Renault Scénic 1.6 16V Business Line (2008)

autoreview

Renault Scénic
Renault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault Scénic

Signalement

UitvoeringScénic 1.6 16V Business Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst29.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen

  • 27.690 km

update 9-8-2010
Vakantie in Duitsland. Ruim 1.300 km's er bij. Gemiddeld verbruik op deze reis: 7,1 ltr/100 km. Zie tekst onderaan.

update 2-7-2010
Weer een halfjaar probleemloos rijden. Zie tekst onderaan.

update 13-11-2009
Het blijft een heerlijk ruime en comfortabele reisauto. Verbruik is 7.6/100. Meer ervaringen: zie '1e jaar voorbij'.

update 21-5-2009
Net terug van 2 weken vakantie, 4300 km gereden. Lees verderop in deze review onder "4300 vakantiekilometers" de ervaringen. Gemiddeld verbruik tijdens deze vakantie: 7.6 ltr / 100 km. Ik tankte zowel 95 als 98.

update 4-1-2009
Kilometerstand is ongeveer 3.400. Ik heb de afgelopen drie keren Shell V Power getankt. Het verbruik was de afgelopen - 1.500 km 7,7/100 km. Een beetje minder dan de vorige meting maar dat rechtvaardigt de meerprijs van V Power niet. Ik schakel weer over op Euro 95.

update 7-12-2008
Inmiddels bijna 1.500 km gereden. Heerlijk comfortabele kilometers. Het motorgeruis valt dankzij de 6e versnelling erg mee. Verbruik: 7,8 ltr/100 km. Ik vind dat aan de hoge kant maar misschien wordt dit lager naarmate de motor is ingereden.

21-11-2008
Deze auto is aangeschaft vooral vanwege de binnenruimte en het flexibele interieur: wij vinden het een ideale gezinsauto. Renault doet er een elektrisch schuif-/panoramadak en een navigatiesysteem bij cadeau en dat zijn toch leuke features. Samen met onder meer cruise control, regensensor, lichtautomaat, blue-tooth, uitgebreide boardcomputer, automatische airco, MP3-speler vinden wij het een behoorlijk complete auto.

Wij hebben een auto gekocht die op voorraad stond. Hierdoor was er flink wat korting mogelijk en kon de auto snel (twee weken) geleverd worden.
Er was beperkte keuze in kleur, wij kozen de zwarte (noire nacre) in plaats van beigetinten. Hoewel we die kleur uiteindelijk ook zelf gekozen zouden kunnen hebben, ging mijn voorkeur uit naar rood.
De auto heeft velgen van 15" staal. Het liefst had ik 16" lichtmetaal. Achteraf aanschaffen vinden we te duur.
Er is fabrieksaf een prachtig mooi opbergvak, 17 liter, verschuifbaar en voorzien van armsteunen, te koop (E.325,-). Die zit niet in onze auto. Van de dealer kregen we wel een armsteun cadeau voorzien van een ruim opbergvak en dat verzacht het belangrijkste leed.
Onze Scenic heeft ook niet het privacy glass (E.240,-) dat ik wel gekozen zou hebben als ik de auto zelf samengesteld had.
De auto heeft dan weer wel een volwaardige reserveband.

Onze auto is van de laatste serie Scenic II voordat in het voorjaar 2009 het nieuwe model komt. Er zijn een paar minieme uiterlijke wijzigingen doorgevoerd die toch wel leuk zijn. Zo zijn de koplampen donkergerand en zijn de lamellen in de grille zilvergrijs in plaats van zwart. Samen met de chroom omrande mistlampen die met een strip van chroom aan elkaar verbonden zijn smoelt de Scenic best goed. Ook heeft deze versie LED-achterlichten.

Er zijn meerdere zaken aan de auto die met name bevallen. Allereerst de hoge instap. Hoewel we nog net jonger dan 40 jaar zijn, vinden we een gemakkelijke in- maar vooral ook uitstap erg prettig. Bovendien is er daardoor goed zicht op het verkeer. Ook ons dochtertje is gemakkelijk in d'r stoeltje te zetten.
Het flexibele interieur is ook iets dat zeker bevalt. Vooral de mogelijkheid om de rugleuning van de passagiersstoel en/of van de midden stoel achter naar beneden te doen en als tafeltje te gebruiken. Ook van de mogelijkheid om de rugleuningen achter in de relaxstand te zetten, zal op lange reizen zeker gebruik gemaakt worden. Hoewel dit iets ten koste gaat van de toch wel ruime knieruimte.
Aan het flexibele interieur hebben we overigens een beperking ontdekt. De stoel in het midden kan worden verwijderd waardoor de twee overgebleven stoelen iets naar binnen kunnen worden gezet voor meer schouderruimte. Uit de handleiding begrijp ik dat wanneer onze isofix-kinderstoel op de stoel staat, deze stoel niet opzij kan worden gezet. Overkomelijk, maar daardoor valt voor ons wel een praktische mogelijkheid weg die we zeker benut hadden. Hier hebben we bij aankoop niet over nagedacht maar doorslaggevend zou het niet geweest zijn.

Het panoramadak is ook erg mooi. Het brengt heel veel licht en het gevoel van ruimte in de auto.

De blue-tooth functie is erg handig en werkt prima samen met m'n Nokia N81. Bij dit toestel is het overzetten van het telefoonboek naar de auto mogelijk. Telefoongesprekken zijn dus heel goed hands free te voeren.

Ik ben gewend aan de Carminat CD-navigatie in mijn vorige auto, Laguna Grand Tour (2004). Ook in onze Scenic zit CD-navigatie en deze is veel beter! Vooral vanwege de veel mooiere graphics, de modernere interface en de harde schijf. Dit systeem biedt namelijk de mogelijkheid om het kaartmateriaal van CD op harde schijf te zetten. Hierdoor wordt de data veel sneller gelezen en dat merk je! Als je de grens overgaat doe je de CD van het betreffende land in de CD-sleuf. Het
systeem leest ook van CD waardoor je in grensstreken gemakkelijk kunt navigeren. Als je lange tijd in het buitenland bent kan je de kaart van dat land op harde schijf zetten (hetgeen volgens de handleiding tot een uur kan duren!). Wij zullen dat in ieder geval wel doen omdat ook voor de navigatie de reguliere audio CD-sleuf wordt gebruikt.

Het 4x15 watt audiosysteem voldoet prima maar geeft bij lange na niet zo'n goed geluid als de Cabasse in de Laguna. Het speelt in ieder geval wel MP3-CD's en dat is erg handig. De trackgegevens worden weergegeven in het display. De hiervoor bestemde regel kent niet zo heel veel karakters waardoor soms woorden wegvallen.

De zesde versnelling op de 1.6 16v bevalt ook prima maar dan meer in de zin van dat hij echt nodig is. Ik weet dat de 1.6 met vijf versnellingen hoogtoerig en daardoor op hoge snelheid rumoerig is. De zesde versnelling voorkomt dat.

De zonneschermen in de achterportieren hebben hun waarde inmiddels bewezen: de DVD-schermpjes aan de hoofdsteunen (geen inbouw) zijn ook met lage zon goed te zien. Dus ook die bevallen goed.

De korte afstand tussen stuur en pook vinden we ook erg prettig.

Echt veel ervaring met het rijden in deze Scenic heb ik na 450 km natuurlijk niet maar er zitten wel twee stukken snelweg a 200 km bij waardoor over rijden op de snelweg wel wat te zeggen is. En mijn ervaring is dat dat heerlijk is! En dit komt door de combinatie van alles om je heen: de flexibele en grote ruimte, het licht, informatievoorziening via het display, het prima uitzicht rondom en natuurlijk die zesde versnelling. Dit alles geeft een comfortabel en ontspannen gevoel. Lange
vakantieritten naar Italië of Zuid Frankrijk lijken me heerlijk!
De echte prestaties van de 1.6 16v met zes versnellingen zijn voor mij nog geheim. De motor mag gedurende de eerste 1.000 km niet boven 3.000 t/pm draaien en niet boven 130 km/h. En daar hou ik me zoveel mogelijk aan. Overigens, met 130 km/h in de zesde draait hij net iets meer dan 3.000 toeren en dat vind ik wat hoogtoerigheid betreft heel acceptabel. Het maakt gelukkig een
goed snelwegtempo in de inrijperiode wel mogelijk.

We wennen snel aan de plek van het display, centraal op het dashboard. In een eerdere auto van ons, een Nissan Primera, hadden we dat ook. Ik heb een beetje moeite met de vrij felle kleur groen van de digitale snelheidsmeter in de Scenic. Die is wel erg aanwezig. Ook met de verlichting van het dashboard gedimd, blijft het groen erg opvallen. Jammer dat Renault niet de mogelijkheid biedt de kleur van het display te kiezen. Amber of rood waren dan mijn keuze geweest. Let wel: dit gaat niet over het display van de navigatie: die vind ik erg mooi.

De knoppen op het stuur voor de bediening van de cruise control zijn niet verlicht. Dit hindert ons niet want de lay-out is dezelfde als van onze vorige auto dus we kunnen ze blindelings bedienen.
Maar in die auto waren ze wel verlicht. Dat heeft een net even wat luxere uitstraling in het donker.

Al met al zijn we tot dusver erg tevreden over de Scenic. Natuurlijk is er in de categorie 'zaken die minder bevallen' wel wat te melden maar geen ervan is onoverkomelijk. We zijn er erg blij mee en zien al uit naar de lange vakantieritten.

Problemen (tot 9-8-2010: geen!)

  • 27.690 km

2-7-1010
Geen problemen!

13-11-2009
Eerste beurt gehad: behalve een beetje vet in de geleiders van het schuifdak was er helemaal niks bijzonders.

21-5-2009
Je moet het maar een probleem vinden, maar ik wil hier toch even kwijt dat af en toe de ruitenwissers een slag maken als de sensor voor de automatische verlichting merkt dat het donker wordt, bijvoorbeeld bij het inrijden van een tunnel.

14-12-2008
De automaat van de ruitenwisser deed het vandaag niet meer. Opnieuw starten loste het euvel op.

7-12-2008
De buurvrouw heeft een winkelwagentje tegen de lampunit rechtsachter gereden. Er zit een sterretje in. Een nieuwe lampunit is in bestelling.

21-11-2008
Problemen zijn er niet geweest, de auto is pas een week en 450 km jong.

lekker comfortabel!

  • 1.600 km

Heerlijk comfortabel, echt Renault! Met vijf volwassenen reizen gaat prima. Wat ook echt Renault is: vandaag eerst storinkje. De automaat van de ruitenwisser deed het niet, het was aan of uit. Even opnieuw starten en het probleem was opgelost.
Ook is een nieuwe lampunit achter geplaatst nadat de buurvrouw de vorige kapot had gemaakt.

erg tevreden

  • 3.400 km

Een korte vakantie gehad, ongeveer 1.000 km gereden. Ongeveer de helft hebben we met 2 volwassenen en een kind gereden, de andere helft met nog eens twee volwassenen erbij. De Scenic heeft zich bewezen als een ruime gezins- en reisauto. Ben nog steeds erg tevreden!

4300 vakantiekilometers

  • 11.500 km

Net weer terug van een twee weken durende vakantie in Italie en Zwitserland. 4300 km gereden en dus tijd voor een update van de review.

Even voor het beeld: de lange snelwegritten van en naar bestemmingen reden we met 2 volwassenen en een kind van 4 jaar, de trips op de plaats van bestemming reden we met 4 volwassenen en een kind.

De ruimte(beleving) en het flexibele interieur bevielen erg goed! Wanneer we met z'n drieen reden, deden we de rugleuning van de passagierstoel voor omlaag net als die van de middelste stoel achter. Zo ontstaan 2 tafeltjes en veel optische ruimte. Dit tezamen met het panoramadak geeft zeer veel ruimtegevoel.
Als we met 4 volwassenen en een kind reden, dan zetten we de middelste stoel achter een beetje naar voren waardoor er meer schouderruimte ontstaat. (Vergeet niet dan een kind in een autostoeltje bijna net zoveel ruimte vraagt als een volwassene.) Op deze manier zaten de passagiers achter ook voldoende ruim.

De 1.6.16v heeft zich ook prima gedragen. Vanzelfsprekend zit er op een vals plat weinig puf in de 6e versnelling en op berg- en heuvelwegen is het ook een kwestie van de juiste versnelling inleggen. Soms was het nodig om met volle auto tot zo'n 60 km/h in de 2e te rijden, dit gaf wel herrie maar de motor deed het moeiteloos.

Bij het inrijden van tunnels leek het af en toe alsof de sensor voor dimlicht en het dimmen van het navigatiescherm gekoppeld was aan de ruitenwissers. Af en toe maakten die een slag zodra het donker werd. Merkwaardig maar niet storend.

Het verbruik is gemiddeld na deze 4300 km's 7.6 ltr/100 km. Op snelwegen reed ik 130 km/h, in heuvels en bergen vaak niet harder dan 60 km/h (met 5 mensen erin).

Alle vakantiebagage paste keurig onder de hoedenplank. Het ging om twee kleinere koffers, een grote koffer, twee weekendtassen en nog wat klein grut. De ruimte voor de bijrijdersstoel is ook een uitstekende plek voor een grote tas (als deze niet in gebruik is). Zelfs als de stoel helemaal naar voren is geschoven.

We hebben niet veel van de mogelijkheid gebruik gemaakt met open dak te rijden: dit geeft best veel herrie. Boven ongeveer 50 km/h wordt dit onaangenaam.

De Scenic is dus wat mij betreft een uitstekende reisauto gebleken. Heel comfortabel en ruim.

1e jaar voorbij: probleemloos

  • 19.500 km

De eerste beurt is uitgevoerd. Bij een iets lagere kilometerstand dan volgens het boekje, maar er moest nog een vakantie mee worden gereden. Vond het een fijn idee dat de auto helemaal nagelopen was. Het enige dat -naast de reguliere werkzaamheden- aandacht vroeg, was een beetje vet in de geleiders van het schuifdak. Het afgelopen jaar is de betrouwbaarheid 100% gebleken. Er waren geen garagebezoeken.

Het rijden in de auto bevalt nog steeds erg goed. Comfortabel en erg ruim. Het flexibele interieur is ook erg fijn. De stoelen wisselen regelmatig van positie. Ook de bagageruimte blijkt in de praktijk (meer dan) voldoende.

Het verbruik blijft steken zo'n 7.6/100. Niet echt heel zuinig vind ik. Langzamer rijden is het remedie: met constant 110 km/h is het verbruik heel wat aangenamer. Maar ja...

weer een probleemloos half jaar verder

  • 27.690 km

Het is al weer enige tijd geleden sinds de laatste update. Daarom nu even de laatste informatie.

De Scenic doet het nog steeds probleemloos. Behalve voor het vervangen van de dimlampjes zijn er geen ongeplande garagebezoeken geweest.
In mei met gezin naar Frankrijk geweest (Ardeche en Loire). Het waren weer veel fijne en comfortabale kilometers!
Zelf olie bijvullen heb ik nog nooit hoeven doen. Het verbruik blijft steken op 7,6 ltr/100 km.

vakantie in Duitsland: ruim 1.300 km erbij

  • 29.000 km

Tja, het wordt een beetje eentonig. Ruim 1.300 vakantiekilometers erbij. En weer bewees de Scenic zich als een comfortabele en ruime reisauto. Gemiddeld verbruik op deze reis: 7,1 ltr/100 km. Een beetje zuiniger dan het gemiddelde van 7,6.
In heuvelachtig gebied is toch wel te merken dat de 6e versnelling weinig power heeft. Tijdens deze reis viel m.n. bij Luik op dat er toch naar de vijfde moest worden teruggeschakeld om de gang er in te houden.
Geen technische of andere problemen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.