Renault Scénic 2.0 16V Expression Luxe (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Scénic 2.0 16V Expression Luxe |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 203.000 km |
KM-stand laatst | 236.300 km |
De aankoop en eerste rijervaringen
- 203.000 km
Beste Lezer,
Mijn naam is Bart, ben 23 jaar, en dit wordt na er veel gelezen te hebben mijn eerste review. Ik zal de review opdelen in keuze, zoektocht, aankoop en vervolgens de gebruikservaringen bijhouden.
Keuze:
Waarom koopt een jongen van 23 jaar nou een Renault Scenic?
De keuze is op het volgende gebaseerd: Aan mijn vorige auto (Alfa Romeo 147) zat teveel onderhoud aan te komen, en dus moest hij na 30k vrijwel probleemloze kilometers plaats maken voor iets anders. Dan komt de keus: kies ik weer en B segmenter, of ga ik gelijk voor iets groots? Aangezien mijn vriendin en ik over een jaar of 3 toch wel aan kinderen willen beginnen. Zoals jullie zien is mijn keuze op het laatste gevallen.
Zoektocht:
Het wordt dus een MPV, maar welk? Je zou marktplaats en autoscout24 afstruinen bijna wel een hobby van mij kunnen noemen, ik doe dit bijna dagelijks. Maar ik ben nog nooit opzoek geweest naar een MPV, nu dus wel.Ik had de volgende criteria: benzine, comfortabel, 6 versnellingen (handgeschakeld), goed onderhouden en als het een beetje kan, op zich wel zuinig. Kilometerstand is "just a number" en vind ik totaal niet relevant mits de auto goed onderhouden is. Na een kleine zoektocht en wat reviews van verschillende auto's te hebben gelezen hadden de volgende auto's mijn voorkeur: VW touran, Opel Zafira, Renault Scenic. Zoals jullie zien is het dus de Scenic geworden.
Aankoop:
We hadden een mooie Renault Scenic gevonden, 2.0 (135 PK), LPG, dealer onderhouden en van de 1e eigenaar. Deze was ingeruild bij de Renault dealer waar hij ook in 2006 nieuw was verkocht.
Na een korte proefrit en de auto/onderhoudshistorie goed te hebben bekeken de koop gesloten. De Scenic zag er werkelijk uit alsof hij misschien een kwart gelopen had dan wat de kilometerstand was. Het interieur was smetteloos net zoals het exterieur.
Ik heb de Scenic nu 2 weken en in deze weken zijn er 1000 probleemloze en heerlijk comfortabele kilometers bijgekomen. Tijd voor een review dus:
De Scenic is dus heel comfortabel, je zou bijna zeggen dat je zweeft over de weg. De motor hoor je heel zacht op de achtergrond werken. Als je 130 km per uur rijdt, draait de motor 3000 tpm, ook is de auto erg schakel lui te rijden. (80 in zijn 6 gaat prima) De afgelopen 1000km is een gemiddeld verbruik van 1 op 10 gemeten. Dit vind ik een net gemiddelde aangezien het om een auto van 1400KG en dit op LPG is. Hier zit van alles bij; woon/werk verkeer (20 Km per dag), rijden met een aanhanger en lange stukken snelweg. Qua ergonomie zit ik goed (1.85m) en in mijn geval is alles binnen handbereik. Voor mijn vriendin gaat het net, maar dat komt meer door haar lengte. (1.55m) Je leest van veel mensen dat een Scenic wat zweverig aanvoelt en dit klopt, maar dit went erg snel. Vanwege de hoge zit en de vele ramen is het zicht rondom erg goed. Tot dusver ben ik zeer tevreden met de Scenic. Aankomende maandag staat de APK op de planning, dan zal ik deze review ook weer updaten.
De Renault is de APK helaas niet fluitend doorgekomen. De vul slang naar de LPG tank lekte en dit is APK afkeur. Het slangetje kosten 40 piek, maar helaas zit deze op een moeilijk bereikbare plaats. Hierdoor uiteindelijk voor het vervangen van de vul slang en de APK keuring zelf 222 euro mogen aftikken. Verder was er nog 1 puntje van kritiek: beide achterbanden hebben nog maar 1.7mm profieldikte. Deze zouden dus met een paar maanden vervangen moeten worden. Voor nu gassen we weer lekker door.
Ervaringen tot nu toe
- 215.000 km
De Scenic heb ik nu een half jaar in bezit en we zijn nu ruim 10.000 km verder. Dit is allemaal probleemloos verlopen, echter beginnen de remmen wel wat te piepen. Ook zijn de achterbanden toch echt aan vervanging toe (regulier onderhoud dus). Daarnaast ben ik 1 keer langs een paaltje geschraapt aan de passagierskant (erg zonde). Ik wil hem binnenkort naar de Renault dealer brengen voor een zomer check en dan zien we wel verder.
Ook al heb ik niks te klagen, de Renault is hartstikke comfortabel, praktisch en mede door de LPG goedkoop te rijden, krijg ik totaal geen "band" met deze auto. Ik dacht dat dit geen probleem zou zijn en dat je met iedere auto wel een band zou krijgen naar mate je er langer in rijdt. Maar dit blijkt niet zo te zijn. Ikzelf denk dat dit komt doordat de auto misschien te comfortabel is, je voelt/merkt bijna niet dat je rijdt. Ik voel me bijna de passagier terwijl ikzelf achter het stuur zit. Dus zo nu en dan struin ik toch het internet af opzoek naar wat anders, maar twijfel erg. Voornamelijk doordat de auto flink in waarde is gedaald door de schade aan de passagierskant.
APK gehad
- 218.000 km
De Renault is voor een zomercheck naar de dealer gebracht. Voor 15 euro worden dan verschillende zaken gecontroleerd, zodat je zeker weet dat je veilig de zomer door kan. Uitkomst: kleine onderhoudsbeurt en 2 nieuwe achterbanden en de zomer moet geen probleem zijn.
Zo gezegd zo gedaan: 4 2e hands Michelin banden op de kop getikt (50 euro), nieuwe Bosch ruitenwissers voor gemonteerd (53 euro). Daarna naar de dorpsgarage gebracht voor een kleine onderhoudsbeurt plus APK. Het volgende is hierbij uitgevoerd: De remblokken voor waren vuil (zijn schoongemaakt) en achter waren op (zijn vervangen), daarnaast is de olie ververst en is gelijk de oliefilter vervangen. Voor de rest was er niks aan het handje. Kosten voor de APK + kleine onderhoudsbeurt; 123 euro.
De Scenic is nu ongeveer 1 jaar in mijn bezit en we hebben samen +/- 15.000 KM asfalt gezien. Dit is woon-werk verkeer, verschillende klusjes met de aanhanger en 2 verhuizingen, het is toch wel erg handig zo'n praktische auto.
De totale onderhoudskosten komen nu uit op 241 euro.
Als ik alles zo'n beetje bereken kom ik op ongeveer 0.186ct per km (afschrijving niet meegerekend).
Morgen gaan we een vriend naar Polen verhuizen en blijven we daar een lang weekend. Dus er staat weer een tocht van net geen 3000 km voor de deur. Laatst ook nog 2 grappige "gadgets" ontdekt; er zit voor de achteruitkijkspiegel nog een spiegeltje waarmee je de achterbank in de gaten kan houden. En de rugleuning is ook naar achter te verzetten, je kan dus half liggen.
We rijden weer lekker door.
Ritje Polen
- 222.000 km
Zo , de rit naar Polen zit er weer op, bijna 3000 km in 5 dagen. De Renault heeft zich hierbij prima gedragen. Vooral het veercomfort valt op bij de slechtere wegen. Op de E36 van Berlijn naar Wroclaw is een heel slecht wegdek van +/- 140 KM. Je hoort de banden dreunen over de richels maar ze voelen doe je niet. De auto deinst een beetje, meer niet. Waar de meeste auto's daar 70 kmpu overheen stuiteren (heb hier eerder in een 2014 Opel Corsa gereden) deinst de Renault er met 120 over. Zelfs na 13 uur rijden stap ik zonder klachten/pijn uit. Een keer sprong het motormanagement lampje aan: emissie systeem controleren, waarschijnlijk een vuile sensor in de uitlaat? Een paar uur later ging het lampje vanzelf weer uit.
Toch een puntje van kritiek: De zesde versnelling is wel heel kort, 140 kmpu rijdt je met bijna 3800 rpm. Als je harder wilt rijden gaat dit i.c.m. stemverheffing. Dit had in mijn ogen echt wel beter gekund, aangezien verschillende 5 bakken nog langer zijn.
30.000 km sinds aankoop
- 233.120 km
Op moment van schrijven ben ik op vakantie in Montenegro. De Renault heeft zich de heenreis goud uitgehouden. Berg op en af (10% steil), uren achter elkaar door heuvel achtig gebied op de snelweg is geen probleem. We hebben de hele reis op enkel LPG kunnen rijden. Enkel in Oostenrijk en Bosnië hebben we geen tankstation met werkende LPG tank kunnen vinden, maar gelukkig hadden we nog voldoende LPG.
Voordat we vertrokken zijn heeft de Renault wel aardig wat geld gekost aan onderhoud. We zijn van de simpele buurt garage naar Renault en Dacia specialist Kroonenburg overgestapt. Hier is een grote onderhoudsbeurt uitgevoerd, het volgende is gedaan/vervangen:
Alle vloeistoffen (olie, koelvloeistof, remvloeistof, ruitenwisser vloeistof)
Alle filters (brandstof filter, LPG filter, interieur filter, lucht filter, olie filter)
Ruitenwissers voor en achter
Airco check en 550 gram bijgevuld
Andere stootstrip RV
Gaatje in achterdemper is dicht geplakt.
Brandstof lekkage aan motorblok is verholpen.
Kentekenverlichting en 2 lampen bolletjes voor zijn vervangen.
Kosten plaatje; €898,98, aardig wat geld maar ik zie dit als gewoon onderhoud. Er is ook een ratel hoorbaar bij stationair/laag toerental, dit schijnt een versleten nokkenastandwiel te zijn. Ik twijfel wanneer ik dit zou laten vervangen aangezien de hele distributie los moet en het handig is om die gelijk mee te pakken. Het nadeel is dat de distributie riem/ span rollen en multi riem etc. 2 jaar geleden zijn vervangen. Als ik alles zou laten vervangen zou me dit tegen de 1000 euro gaan kosten. Dit stel ik nu nog even uit.
Hiernaast zijn er 4 nieuwe continentale ecocontact 5 banden onder gekomen, kosten €450. Deze banden bevallen tot dusver uitstekend! Ze zijn erg comfortabel en bieden veel grip, zelfs tijdens hevige regenval en door plassen van 15 cm diep.
Voor nu genieten wij van nog eve vanonze vakantie met ons trouwe metgezel.
Twijfel
- 235.400 km
Zo, alweer een week terug van vakantie. De Renault heeft zich echt voorbeeldig gedragen. Over hoge bergen en door diepe dalen, geen enkel probleem. Met 35 graden steile nauwe bergpaden op en kriskras over de slechte wegen naar beneden, hij heeft geen kraakje of piep gegeven. Iets anders heeft het wel begeven, namelijk de 2 gasveren voor de achterklep. Dan merk je pas hoe zwaar zo'n klep eigenlijk weegt, niet heel gek aangezien het enkel uit staal en glas bestaat. Maar wel wat minder als je nog op 3 verschillende locaties moet overnachten. Het gemiddelde gebruik over de hele vakantie (4889 km) is 9.2/100. Wat helemaal niet slecht is aangezien ik 0,0 op verbruik heb geled en het om een 1350kg wegende kolos gaat met een 2.0 16v. Gelukkig zijn zo goed als al deze kilometers gereden op gas, dus dat scheelt weer in de portemonnee.
Nu we weer zo thuis zitten begin ik toch te twijfelen of het verstandig is om misschien naar een vervanger op zoek te gaan. Hij doet alles wat ik wil, maar de kinderplannen zijn weer 5 jaar verder naar achter verschoven (Ja ik weet het, had ik nou maar niet op de voorhand zo'n gezinsauto gekocht). Dus de ruimte hebben we niet nodig en toch kost de auto elke maand ruim 90 piek aan MRB. En ook met de ratel die er volgens de garage in zit (die ik zelf overigens niet hoor) in het achterhoofd slaat de twijfel toch toe. Misschien een leuk klein licht scheur ijzertje? Of verzin ik nu redenen en is het meer emotioneel dan rationeel? Wat vinden jullie? Voor nu hobbelen we maar weer lekker door en blijf ik internet in de gaten houden. Tot de volgende update.
Verkocht!
- 236.300 km
Tegen het advies van iedereen in toch ervoor gekozen om de Renault te verkopen. We hebben er een Suzuki Alto uit 2010 voor terug gekocht en dat scheelt toch enorm in de maandelijkse lasten, al mis ik de Renault soms wel.
Over de Alto zal ik een review schrijven zodra we deze een jaar in bezit hebben.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.