Renault Scénic 1.5 dCi 80pk Authentique Comfort (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Scénic 1.5 dCi 80pk Authentique Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 67.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Nadat ik mijn werkgever kon overtuigen dat ik de gewone Megane 5 deurs te krap vond, kwam er gelukkig een gelijkwaardige Scenic vrij en kon ik van auto wisselen. Hiervoor reed ik ook zakelijk een Scenic, echter deze was tijdelijk niet meer leverbaar toen deze ’eruit’ moest en heb ik maar voor de gewone Megane gekozen. Leuk ontwerp, maar niet zo bruikbaar als de Scenic. Jammer genoeg had mijn voorganger voor een Authentique pakket gekozen, wat nogal basic is (alhoewel cruise control, A/C etc. standaard is)
Qua zitcomfort en praktische bruikbaarheid is deze auto een verademing t.o.v. de gewone 5 deurs. De stoelen zijn van veel betere kwaliteit, idem dito voor de achterstoelen (die achterbank in de gewone megane is flutstukje rubber met bekleding). Het rijcomfort is veel beter dan de eerste generatie Scenic, betere bochtstabiliteit en betere keuze van motoren. Je zit lekker hoog en kan daardoor beter anticperend rijden. Over motoren gesproken ... een 1.5 dCi klinkt een beetje lullig, maar ik vind het een prima stukje techniek. Stil, relatief rustig, voldoende trekkracht en 170 km/u (in duitsland) kruissnelheid is prima te doen.
Ik gebruik de auto iedere maand om heen/weer te rijden naar Scandinavie en dan valt je op hoe comfortabel alles zit. De versnellingspook vanuit het dashboard vind ik erg fijn, lekker binnen handbereik en genereert weer ruimte op de grond voor koffiebekers, ceedees etc. Ik mis mijn armsteun in deze versie en het dashboard is erg plastic. Neem ook absoluut speakers (tweeters) in het dashboard, anders klinkt je radio alsof je verbonden bent met een zendschip uit de jaren ’70. Op één of andere manier vind ik de Sony radio i.c.m. deze auto echt bagger, maar daar zal ik mee moeten leven tot de auto over een jaartje ’eruit’ gaat. Ik kan iedereen adviseren om de Basis en Authentique uitvoeringen te laten staan en een duurdere uitvoering te kiezen met betere bekleding, armsteunen en climate control.
Praktische bruikbaarheid is enorm. Als je de achterstoelen eruit haalt (Wat relatief makkelijk gaat) en de voorstoel plat gooit (natuurlijk niet de chauffeursstoel) dan heb je echt bakken ruimte ... een gemiddeld klein busje doet er niet voor onder. Het plastic is wel matig, hier en daar breken wel eens wat dingetjes af. Gordijntjes in de portieren zijn geniaal, net zoals het gekoelde dashboardkastje. De bekleding van de banken vind ik matig. De kinderen van mijn voorganger hebben één van de achterstoelen als toilet gebruikt en wat ik ook gebruik, ik blijf vlekken zien.
update mei 2007:
de auto heeft zojuist een grote beurt gehad en over ca. 10.000 km zal ik afscheid nemen van de Scenic. Na een ruime 60,000 km in deze auto rondgereden te hebben, kan ik bevestigen dat het bovenstaande nog steeds geldig is. Door mijn beroep rijd ik in het buitenland veel met huurauto’s en heb dus veel vergelijkingsmateriaal. Medio 2007 vind ik persoonlijk dat er betere MPV’s op de markt zijn, die meer kwaliteitsuitstraling hebben, comfortabeler zijn en strakker rijden (bijv. VW Touran, Ford C-max, Seat Altea, Citroen Picasso). Ook blijf ik modderen om een goede zitpositie te vinden achter het stuur. Tot slot valt met de laatste tijd het geluid van de motor erg (negatief) op. Als ik nu een nieuwe MPV zou uitzoeken, zou ik niet 1-2-3 voor een Scenic kiezen, maar voor een wat recenter model gaan.
Medio september schaf ik prive een nieuwe auto aan. Geen MPV meer maar waarschijnlijk een Volvo S60 of V70 (XC), ook overweeg ik nog steeds een Saab 9-5 Combi Aero. Als ik de knoop heb doorgehakt, zal ik een nieuwe review aan het rijtje hieronder toevoegen :-)
PROBLEMEN
- Normaal onderhoud zoals voorgeschreven.
- 4 nieuwe banden bij 80.000 km (eerste setje),
- aanlopende ventilatie
- lakschade door vogelpoep en parkeerkrasjes (erg kwetsbare lak)
- wieldoppen waarvan de verf spontaan afscheid nam, 2 nieuwe aangeschaft
- spontaan brandende airbag lampjes, waardoor deze uitgeschakeld werden en de portiervergrendeling opensprong. Minder van gecharmeerd omdat ik regelmatig in het land van de levende elandtesten verkeer.
- 97.000 km setje Michelin winterbanden laten monteren. Zeer tevreden over.
- 104.000 km opgeblazen Turbo, berging; complete turbo systeem vervangen
- 105.500 km kleine onderhoudsbeurt
* nieuwe ruitenwisserpomp voor (oude defect)
* nieuwe ruitenwisserbladen
* nieuwe remblokken achter
- 110.000 km ruitenwisserpomp kapot.
* NB, nadat werkelijk alles vervangen is (pomp, slangetjes), blijkt dat de spuitmondjes smerig waren en vervangen moesten worden. 3x voor terug geweest!
- 121.000 km grote onderhoudsbeurt
* distributierien vervangen
* nieuwe remblokken achter
alles bij elkaar een duurt beurtje ... ca. 1200 euri. pffffffffff.
Ontwasseming is matig, bij vochtig weer. Gordijntjes in de achterportieren rollen slecht op.
Gebruikskosten kan ik niet beoordelen daar leaseplan dat voor z’n rekening neemt. Wel vind ik het gemiddeld verbruik indrukwekkend ... 1:20 met maandelijks een flinke duitse trip erin, waarin ik echt gas op de plan ga...
Op zich allemaal normaal al ben ik niet onder de indruk van Renault’s ’service minute’, waarbij je in theorie gelijk kan binnenrijden. Bij de grote dealers van de STAM groep betekent dit al gauw een uurtje wachten. Vandaar dat ik overgeschakeld ben naar een dorpsdealer. Gaat toch wat sneller, persoonlijker en vriendelijker allemaal. Helaas kreeg ik daar weer te maken met een verkoopafdeling waar men gemaakte afspraken niet na kwam. Dus inmiddels heb ik daar ook weer afscheid van genomen.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Opel Zafira - Renault Scénic - Toyota Corolla Verso - Occasion Test

Renault Scénic 1.5 dCi 100pk Privilège Comfort (2005)

Test: Volkswagen Golf Plus - Seat Altea - Renault Scénic

Renault Scénic 1.6 16V Privilège Luxe (2004)

Renault Scénic (2003) - Test
