.v.m. drukke periode bij dealer met veel afleveringen ervoor gekozen om binnenkort de (vaste) trekhaak te laten monteren.

Zal ervaringen en ontwikkelingen blijven updaten via deze review.

Detail

  • 2.300 km

Nee, géén storing of problemen.
Alleen een kleine aanvulling: In eerste instantie zag je bij de auto configurator van Renault bij de 110 dCi motor géén uitlaatsierstukken (trouwens fake) onder in de achterbumper. Blijkt te zijn aangepast. Alle modellen zijn voorzien van deze chromen details.

Trekhaak gemonteerd

  • 2.850 km

Trekhaak is vandaag gemonteerd incl. Jaeger steker: Auto was ook keurig even netjes gewassen door Autohaag Zeeuw Zoetermeer:
Hoogte kop trekhaak tot aan de grond: 42 cm (net als de Megane destijds).
Verwacht dat ie lang niet zover doorzakt (met een caravan erachter) ivm de stevige vering.
Steker ligt ook mooi redelijk hoog, die van de 308 ging nog wel eens over de grond. Incl verloopsteker steekt ie toch wel flink naar beneden. Montage trekhaak kost de garage ca. 5 uur werktijd.
Tevens nog een kleine storing verholpen. De verwarming/ koeling werkte prima, maar de temperatuur op het display ging niet mee. Werkt nu weer.
Verbruik na 3 tankbeurten bijna 1:23. Motor nauwelijks belast i.v.m. inrijden. Ga nu normaal rijden maar hoop gemiddelde toch op 1:21 te houden.
Heb ook enkele foto's toegevoegd.

Toch automatische kofferbak

  • 3.025 km

Even checken of de steker voor de aanhanger correct is en trek het afdekkapje open, gaat de kofferbak open! Hè??
Blijkt na enige gymnastiekoefeningen toch automatische kofferbakvergrendeling op te zitten d.m.v. een voetbeweging onder de achterbumper. Gaat echter heel moeizaam, terwijl bewegen met de hand nabij de steker van de trekhaak wel werkt.
Zal wel moeilijk blijven door trekhaak, maar blijven oefenen of gewoon met de kaart openen.

Nieuwe prijzen Blue DCI 120

  • 4.200 km

Zag de nieuwe prijzen van de nieuwe dieselmotoren o.a. de Blue DCI 120.
10 PK meer voor een meerprijs van maarliefst EUR 3500,-
Ben zeer tevreden met de huidige motorisering.

Bekabeling trekhaak vervangen

  • 5.000 km

Helaas totaal géén spanning (meer) op de Jaeger steker van de trekhaak.
Heeft even gewerkt incl. juiste werking mistlamp en radar achter uit bij aangehaakte aanhanger/ caravan.
Blijkt te zitten in de bekabeling van de trekhaak. Schijnt een compleet kastje bij te zitten die defect is.
Nieuwe afspraak gemaakt. Helaas moet complete bumper eraf en is dit vrij veel werk.

Rijden met dichte aanhanger

  • 7.300 km

Prima!
Auto is iets breder waardoor ik de lampjes onderaan de aanhanger niet meer zie.
Heel stabiel en auto pakt goed op en de versnellingen sluiten zeer goed aan. Bij 95 km/uur kan je heel goed overschakelen naar zes.
Ook heel stabiel in de stand met straffe demping.
Verbruik tussen de 1:9 en 1: 13
De auto was tussentijds nog één keer voor niet werkende aanhangerverlichting bij de garage geweest. Bleek dat het binnenwerk van de Jaeger steker compleet naar binnen werd gedrukt waardoor er géén (goed) contact werd gemaakt.

1e jaar, 50,000 km.

  • 50.000 km

De eerste 50.000 km zitten erop.

Overall: Prima tevreden met de Talisman!
Nog steeds een zeer comfortabele, luxe reisauto.
Vind de auto nog steeds een mooie verschijning en je ziet er niet veel van rijden. Beter dan die "grijze" invasie van electrische auto's.
Geen storingen gehad. Alleen was de sluiting van de achterdeur (op de wielkast) iets losgegaan waardoor de deur niet goed dicht sluiten. Twee torxbouten vastzetten, klaar.

De volgende keer kies ik wel weer een stationwagen. Wij vonden de sedan uitvoering van achter mooier en hij heeft voldoende bagageruimte. Maar deze is veel slechter toegankelijk. Grotere dozen kunnen er gewoon niet in door de vrij hoge rand.

Heb gemiddeld bijna 1:20 gereden. Hierbij vermeld dat ik regelmatig rijdt met een dichte aanhanger voor de motorsport. Gewoon netjes.

Minpunten:
* In de rijmodus met slapste vering is het echt gevaarlijk rijden. De auto is echt veel te slap en houdt geen contact met het asfalt. In eco is die parameter automatisch ingesteld waardoor die optie lastig wordt. Tevens kun je niet mee met het verkeer omdat ie gewoon geen trekkracht heeft.
* Bij het grote scherm op google maps zijn de buitentemparatuur en de ingestelde temparatuur niet meer in beeld. Wel op de halve modus.
* Stoelmassage met de knop aan de stoel op te starten op het scherm. Daarna moet je het verder op het scherm bedienen. Waarom?
* Dab valt vaak weg.
*Slappe plaat in de achterbak. Zat vanaf aflevering al een lichte knik in.
* Olie verbruik nihil. Door de gammele peilstok laat ik dit lekker door de garage peilen. (leaseauto!)
* In deze hete zomer miste ik het gekoelde dashboardkastje.
*Plek van de schakelaar voor de cruise control zit op een rare plek. Kan je snel aantikken waardoor je eea weer in moet schakelen.

Veelal kleine zaken. Overall prima tevreden met de auto.

2e jaar , 95000 km.

  • 96.000 km

Eerste storing. Helaas één cel van de accu kapot. Auto start niet meer na een autorit van 130 km. Verlichting ed werkt dan allemaal wel, maar niet genoeg power voor starten motor. Goed opgelost door lease en dezelfde dag onder garantie nieuwe accu laten monteren.
Verder eigenlijk probleemloos.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.