Renault Scénic 1.9 dCi Privilège Luxe (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Scénic 1.9 dCi Privilège Luxe |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na een aantal jaren probleemloos Opel te hebben gereden, kon ik het financieel niet meer eens worden bij Opel. Vanwege zijn uiterlijk bij een Renault Mégane II terechtgekomen. De Renault dealer had 5.000 euro (!) meer inruil in gedachte.
De Megane als 1,9 Dci Privelege luxe 5 drs gekocht en veel plezier mee gehad. Geen echte problemen mee gehad en 80.000 km mee gereden. Vanwege zijn uiterlijk en ruimte nu een Scénic gekocht. Ook weer een 1,9 Dci Privelege luxe en inmiddels 17.000 km mee gereden.
Als opties heb ik:
17 inch velgen
Apart te openen achterruit
Navigatie systeem (Becker)
Stoelverwarming
Wat mij net als bij de Megane prima bevalt is de motor die nu 30 Nm meer heeft, maar de auto is ook 150 kilo zwaarder. In januari naar zuid Frankrijk geweest met 4 personen en bagage, behoorlijk hard gereden (12 uur, 1210 km) en 1:16 gereden. De motor geeft mij geen moment het gevoel moeite met de auto te hebben en doet stil zijn werk. Ook de luxe die in het dagelijks gebruik echt verwennerij is, kan ik enorm waarderen. De handsfree
sleutelkaart, automatische verlichting, follow me home verlichting, automatische ruitenwissers, automatische elec. handrem, automatisch dimmende binnenspiegel, ecc, veel verlichting in het interieur, opbergruimten met verlichting.
Eindelijk heb ik eens een auto, waar mensen achter mij kunnen zitten terwijl ik dat zelf ook nog kan (ben 2.03 meter). Door de middelste achterstoel te verwijderen, kunnen de buitenste twee stoelen naar binnen verplaatst worden en dan een heel eind verder naar achteren geschoven worden. Mijn drie broers (allen boven 1,95 meter) kunnen alleamaal zeer royaal zitten.
Minpuntjes van het ontwerp vind ik het display van de boordcomputer. vooral het gebruik van de cruise
control dringt zich enorm op in dit display. En ik vind het jammer van de stijlen in de voorste zijruiten. Ze geven extra geluid bij winderige dagen.
Update: Met het komen van de zon viel mij op dat de portieren een krakend geluid maken en het leek erop dat dit door de ramen werd veroorzaakt. Aan de buitenkant zit tussen de ramen (op de b stijl) een kunststof kap en bij toeval hoorde ik dat die kap een krakend geluid maakte. Kap eraf, randje tape erop en kraken van de kap en de portieren over. Verder nog geen noemenswaardige problemen.
Update 10 september:
Laatste maanden wegens omstandigheden niet veel met de Scenic gereden maar ben inmiddels op 40.000 km terecht gekomen en heb veel plezier van deze auto. De Conti banden (17’ PremiumContact) hebben het rondom gehad en dat valt mij tegen. Ik heb regelmatig 100Kkm met banden afgelegd (Michelin).
De veelzijdigheid van het interieur bevalt mij erg goed en het is comfortabel reizen in deze auto.
Update 28-12-2005
Inmiddels 115.000 km gereden naar volle tevredenheid. De dealer heeft op mijn verzoek de bovenste (hydraulische) motorsteun vervangen ivm resonanties in de auto bij 2000 rpm en de resonanties waren verdwenen. Inmiddels wordt dit de laatste week want ik heb hem ingeruild voor een Corlla Verso.
PROBLEMEN
Ik ben een kritische auto bezitter (ik moet er immers ook veel voor betalen), maar ik heb niet het minste of geringste probleem kunnen vinden.
Krakende portieren
Update 10 september: Handsfree functie van de centrale deur vergrendeling werkte niet meer. Er waren twee handgrepen defect en de dealer heeft ze alle vier vervangen en probleem is verdwenen.
28-12-2005: Eerder is de rgensensor vernieuwd omdat de ruitenwissers dan weer heel gevoelig reageerden en dan weer heel sloom. Ook nieuwe wissers ivm geluid op de voorruit. Geluid is enorm verminderd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.