Renault Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2009)

autoreview

Renault Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2009)

Signalement

UitvoeringScénic 1.5 dCi 110 Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst155.959 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e indruk is prima!

  • 10.600 km

Op 16 oktober eindelijk mijn nieuwe Scenic Business Sport in ontvangst genomen en zonder veel emotie mijn Verso achtergelaten. Het is een lekker complete auto geworden, de Business Sport is al niet kinderachtig uitgerust, heb er nog een pack Introduction en een pack Eclipse aan toegevoegd. Verder het uitgebreide dvd navigatiesysteem en voor het mooi nog een setje Schuss velgen om het helemaal af te maken. Ik heb voor Rouge Dyna gekozen, zo zal je hem niet vaak tegenkomen in ons grijs/zwarte leaselandje maar ik vind het de mooiste kleur van het staaltje.
Goed, overstappen van een Toyota naar een Renault, sommigen zullen de wenkbrauwen fronsen, voor mij een bewuste keuze, terug naar Renault, de Toyota is me niet echt goed bevallen, ben weer terug op het vertrouwde nest. Wat win je, wat verlies je bij deze move? Het laatste lijstje is korter, dus wat lever je in? 26 pk, van 136 naar 110, was er wel bang voor eigenlijk maar valt in de Nederlandse praktijk reuze mee. Zolang je geen caravan hoeft te sleuren kom je niets tekort en accelereert hij pittig genoeg, valt me alles mee tot nu toe. Hij is ook lekker los inmiddels, bevalt prima. Wat nog meer? De Toyota heeft een perfect systeem voor het wegklappen van de achterstoelen in de vloer, dat hebben ze veel beter voor elkaar in plaats van omklappen en eventueel uitnemen. Maar voor de rest mis ik de Toyota geen seconde. Qua comfort een enorme stap vooruit (ik rijd 60-70000 per jaar), lekker zit, goede zijdelingse steun, prima stoel. Achterin wat beenruimte ingeleverd, maar aangezien ik toch zelden iemand achterin heb, voor mij geen probleem, dan kan je altijd nog voor de Grand Scenic gaan. Door het glazen dak veel licht binnen, mooi dashboard om tegenaan te kijken met veel eigen keuzemogelijkheden qua kleur en indeling van de klokkenwinkel. Navigatiesysteem is grandioos, ideale bediening met de "muis" en zelfs stembediening, maar je moet wel consequent zijn in je uitspraak. Xenon is voor mij ook een stap vooruit, zolang je het niet hebt weet je niet wat je mist, maar nu.... Ik ben een inventarislijst aan het maken om bij te houden in welk vakje of laadje wat ligt, want de aflegmogelijkheden zijn eindeloos. Ten opzichte van de Toyota klinken alle geluidssignalen ook een stuk sympatieker, bijvoorbeeld voor het niet aanhebben van de gordel of de parkeersensoren. Keyless entry in even wennen maar erg prettig, alleen bij het tanken loop je wel eens te ver van je auto af en gaat-ie op slot terwijl je de tankdop nog moet openen. De automatische parkeerrem is voor mij ook een nieuwe ervaring maar went snel. Zelfs zo snel dat ik laatst de Yaris van mij vrouw meenam en bij de bouwmarkt bijna de heuvel af liet rollen!
Geen kritiek dus? Nee, ik kan eigenlijk nog niets bedenken, alles werkt zoals het hoort en ik ben er helemaal happy mee.

het eerste halfjaar zit erop!

  • 28.000 km

Zojuist heeft de Scenic zijn eerste beurt gehad, hoeft pas bij 30.000 km en tussentijds heb ik de dealer niet gezien, de auto heeft zich probleemloos gedragen. Op de boordcomputer zie je hoever je nog van een beurt verwijderd bent, hij telt af van 30.000 naar nul. Ik weet niet hoe het werkt maar mogelijk is door de winterse omstandigheden de interval bekort en bereikte ik na 27.100 km al het onderhoudspunt. Vanaf dat moment staat er een irritant oranje lampje op je display als signaal dat je nu toch wel snel een afspraak moet maken. Even rekening mee houden een volgende keer.
Nu het weer mooier gaat worden kan ik eindelijk genieten van het glazen schuifdak, wat een heerlijk accesoire. Vanaf stand 2 komt er een gaasnetje omhoog wat voorkomt dat de rijwind naar binnenslaat en gaat bulderen. Blijkt ook een heel effectieve vliegenvanger!
Voor de rest weinig te melden, alles functioneert naar behoren, het is een lekker comfortabele auto, wat dat betreft heb ik geen enkele heimwee naar de Toyota Verso, dit bevalt me stukken beter. Goeie stoelen waarin je het lang uithoudt, goede zijdelingse steun, je valt er niet uit in scherpe bochten, wat ik bij de Toyota wel had. Nog geen moment spijt van deze keuze!

50.000 probleemloze kilometers

  • 50.000 km

De 50.000 grens na exact 10 maanden bereikt, ik zit nog mooi op schema van mijn leasecontract. Ik ben nog altijd enorm tevreden met mijn Scenic, van de ca 15 auto's die ik door de jaren heen heb gereden is dit wel de fijnste. Veel plezier gehad van het open dak deze zomer. Alles functioneert naar behoren, geen kraakje of rammeltje te horen, het verbruik is sterk verbeterd, ik haal nu geregeld 1:17 of beter met dezelfde rijstijl. Tijdens de vakantie in Toscane en Oostenrijk veel plezier gehad van het ruime en flexibele interieur, mijn vrouw tijdens lange ritten vervoerd als de koningin zittend rechts achterin met de leuning van de voorstoel voorover geklapt.
Nog een kleine 10.000 km tot zijn eerste grote beurt, ik zie wel dat de voorbanden hun beste tijd gehad hebben inmiddels, dus dat komt op het lijstje, maar voor de rest... Probleemloze, comfortabele auto die mij heel veel rijplezier geeft.

1 jaar Scenic rijder

  • 62.600 km

Zo, het eerste jaar zit erop, ruime 62.000 km op de teller en zojuist zijn 60.000 beurt gekregen. Gewoon routinebeurt, enig actiepuntje waren krakende buitenspiegels bij het open/dicht klappen, is verholpen. De voorbanden hebben het niet gehaald, die zijn bij 55.000 km verwisseld.
1 jaar Scenic, hoe voelt dat? Nog altijd heerlijk moet ik zeggen, ik heb nog geen dag spijt van deze keuze, sterker nog, als ik nu voor de keus zou staan in dit segment, zou ik uit nieuwsgierigheid best wel even bij de Peugeot 5008 of bij de nieuwe C-Max gaan kijken, maar ik denk dat ik toch weer bij de Scenic zou uitkomen.
Denk niet dat ik helemaal geen kritiek heb, maar dat is marginaal. Zo vind ik de plaatsing van de parkeerremvergrendeling niet handig, rechts boven de versnellingspook, je moet altijd uit uit je rugleuning komen om hem te bedienen, zou handiger zijn als het achter de pook zat, daar zit nu een kaartgleuf die ik nooit gebruik (keyless entry en start). Verder mis ik een klepje voor de zonnebril, niet dat je geen aflegruimte hebt, maar zo'n klepje links boven je zijruit zou handig zijn, had ik ook in de Laguna's. De sensor van de automatische verlichting vergist zich wel eens, licht blijft incidenteel branden terwijl de zon schijnt, is geen ramp maar je dashboardverlichting is dan bijna niet te lezen. En ik heb uiteindelijk dagrijverlichting, dus dimlicht is dan overbodig overdag. Overigens vind ik verlichting overdag onder normale heldere omstandigheden sowieso onzin, maar dat terzijde. Gelukkig zit er niet van die sneue (Audi) led-verlichting op, dat is toch wel het Sjonnie accessoire van 2010 geworden!
Verder, maar dat had ik al eerder genoemd, is het opklapsysteem van de achterstoelen niet handig, dat hebben sommige concurrenten beter voor elkaar, Renault zelf overigens ook in de nieuwe Laguna: hendel omhalen en een vlakke laadvloer, zou de Scenic ook mogen hebben wat mij betreft. Opmerking over de buitenzijde, deze uitvoering heeft aluminiumkleurige roosters aan de voorzijde onder de bumper. Had van mij gewoon in carrosseriekleur gemogen, maar ze zijn bovendien behoorlijk gevoelig voor steenslag.
Inmiddels is de Scenic III een bekende verschijning geworden, maar mijn kleur Rouge Dyna blijft toch redelijk uniek, ben hem afgelopen jaar pas 1 keer tegengekomen buiten de mijne. Vind het nog steeds de mooiste kleur, Bleu Extreme of Vert Vetiver vind ik ook mooi. En ach, je onderscheidt je lekker van al dat grijs en zwart. Hoewel ik Brun Mocca ook zeker mooi vind, zie je die eigenlijk al weer teveel om nog bijzonder te zijn. Kortom, voor mij een heerlijke, comfortabele, veelzijdige en probleemloze auto!

een half jaar verder

  • 90.190 km

Afgelopen week heeft de Scenic zijn 90000 beurt gehad, standaard beurt, nieuwe remblokken voor, dat was het wel weer.
En zo verliep ook het afgelopen half jaar. Bij de 60.000 beurt heb ik de buitenspiegels laten nazien, en hoewel ik schreef dat daarmee het kraken verholpen was, was na een week het geluid weer terug. Hadden er denk ik gewoon wat WD40 tussen gespoten. Bij de 2e poging werd het siliconenspray, maar ook daar waren na 10 dagen de klachten mee terug. Heb de dealer dringend verzocht de boel eens uit elkaar te halen, want ik werd het nu een beetje beu. Zo gezegd zo gedaan, alles is gedemonteerd en in het vet gezet, en tot op de dag van vandaag zijn de klachten verdwenen. Jammer dat ze daartoe moet aansporen eigenlijk. Elk dealerbedrijf weet toch dat je de volgende auto koopt op basis van de service ervaring en niet van die aardige vent in de showroom.
Voor de rest is de auto uitstekend op zijn zomerbandjes de winter doorgekomen, niet bijzonders te melden, nog steeds dik tevreden over deze auto!

2 jaar onderweg met de Scenic

  • 121.800 km

Ik weet het, het is geen boeiend verhaal, maar ik kan eigenlijk niets negatiefs bedenken over deze auto. Inmiddels ruim 2 jaar onderweg, 120.000 beurt zonder bijzonderheden, bij 121.300 4 nieuwe (zomer)banden eronder en op naar de volgende etappe. Om het nog een beetje spannend te houden heb ik 2 maanden geleden de neus maar aan gort gereden, kop-staart botsing op de A58, en ik was de staart.....
Hele voorkant vernieuwd, heb meteen de zilverkleurige roosters waar ik al geen fan van was in de lakkleur mee laten spuiten, oogt veel rustiger vind ik. Alle steenslagschade op de motorkap is daarmee ook weer verdwenen, elluk nadeel hep se foordeel....
Ik geloof dat ik het al eerder genoemd heb maar deze auto is echt mijn favoriet van alle auto's die ik heb gereden: ruim, comfortabel, zeer compleet, kortom, nog geen dag spijt van deze keuze.
Nog een kleine 40.000 km en we moeten weer afscheid nemen. Helaas is bij ons de leaseregeling gewijzigd en valt er zometeen niets te kiezen: een poolauto of anders een nieuwe Golf Slowmotion in crisis-outfit....
Denk erover om de Scenic straks over te nemen van de leasemij en als prive vervoermiddel in te zetten en vervolgens de poolauto of Golf strikt zakelijk in te gaan zetten, om de hoek parkeren met een zeil erover, ze hadden geen vreselijker auto kunnen bedenken voor me. Maar goed, eerst nog een maandje of 7 genieten van de Scenic, wie dan leeft, wie dan zorgt....

afscheid

  • 155.959 km

Afgelopen week heb ik de Scenic aan het eind van het leasecontract moeten inleveren. Hij heeft eerst nog even zijn best gedaan met 4000 km door Schotland, maar aan alle pret komt een einde, zo ook aan een lekkere vakantie en een heel fijne auto. Ik heb zitten verzinnen of ik nog iets van kritiek kan bedenken op deze auto, maar ik kom er niet op, dit is echt de beste auto die ik ooit heb gehad. Je trekt hem aan als een oude spijkerbroek, zit meteen goed.
Helaas is bij ons de leaseregeling uitgekleed en was de keus voor mij een nieuwe Polo Bluemotion of een poolauto, een door een vertrokken collega teruggegeven leaseauto, een 2e handsje dus. Ik heb proefgereden met de Polo maar daar werd ik niet vrolijk van, wat een lawaaibak zeg en dodelijk saai. Om daar weer 60000 km per jaar mee te moeten rijden ging me iets te ver. Dan maar eens in het poolbestand rondkijken en de keus is gevallen op een Peugeot 3008 Blue Lease Executive, januari 2010, 83000 op de teller. Ik heb hem nu sinds 2 dagen en het begint te wennen, is qua uitrusting bijna even compleet als de Scenic, ik mis echter mijn schuifdak, xenon en cd wisselaar maar heb daar een head-up display en 40 pk extra voor terug gekregen. De 400 km die ik tot nu toe weg heb zie ik maar als een flinke proefrit en hoewel niet verkeerd zou bij een vrije keuze er toch weer een nieuwe Scenic onder de carport komen te staan. 't Is niet anders, we maken er maar het best van, maar ik zal mijn Scenic gaan missen!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.