Renault Scénic 1.6 16V Tech Road (2005)

autoreview

Renault Scénic
Renault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault Scénic - interieurRenault Scénic - interieurRenault Scénic - interieur

Signalement

UitvoeringScénic 1.6 16V Tech Road
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst151.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Met een niet al te hoge leasecategorie en een beperkte merkkeuze is de Scenic de keuze geworden. Ik heb nu in een ruime week 1800km gereden en de auto bevalt mij prima.
De auto is opvallend ruim van binnen terwijl de buitenkant niet log oogt. Voldoende bergruimte in tig laatjes en vakjes en de kofferbak is ruim voldoende voor een jong gezin. Een criteria voor mij was dat de (ongelofelijk grote) kinderwagen er in één keer in zou kunnen zonder je rug te breken.... daar voldoet kofferbak ruim aan. De versie TechRoad is een niet al te luxe versie maar is ruim voldoende en voorzien van de meest voorkomende technische snufjes zoals regen- en lichtsensor, cruisecontrol en automatische airco. Voor de luxe flair is de auto voorzien van een beige interieur, waarvan ik moet zeggen dat het een zeer comfortabele sfeer uitademt. Het starten met de startknop en de automatische parkeerrem zijn uitkomsten die ik snel zou missen in een andere auto.

Het comfort is hoog. De auto straalt een hoog soft-feel gehalte uit d.m.v. het gebruik van zachte materialen. De stoelen zijn typisch Renault, zacht maar geven voldoende steun. De middenarmsteun was een optie op deze versie maar zeker een must. Al is het alleen maar om niet zo’n enorm gat tussen de voorstoelen te hebben. De achterpassagiers hebben alle ruimte en de stoelen bieden ruim comfort, ook voor langere stukken. Desnoods is de middelste stoel te verwijderen en de buitenste stoelen iets naar het midden te verplaatsen. Dit geeft extra ruimte en comfort rondom.

De veiligheid van de auto is hoog, ook zeker geen geheim bij de Renault modellen. De auto is voorzien van verschillende airbags en andere veiligheidsvoorzieningen welke bijdragen tot 5 sterren in de test. Met de huidige drukte tegenwoordig absoluut een afweging voor het kiezen van een nieuwe auto.

Het betreft een 1.6 met een verzonken LPG-tank. Je komt goed mee in het verkeer maar veel over houd je niet. LPG is niet te merken en bevalt, op het vele tanken na, erg goed. De motor raakt de 4000 toeren al net boven de 120km/pu wat zorgt voor een ’aanwezig’ motorgeluid. Het is echter tot nu toe nog geen ergernis gebleken. Echter wanneer ik de mogelijkheid zou hebben gehad was de 2.0 zeker de keuze geworden.

Voor mij is de conclusie vooralsnog als volgt: de keuze van de auto was een resultaat van een combinatie in tariefstelling en een vastgestelde merkkeuze, maar wanneer dit alles niet het geval zou zijn geweest had ik ook voor de Scenic gekozen. (wellicht met een zwaardere motor).

Inmiddels 7500km gereden, perfect!

PROBLEMEN

Zoals gezegd bevalt de auto mij goed. Toch zijn er altijd nog puntjes waarvan je van mening bent dat ze anders hadden gekund of die simpelweg niet werken.

Als eerste een woord van advies naar mensen die overwegen de auto aan te schaffen... Neem een middenconsole. De pook zit op het dashboard en natuurlijk is het een luxeprobleem maar het rijdt veel comfortabeler met een armsteun. En eerlijk gezegd ziet het er gewoon niet uit met zo’n gat in tussen de voorstoelen. Je hebt er tenslotte ook al geen handrem zitten.

Minpuntjes:
De ramen in de voorportieren zijn twee-delig. Een rechthoekig gedeelte wat omlaag kan en een vaste driehoek waardoor je in de buitenspiegel kijkt. Doordat dit laatste gedeelte niet naar beneden gaat lijkt het uitzonderlijk veel vuil aan te trekken wat, zeker met de zon erop, zorgt voor slecht zicht.

De 1.6 is een afdoende motor maar het mist een beetje extra. I.c.m. het “aanwezige” motorgeluid is niet zo zeer de 2.0 gelijk aan te raden, maar de 1.4 zeker af te raden.

Problemen:
Sinds de aflevering blijkt het stuur niet goed terug te komen na een linkse bocht.
Er zit een “kraak” in de vering van de bestuurderstoel.
Voor beide punten is een afspraak gemaakt bij de dealer.

Verder bleek bij aflevering dat, in tegenstelling tot de specificaties op Renault.nl, de auto niet was voorzien van een warmtewerende voorruit. De dealer wist te vertellen dat het specificatie van de TechRoad was en dat het ontbreken ervan dus correct was. Desondanks is er contact opgenomen met Renault Nederland. Hieruit bleek dat de site inderdaad foutieve informatie in de specificaties bevatte. Inmiddels is mij door de dealer, in samenspraak met Renault Nederland, toegezegd dat de voorruit desondanks vervangen zal worden door een wamtewerende.

Ruit is inmiddels zonder problemen vervangen. Ik heb nu wel problemen met piepende remmen.

Eindoordeel

  • 151.000 km

De dag dat ik de oude auto inlever en de nieuwe ophaal. Na 151.000km is het dan zover. Tijd voor de eind-opmaak.

Een korte conclusie is voor mij wel te trekken dat ik er niet heel veel geluk mee heb gehad, en ik kan niet beoordelen of mijn ervaring de doorsnee vertegenwoordigd. Ik heb er in de afgelopen vier jaar steeds wel wat mee gehad. Dit varieerde van 3 keer een bobine vervangen, kapotte raammechanismes links en rechts voor, kapotte airco, verstleten lagers in de stuurkolom, kapotte kruk-as, en weet ik veel wat nog meer. Een rode draad is altijd wel geweest dat ik constant vermogen miste (zowel op gas als op benzine). Verschillende dealers hebben er naar gekeken, maar niets gevonden. Gevolg is dat ik met hoge toeren weg moest rijden, om er geen whiplash aan over te houden met het geschok.

Dus, niet tevreden....? Nou, dat is 'm nu juist. Toch wel. Sterker nog. Het comfort en het gebruiksgemak van de auto heb ik in geen enkel ander merk terug gevonden. Het gebruik van zachte elementen in het interieur maakt het, voor mij, een hele fijne auto. Zou ik een Renault kopen? Nee, ik denk het niet. Ondanks de vele positieve berichten over de betrouwbaarheid van de nieuwe Renaults, zou ik zelf het risico niet willen lopen. Voor als leaseauto, vind ik het een ander verhaal. Dus vandaar dat ik sinds 6 januari rijd in een nieuwe Grand Scenic 130TCe (review volgt).

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.